Reactie Innova Energie

In de uitzending van maandag 1 december 2025 berekenen we of zonnepanelen vanaf 2027 geld gaan kosten in plaats van opleveren. Radar heeft Innova Energie om een reactie gevraagd. Deze lees je hier.
Bij Innova Energie hechten we groot belang aan transparante en eerlijke communicatie richting onze klanten. Wij vinden het essentieel dat consumenten nu al duidelijkheid krijgen over de financiële gevolgen van de afschaffing van de salderingsregeling.
Wij willen graag benadrukken dat Innova Energie vanaf 1 januari 2027 (vanwege de afschaffing van de salderingsregeling) de terugleverkosten verlaagt terwijl de terugleververgoeding op het bestaande niveau blijft. Dit sluit volledig aan bij de nieuwe Energiewet waarbij de salderingsregeling vanaf 1 januari 2027 wordt afgeschaft, en de terugleververgoeding minimaal 50% van het kale leveringstarief moet zijn.
De terugleverkosten gelden uitsluitend voor klanten met zonnepanelen, naar schatting zo’n 35% van alle Nederlandse huishoudens en zakelijke afnemers.
Innova Energie heeft gekozen om de teruglevergoeding en terugleverkosten transparant en eerlijk te communiceren om zo klanten heldere inzichten te geven in wat dit voor hen betekent, zodat zij niet worden verrast door onverwachte veranderingen in de toekomst. Er zijn meerdere energieleveranciers die op dit moment vaste prijscontracten aanbieden met een looptijd die doorloopt na 1 januari 2027, waarbij de terugleverkosten en terugleververgoeding vaststaan en er sprake is van een netto negatieve terugleververgoeding. Zij zijn hierover echter niet zo transparant als wij, waardoor hun klanten mogelijk niet weten hoe de situatie er voor hen uitziet na afschaffing van de salderingsregeling. Wij zijn dan ook verheugd met de oproep van VEH dat alle leveranciers zo snel mogelijk de kosten na 1-1-2027 transparant kenbaar moeten maken.
Waar voorheen de meerkosten (inkoopkosten, onbalanskosten, salderingsregeling kosten), die energieleveranciers maken voor klanten met zonnepanelen die terugleveren aan het energienet, werden gesocialiseerd over alle klanten, worden de meerkosten, middels de terugleverkosten in rekening gebracht bij de veroorzaker van de meerkosten, de klanten met zonnepanelen. Hierdoor kan Innova Energie scherpere tarieven aanbieden aan haar klanten zonder zonnepanelen.
Innova Energie biedt bovendien alternatieven voor klanten die optimaal rendement willen halen uit hun zonnepanelen. Zo bieden wij dynamische contracten waarbij geen terugleverkosten in rekening worden gebracht, ondersteunen we met onze Innova App, en geven we advies over batterijoplossingen. Ook werken wij actief mee aan oplossingen voor netcongestie in samenwerking met netbeheerders en branchepartners.
Innova Energie ondersteunt de oproep van VEH naar overheid, toezichthouders en leveranciers tot heldere communicatie en transparantie richting alle klanten, zodat zij een weloverwogen keuze kunnen maken.
Innova Energie onderstreept dat wij het onderwerp en de ontwikkelingen in de markt nauwgezet volgen. Wij kijken actief mee naar de signalen en adviezen van de toezichthouder en branchevereniging, en indien daar aanleiding toe is, zullen wij onze contracten en voorwaarden waar nodig aanpassen om de belangen van onze klanten te waarborgen