Reactie: FleetCor
Naar aanleiding van de tweede uitzending van Radar over de Shell tankpas, op 25 april 2016, heeft FleetCor de volgende reactie gegeven.
FleetCor betreurt ten zeerste dat sommige van haar klanten ontevreden zijn over het prijsbeleid dan wel de manier waarop FleetCor hen heeft geïnformeerd, nadat FleetCor de MKB euroShell tankpas klanten van Shell had overgenomen. We nemen alle klachten uiterst serieus en als reactie hebben wij op twee fronten actie ondernomen om aan deze klachten tegemoet te komen. Ten eerste hebben wij de medewerkers van onze klantenservice getraind om vragen van klanten beter te kunnen beantwoorden en klanten beter te helpen het juiste euroShell tankpas programma te kiezen.
Daarnaast zijn wij op basis van de feedback aan het onderzoeken of ons huidige prijsbeleid het juiste is voor de Nederlandse MKB-markt, met name voor kleinere ondernemingen. Indien gewenst zullen wij ons prijsbeleid en daarbij behorende dienstverlening aanpassen aan de wensen van klanten. Wij ontvangen daarom ook graag alle mogelijke feedback hierover.
Wij distantiëren ons nadrukkelijk van elke beschuldiging van oneerlijke handelspraktijken. De claim dat wij pompprijzen inclusief BTW zouden vergelijken met de FleetCor prijs exclusief BTW is onjuist. In beide gevallen vergelijken wij prijzen exclusief BTW. De 8% toeslag geldt alleen voor tolwegen buiten Nederland en is om bijkomende administratieve kosten te dekken.
De FleetCor prijs die wij dagelijks berekenen is een nationaal gemiddelde en kan hoger of lager uitvallen dan de prijs aan de pomp. Wij hebben geen invloed op de prijzen die individuele pomphouders berekenen maar in algemene zin vallen pompprijzen hoger uit dan de FleetCor prijs bij tankstations aan de snelweg. Het is voor de klant daarmee veel gemakkelijker en efficiënter omdat hij of zij geen tijd kwijt is met het zoeken naar de beste prijs.
Wij hebben na de overname al onze klanten via meerdere kanalen, schriftelijk, per e-mail, en op facturen, geïnformeerd over ons nieuwe prijsbeleid en dienstverlening. In het zakelijk segment is dit een gebruikelijke en voldoende manier van informeren. Wij betreuren het als onze communicatie aan kleine ondernemers en ZZP’ers niet duidelijk was. Wij willen graag nogmaals benadrukken dat onze klanten het beste onze klantenservice kunnen benaderen bij eventuele ontevredenheid en of onduidelijkheden.
Wij geloven dat de prijs die wij voor onze dienstverlening vragen fair en marktconform is. In ruil voor onze prijs bieden wij diensten specifiek voor het MKB segment, zoals fraudepreventie, inzicht in brandstofverbruik, en een factureringsysteem om BTW terug te vorderen en allerlei andere gemakkelijke tools. Dit zorgt ervoor dat klanten veel tijd en geld besparen in het beheren van hun wagenpark. In onze ervaring en in de feedback welke wij van onze klanten ontvangen stellen zakelijke klanten deze dienstverlening zeer op prijs.
Wij benadrukken nogmaals dat we het erg vervelend vinden dat klanten ontevreden zijn of het gevoel hebben onjuist geïnformeerd te zijn over onze dienstverlening. Wij verzoeken dan ook iedereen die vragen of klachten heeft de klantenservice te benaderen. Onze medewerkers doen er alles aan om uw vragen en klachten in behandeling te nemen en waar nodig u te helpen met het uitzoeken van een euroShell tankpas aanbod dat aan uw zakelijke wensen voldoet.