Reactie Tango

Deze ochtend nam u contact op over het feit dat u vanavond een item uitzendt over de actieprijzen bij onder meer Tango. Vanuit jullie onderzoek onder een aantal van onze klanten, zou gebleken zijn dat het niet altijd duidelijk is dat de door ons gegeven kortingen berekend worden ten opzichte van onze adviesprijs.

Wij vinden het uiteraard zeer vervelend dat het mogelijk voor onze klanten niet altijd duidelijk is dat onze actiekorting op basis van onze adviesprijs wordt gegeven. Daarom zetten we graag uiteen waarom en hoe wij onze huidige communicatie opzetten:

  1. De korting wordt bepaald ten opzichte van onze adviesprijs. Deze adviesprijs hangt af van markt gedreven factoren zoals de olieprijs en dollarkoers en wijzigt regelmatig (vaak dagelijks)
  2. Ook de korting die wij geven wijzigt regelmatig, wij verhogen onze korting bijvoorbeeld vaak als reactie op de concurrentie
  3. We hanteren een lokale prijsstelling, dit betekent dat we de korting per tankstation vaststellen en dat er dus geen landelijke korting is (enkele acties uitgezonderd)

De adviesprijs en korting zijn dus geen vaste gegevens en we hanteren een lokale prijsstelling. Toch willen wij graag geruime tijd vooraf aan onze klanten communiceren dat wij tijdens een actiedag extra korting geven. Maar hoe? Met een wisselende adviesprijs en korting weten wij vooraf niet wat de pompprijs op de actiedag of de dag ervoor is. Dit is nodig om duidelijk te communiceren wat een klant tijdens de actiedag betaalt ten opzichte van de dag ervoor. Daarom verwijzen wij in al onze communicatie dat onze korting op basis van onze adviesprijs wordt bepaald. De adviesprijs publiceren we dagelijks op onze website. Onze korting communiceren we dagelijks op onze prijzenborden, website, iPhone en Android app.

Wij geven al ruim twaalf jaar korting ten opzichte van de adviesprijs en onze wijze van communiceren is altijd dezelfde gebleven. Naast ons hanteren alle andere marktspelers een zelfde wijze van communiceren. Daarom hebben wij verondersteld dat deze wijze duidelijk was voor onze klanten. Wij zullen in aanvulling op uw uitzending nader onderzoek hiernaar doen en bekijken op welke wijze wij dit kunnen verbeteren en onze korting nog duidelijker kunnen communiceren.