Reactie Stellantis

In de uitzending van maandag 15 september besteden we aandacht aan de tegenvallende actieradius van elektrische auto's. Omdat uit ons panelonderzoek blijkt dat Peugeot het vaakst de geadverteerde actieradius niet haalt, hebben we Stellantis (het bedrijf achter Peugeot) om een reactie gevraagd. Deze reactie lees je hier.
Om gefundeerde uitspraken over deze onderzoekuitslagen te kunnen doen, zouden we inzicht willen in onder meer de onderzoeksopzet, -context en vraagstelling. In algemene zin kunnen wij aangeven dat de opgegeven waarden voor de actieradius en het elektrisch verbruik van onze voertuigen zijn gemeten volgens de internationaal geldende WLTP-testcyclus (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure). Dit is een internationaal geldende, gestandaardiseerde testmethode die wordt gebruikt om het brandstofverbruik, de CO₂-uitstoot en de elektrische actieradius van auto's te meten. Nieuwe voertuigen, dus ook die van Peugeot, worden op basis van deze testmethode gehomologeerd. Bij gebruik van deze voertuigen in de praktijk kunnen deze waarden variëren, afhankelijk van de werkelijke gebruiksomstandigheden en factoren als: snelheid, thermisch comfort in de auto, rijstijl en buitentemperatuur.