Reactie Ministerie Volksgezondheid, Welzijn en Sport
TROS Radar vroeg het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport om een reactie. Hieronder de vragen en antwoorden.
Begrijpt u dat DGV en NHG pleiten voor een verbod op symptoomreclame?Belangrijke vraag bij symptoomreclame is: waar ligt de grens tussen informatie over gezondheid en ziekte en symptoomreclame? Het ministerie van VWS is groot voorstander van goede informatievoorziening over gezondheid, ziekte en behandelopties. De zorgverlener (arts, apotheker) zou de belangrijkste informatiebron voor patiënten moeten zijn. In de praktijk blijkt echter dat de informatievoorziening tussen zorgverleners en hun patiënten niet optimaal is.Het is inderdaad voor het publiek niet duidelijk wat reclame en wat voorlichting is. De rechter (arrest hof van Arnhem over schimmelnagelreclame) heeft wel bepaald dat indien er een directe of indirecte verwijzing naar een geneesmiddel of een fabrikant is, een uiting als reclame wordt gezien. Alle andere uitingen worden gezien als informatie. Is het mogelijk om symptoomreclame te verbieden? Het duiden van het verschil tussen informatie en reclame is bijzonder moeilijk. Belangrijke vraag is hoe een verbod op symptoomreclame er dan uit zou moeten zien. Een verbod zou er toe kunnen leiden dat er helemaal geen informatie meer gegeven zou kunnen worden over gezondheid, ziekte en behandelopties. Daar is niemand bij gebaat. Zowel de Europese richtlijn als de Geneesmiddelenwet als de CGR-regels geven aan dat het geven van informatie over gezondheid, ziekte en behandelopties niet onder de regels van geneesmiddelenreclame vallen. (Zie ook antwoord 1 uitspraak rechter die er nog nader invulling aan heeft gegeven). Binnenkort gaan de betrokken partijen (CGR, KOAG/KAG en de RCC) met de Inspectie en VWS om tafel om te kijken of en zo ja hoe de regels aangepast kunnen worden. Belangrijke aanleiding voor dit overleg is om die partijen te vragen nog eens kritisch te kijken naar de toename aan symptoomreclame/informatie over gezondheid & ziekte. DGV en NHG willen geen zelfregulering meer. Zij pleiten voor een onafhankelijke commissie die informatie vertrekt richting publiek. Zou u voorstander zijn van zo'n commissie?De minister is geen voorstander van een aparte commissie die informatie verstrekt richting publiek. Het is een taak van de zorgverleners om hun patiënten goed te informeren. Verder zijn er diverse onafhankelijke informatiebronnen voor het publiek beschikbaar zoals www.kiesbeter.nl
DGV en NHG zeggen ook dat de geneesmiddelenwet en de cgr-richtlijnen wat betreft symptoomreclame niet toereikend zijn. Gaat u deze regels aanpassen?
of www.apotheek.nl (website van KNMP voor publiek) of www.cbg-meb.nl (website CBG). Deze laatste twee websites geven alle informatie over geneesmiddelen en hoe deze goed te gebruiken.Terug naar het uitzenditem over Hypeziektes
Het duiden van het verschil tussen informatie en reclame is bijzonder moeilijk. Belangrijke vraag is hoe een verbod op symptoomreclame er dan uit zou moeten zien. Een verbod zou er toe kunnen leiden dat er helemaal geen informatie meer gegeven zou kunnen worden over gezondheid, ziekte en behandelopties. Daar is niemand bij gebaat.
Zowel de Europese richtlijn als de Geneesmiddelenwet als de CGR-regels geven aan dat het geven van informatie over gezondheid, ziekte en behandelopties niet onder de regels van geneesmiddelenreclame vallen. (Zie ook antwoord 1 uitspraak rechter die er nog nader invulling aan heeft gegeven). Binnenkort gaan de betrokken partijen (CGR, KOAG/KAG en de RCC) met de Inspectie en VWS om tafel om te kijken of en zo ja hoe de regels aangepast kunnen worden. Belangrijke aanleiding voor dit overleg is om die partijen te vragen nog eens kritisch te kijken naar de toename aan symptoomreclame/informatie over gezondheid & ziekte.
DGV en NHG willen geen zelfregulering meer. Zij pleiten voor een onafhankelijke commissie die informatie vertrekt richting publiek. Zou u voorstander zijn van zo'n commissie?De minister is geen voorstander van een aparte commissie die informatie verstrekt richting publiek. Het is een taak van de zorgverleners om hun patiënten goed te informeren. Verder zijn er diverse onafhankelijke informatiebronnen voor het publiek beschikbaar zoals www.kiesbeter.nl