Reactie Interpolis (Achtergrond)

De markt voor overlijdensrisicoverzekeringen is een sterk competitieve

markt. Je ziet dat alle maatschappijen met aantrekkelijke aanbiedingen komen in een poging hun marktaandeel uit te breiden. Op deze manier profiteren klanten van de toegenomen concurrentie in de sector.LevensverwachtingInterpolis introduceerde deze zomer voor de overlijdensrisicoverzekering (ORV) een niet-roken tarief. Het gevolg van deze aanpassing is een fikse bijstelling van de premie. Met deze vorm van tariefsdifferentiatie sluit Interpolis aan bij de trend dat steeds minder mensen roken. Wij willen niet dat de niet-rokers meebetalen aan de extra risico's die de rokers lopen. Niet-rokers hebben een hogere levensverwachting dan rokers.

Bovendien blijkt uit verzekeringsstatistieken en ander onderzoek dat het verschil in levensverwachting tussen die twee groepen toeneemt. De premies die wij sindsdien berekenen doen meer recht aan het risico dat de klant loopt op overlijden. Deze aanpassing konden wij doen door nieuwe inzichten die wij kregen door jarenlange ervaring met levensverwachting. De klant betaalt hierdoor een premie die beter past bij zijn persoonlijke situatie.

Als we kijken naar wat de nieuwe tarieven voor bestaande klanten

betekenen dan is er een kleine groep die daar voordeel bij kan hebben

en zijn er ook klanten die er nadeel bij kunnen hebben. Het hangt af

van of men wel of niet rookt, maar ook van de leeftijd wanneer men is

ingestapt en eventuele verslechtering van de gezondheid in tussentijd.

Om die reden informeren wij, als verzekeraar, klanten niet pro-actief

over de nieuwe tarieven. De Rabobank en een aantal onafhankelijke

tussenpersonen die onze overlijdensrisicoverzekeringen verkopen,

bekijken hoe zij de tariefswijziging opnemen in het adviestraject met

bestaande klanten. De klant krijgt het tarief geadviseerd dat het

beste past bij zijn totale financiële plaatje.