Reactie iRobot

Naar aanleiding van onze uitzending geeft iRobot de volgende reactie.

Allereerst zijn we natuurlijk blij dat de iRobot Roomba de test gewonnen heeft! Echter komt de stofzuigrobot-categorie als geheel vrij matig naar voren en dat is vreemd gelet op de vele, zeer positieve reacties die we van eigenaren krijgen die het product dagelijks in hun woning gebruiken.

Zo is de iRobot Roomba tot beste huishoudelijke product uitgeroepen door de Telegraaf lezers in 2011, heeft een iRobot Roomba drie keer in een half jaar tijd de titel van beste stofzuiger binnengehaald op Kieskeurig en worden er vrijwel nooit robots geretourneerd via onze 30-dagen -niet-goed-geld-terug garantie die wij bij alle geautoriseerde dealers aanbieden.

Wij denken dan ook dat de test nog veel positiever uit had kunnen vallen en zouden dan ook graag het volgende willen toevoegen aan de test resultaten:

  • De focus in de Tros Radar test ligt vrijwel geheel op de dekking die de robot haalt en of deze al dan niet vastloopt. Over het daadwerkelijk resultaat wordt geen uitsluitsel gegeven, ook niet op basis waarvan de uiteindelijk score tot stand gekomen is, dat zouden wij graag begrijpen. Bij iRobot is dekking 1 van de 2 belangrijke elementen van een goede stofzuigrobot en zien we dat de vele jaren van onderzoek ook resultaat hebben gehad omdat de Roomba als enige niet vastloopt. Het tweede belangrijke element voor een schone vloer is de pick-up oftewel schoonmaakprestatie. Alhoewel er viezigheid op de grond wordt gestrooid, wordt niet duidelijk hoeveel elke robot heeft opgenomen en hoeveel er weggehaald is en waar vandaan. Een bepaald percentage van het uitgestrooide vuil of aantal gram van het uitgestrooide vuil had hier duidelijkheid over kunnen geven en had de Roomba van iRobot ook hoog gescoord.
  • Het is belangrijk om de iRobot Roomba (en overige robots) altijd hun schoonmaakcyclus af te laten maken en niet zelf een tijd te gaan stellen zoals in de radar test; dat is geen goed vergelijk; veel robots werken namelijk niet hetzelfde en komen overal niet even vaak. Hierdoor kan er verschil zitten in de tijd die een robot nodig heeft in een kamer, maar ook in het resultaat. Zo is de Roomba als enige robot geprogrammeerd om gemiddeld overal drie keer te komen en zal er daarom ook iets langer over doen. Het resultaat is daardoor echter ook beter dan de concurrentie.
  • Het programma begon met een voorstel die haaks staat op onze positionering. Wij proberen niet het “nooit meer stofzuigen” uit te dragen, in tegendeel, een stofzuigrobot is een uitstekend AANVULLEND product; een extra hulpje in huis. Net zoals een tablet anders werkt dan een laptop en een magnetron anders werkt dan een oven is een stofzuigrobot een aanvullend product die iedere dag je vloer schoonmaakt, zonder dat je het zelf hoeft te doen. De consument zal zeker minder stofzuigen, maar zal nog steeds het meubilair, de bovenkant van de plint, de auto en wellicht plaatsen moeten stofzuigen waar de robot niet bij kan. De stofzuigrobot werkt anders dan een mens met een stofzuiger. Zo is de stofzuigrobot erg goed in het niet in de lucht blazen van stof wat bij een normale stofzuiger wel een veel voorkomend probleem is. Ook is de robot slechts 9cm hoog waardoor deze onder de meeste bedden en banken dagelijks kan komen, daar waar een mens toch vaak aan voorbij gaat met de stofzuiger.
  • Het dagelijks verwijderen van viezigheid en stof leidt tot een veel schonere woonomgeving. Veel van onze klanten vertellen ons dan ook dat ze minder hoeven af te stoffen als ze de robot dagelijks gebruiken omdat er minder stof in de lucht geblazen wordt. Veel van onze consumenten zijn eigenaren van huisdieren en/of hebben een gezinslid met een stofallergie waardoor ze al elke dag moesten stofzuigen. Bij een test wil men vaak zo veel mogelijk “bulten” van viezigheid neergooien om het visueel zo makkelijk mogelijk te maken voor de kijker, terwijl in een normale woonomgeving dit extreem zou zijn. En dan nog zou het resultaat na een aantal malen hoogstwaarschijnlijk erg goed zijn, maar dan moet de schoonmaakcyclus wel afgemaakt worden en niet op een bepaalde tijd begrenst worden.
  • In de test wordt alleen de 500-serie van iRobot getest. Inmiddels heeft iRobot de 600-serie en de 700-serie gelanceerd die beide een betere schoonmaakprestatie leveren. Onze wens zou dan ook zijn om deze robots in een volgende test mee te nemen alsmede andere modellen die voor de markt meer relevantie hebben gelet op hun marktaandeel (Neato, Philips, Vileda).

Mocht er behoefte aan zijn bij Radar, werken wij graag aan een volgende test mee op wat voor manier dan ook. Alhoewel de test in een redelijk realistische setting werd gedaan, zouden wij bij een volgende test aanraden om als aandachtspunten mee te nemen: de dekkingsgraad, de schoonmaakprestatie en het af laten maken van de schoonmaakcyclus in verschillende kamers; woonkamer, keuken en slaapkamer; dat zou een zeer realistisch beeld geven van de daadwerkelijke ervaring van de consument in zijn of haar woning.