Reactie Heineken, SpiritsNL, STIVA - alcohol etiketten

Reacites Alcohol

Alcohol is het enige product in de supermarkt waarvoor geen verplicht etiket geldt. En dat terwijl je als consument recht hebt op eerlijke en duidelijke informatie. Waarom deze opvallende leegte op het etiket? Wordt er bewust cruciale informatie achtergehouden? Radar vroeg fabrikanten om reactie. Deze lees je hieronder.

Heineken

“Bij HEINEKEN nemen we verantwoord alcoholgebruik serieus. We zetten ons ervoor in om onze consumenten goed geïnformeerde keuzes te laten maken door hen gemakkelijk toegankelijke, actuele, evenwichtige, transparante en wetenschappelijk onderbouwde informatie te bieden. Naast de informatie op onze verpakkingen bevatten onze producten ook een QR-code waarmee consumenten aanvullende informatie over alcohol en gezondheid kunnen raadplegen. Die informatie sluit aan bij de conclusies uit een uitgebreid overzicht van wetenschappelijke studies over alcohol en gezondheid, dat afgelopen december werd gepubliceerd door de US National Academy of Science, Engineering and Medicine. Dit rapport is peer-reviewed en bundelt het beschikbare onderzoek van de afgelopen 15 jaar. Meer informatie is te vinden via: Review of Evidence on Alcohol and Health.

Net als veel andere bedrijven is HEINEKEN actief lid van belangrijke brancheorganisaties die zich inzetten voor het biersegment, zoals Drinks Ireland. In dat kader gaan we in gesprek met verschillende belanghebbenden, zowel in landen als op EU-niveau, om hen te informeren over onze industriebrede standpunten, ervoor te zorgen dat er ruimte is voor diverse perspectieven en dat beleid op een evenwichtige en goed geïnformeerde manier tot stand komt. Dit sluit aan bij de brede maatschappelijke benadering die wordt ondersteund door de Verenigde Naties, de Wereldgezondheidsorganisatie en past binnen de geest van het EU Transparantieregister.”

SpiritsNL

Vindt u dat consumenten recht hebben op even duidelijke gezondheidswaarschuwingen als bij tabaksproducten? Waarom wel / niet?

Consumenten hebben recht op duidelijke en betrouwbare informatie over wat er in producten zit en welke effecten deze kunnen hebben op de gezondheid. Het is belangrijk dat die informatie accuraat en volledig is en in de juiste context wordt geplaatst, zodat mensen weloverwogen keuzes kunnen maken die passen bij hun eigen levensstijl en gezondheidssituatie.

Communicatie over alcohol en gezondheid moet daarom voldoen aan de principes van volksgezondheidsethiek en verantwoorde risicocommunicatie. Consumenten moeten ook kunnen begrijpen hoe groot het risico is en bij welke hoeveelheden. Door mensen volledige informatie te geven kunnen zij zelf een weloverwogen keuze maken.

U profileert zich als voorstander van transparante informatie voor consumenten. Waarom heeft uw moederorganisatie spiritsEUROPE intensief gelobbyd tegen Ierse plannen voor duidelijke gezondheidswaarschuwingen/kankerwaarschuwingen op etiketten? 

We zetten ons in voor duidelijke en consistente informatievoorziening op alcoholetiketten in Europa en bij voorkeur wereldwijd. Voor onze exportbedrijven is geharmoniseerde etikettering essentieel; ieder land met eigen eisen maakt het praktisch onwerkbaar voor bedrijven. Uiteindelijk was ook de regering van Ierland het met ons eens. Net als de Europese commissie.

SpiritsEU heeft in Brussel actief gelobbyd rond het Europe’s Beating Cancer Plan. Wat was precies het doel van die lobby? 

Het is belangrijk dat internationale rapporten gebaseerd zijn op feiten en de juiste informatie weergeven. Het EU-plan was niet op de juiste cijfers gebaseerd en voor een goede basis van beleid is dat wel essentieel. We willen hierbij oa verwijzen naar het rapport van Rehm & Shield (2020) (Doi 10.1159/000507017) waarin de daling van sterfte door overmatig alcoholgebruik aanzienlijk hoger is dan de daling van alle sterfgevallen door kanker in de EU en we zien dat alcoholmisbruik afneemt. 

U spreekt vaak over “verantwoord drinken” (bijvoorbeeld op uw website) in plaats van “geen veilige hoeveelheid alcohol”. De WHO stelt dat ieder drankje het risico op kanker vergroot. Waarom kiest u voor die formulering? Hoe rijmen jullie dit?

De formulering van de WHO is er een die niet rijmt met de wetenschappelijke onderzoeken die ook op Europees niveau gebruikt worden.

Een evenwichtige levensstijl is heel belangrijk omdat het heel veel problemen in de toekomst kan voorkomen. We drinken een lekker drankje als we daar zin in hebben. En heb je daar geen zin in? Dan zijn er volop andere mogelijkheden. Kijk bijvoorbeeld naar alle soorten mocktails die je tegenwoordig kunt bestellen in restaurants. Het belangrijkste is dat we zelf mogen blijven kiezen. Het is prima om te genieten van een drankje als je daar zin in hebt. Maar niet te veel niet te vaak. De sleutel is balans.

Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA)

STIVA zegt het publiek objectief te willen informeren over de risico’s van alcohol. Waarom kiest u er dan niet voor om op etiketten expliciet te vermelden dat alcohol het risico op kanker vergroot?

STIVA vindt dat het belangrijk is dat consumenten beschikken over duidelijke en betrouwbare informatie over wat er in producten zit en welke effecten deze kunnen hebben op de gezondheid. Een label op een etiket kan nooit de volledige en genuanceerde gezondheidsinformatie bevatten waar consumenten recht op hebben. Die mogelijkheid biedt een QR-code – die de consument toe kan leiden naar volledige en genuanceerde informatie – wel. Consumenten moeten ook kunnen begrijpen hoe groot het risico is en bij welke hoeveelheden. Door mensen volledige informatie te geven kunnen zij zelf een weloverwogen keuze maken. Om handelsbelemmeringen te voorkomen zou dit Europees geregeld moeten worden.

Op jullie website staat: 'Als je kiest voor een drankje is dat prima. Maar niet te veel, niet te vaak. De sleutel is balans.' De WHO stelt echter dat ieder drankje het risico op kanker vergroot. Hoe rijmen jullie dit? En waarom lichten jullie consumenten niet goed voor over de risico's op kanker?

Consumenten moeten kunnen beschikken over volledige informatie. Het belangrijkste is dat consumenten zelf mogen blijven kiezen of en wat ze drinken. Daarbij geldt: niet te veel, niet te vaak. De sleutel is balans. In de periode 2000 tot 2025 zijn er 23 meta-analyses rond de relatie van alcoholconsumptie zgn. ‘all cause mortality’ gedaan en 19 studies vonden een statistisch significant lager risico op vroegtijdig overlijden bij matige alcoholconsumptie (https://www.iard.org/science-resources/detail/Table-MAs-AllCause-Mortality).  

Een onderzoeksrapport van de Amerikaanse National Academy of Science, Engineering and Medicine (NASEM), een uitgebreid overzicht van wetenschappelijke studies over alcohol en gezondheid, bevestigt deze uitkomsten (https://www.nationalacademies.org/news/2024/12/new-report-reviews-evidence-on-moderate-alcohol-consumption-and-health-impacts).

Niet ieder drankje verhoogt het risico op gezondheidsissues. Dat ligt een stuk genuanceerder.

Vindt STIVA dat consumenten het recht hebben om dat risico op de verpakking zelf te lezen, in plaats van via QR-codes of websites?

STIVA vindt dat het belangrijk is dat consumenten beschikken over duidelijke en betrouwbare informatie over wat er in producten zit en welke effecten deze kunnen hebben op de gezondheid.

Een label op een etiket kan nooit de volledige en genuanceerde gezondheidsinformatie bevatten waar consumenten recht op hebben. Die mogelijkheid biedt een QR-code – die de consument kan leiden naar volledige en genuanceerde informatie – wel. Consumenten kunnen ook die informatie die ze via een QR-code krijgen zelf lezen. Consumenten moeten ook kunnen begrijpen hoe groot het risico is en bij welke hoeveelheden. Door mensen volledige informatie te geven kunnen zij zelf een weloverwogen keuze maken. 

De WHO stelt dat de industrie bewust verwarring zaait over de gezondheidsrisico’s van alcohol. Hoe voorkomt STIVA dat haar eigen communicatie - bijvoorbeeld over 'verantwoord drinken'- datzelfde effect heeft?

Het is belangrijk om oog te hebben voor gezondheid en risico’s. Het is belangrijk dat mensen zelf een goed geïnformeerde keuze kunnen maken waarbij geldt: niet te veel en niet te vaak.

Hoe onafhankelijk is de wetenschappelijke informatie op de websites waar STIVA naar verwijst? Wordt die vooraf getoetst door onafhankelijke medische instanties?

Eén van de wetenschappelijke publicaties waar we naar verwijzen is het onderzoeksrapport van de National Acadamies of Sciences, Engeneering and Medicine (NASEM). Het rapport is gemaakt in opdracht van het Amerikaanse Congres als eerste stap op weg naar een nieuwe richtlijn als onderdeel van de US Dietary Guidelines. Aan deze publicatie werkten onder andere gerenommeerde universiteiten als Harvard, Stanford en Johns Hopkins mee. Het is daarnaast ook onafhankelijk ge-peerreviewed door 10 reviewers die ook benoemd worden in de publicatie. Verder is ook gebruik gemaakt van systematic reviews. Dit betekent dat specifieke zoek-parameters zijn aangewezen die ook vooraf zijn gepubliceerd in een systematic review protocol. Deze zoek-parameters zijn dus zichtbaar en transparant en het onderzoek kan dus ook gereproduceerd worden.

Zou STIVA bereid zijn om - net als bij tabak - mee te werken aan gezondheidswaarschuwingen/kankerwaarschuwingen op etiketten als dat bijdraagt aan beter geïnformeerde consumenten?

We vinden het belangrijk dat consumenten zo volledig mogelijk worden geïnformeerd. Communicatie over alcohol en gezondheid moet daarom voldoen aan de principes van volksgezondheidsethiek en verantwoorde risicocommunicatie. Consumenten moeten kunnen begrijpen hoe groot de risico’s zijn en bij welke hoeveelheden deze optreden. Door volledige informatie te bieden, kunnen mensen zelf een weloverwogen keuze maken. Deze gezondheidswaarschuwingen bieden niet de volledige informatie.

Meer over