Reactie The Chill Events nav afgelasting Chillville

Schermafbeelding 2025 03 31 Om 15.46.46

Naar aanleiding van de afgelasting van het festival Chillville 2024 én 2025 ontving Radar een persbericht van de advocaat van The Chill Events, de organisator:

Met grote spijt moet de organisatie van Chillville Festival mededelen dat het festival definitief niet zal plaatsvinden. In 2024 zijn The Chill Events B.V. en Bom Dia Events B.V. een samenwerking aangegaan om het festival gezamenlijk te organiseren.

Helaas konden zowel de editie van 2024 als een eventuele doorstart in 2025 geen doorgang vinden wegens onvoldoende financiële middelen. Chillville Festival zou in 2024 voor het eerst georganiseerd worden, maar door een tekort aan materialen en personeel kon het evenement op het laatste moment niet doorgaan. Dit personeelstekort was te wijten aan het drukke festivalseizoen en andere evenementen die in hetzelfde weekend plaats vonden. Het gaat hierbij om last minute problemen waar de organisatie onverwacht tegenaan is gelopen.

De veiligheid van onze festivalbezoekers staat voorop, en onder deze omstandigheden konden wij deze niet garanderen. In de evenementenbranche worden artiesten en leveranciers altijd vooruit betaald, en ook in dit geval hadden de leveranciers en artiesten hun gage al ontvangen.

Daarnaast zijn inkomsten uit kaartverkoop direct geïnvesteerd in marketing, personeelskosten en voorbereidingen van het evenement. De recente geruchten en negatieve berichtgeving in de media hebben ertoe geleid dat deze cruciale partners zich uiteindelijk hebben teruggetrokken voor de editie van 2025. Hierdoor ontbrak het aan voldoende financiële reserves om het festival alsnog door te laten gaan. Ondanks deze negatieve berichtgeving benadrukken wij dat de annulering absoluut niet het gevolg is van mismanagement of opzet.

Wij begrijpen dat dit een enorme teleurstelling betekent voor onze bezoekers en betreuren het ten zeerste dat wij op dit moment geen terugbetalingen kunnen verrichten. De organisatie doet er nog altijd alles aan om de aanbetalingen bij o.a. de artiesten terug te krijgen, zodat er mogelijk op een later moment wel restitutie van de ticketprijs kan plaatsvinden.

Wij willen iedereen bedanken die vertrouwen had in Chillville Festival. Het was ons doel om een uniek en prachtig evenement neer te zetten in Breda, en wij vinden het oprecht spijtig dat wij dit niet hebben kunnen realiseren. Wij hopen op begrip en betreuren deze situatie enorm.

Daarnaast stelde Radar aanvullende vragen:

Zoals meerdere malen aangegeven, is het Chillville Festival georganiseerd middels een samenwerking tussen Bom Dia Events B.V. en The Chill Events B.V.. De samenwerking kan simpel worden uitgelegd: Bom Dia Events was de exploitant van het festival (het bedrijf dat aan de basis staat en het platform biedt voor het festival) en The Chill Events de organisator (het bedrijf dat het festival bedenkt, artiesten boekt, de line-up samenstelt en de productie regelt). De rol van Bom Dia Events kunt u terugvinden in het feit dat deze vennootschap de vergunning heeft aangevraagd bij de gemeente Breda.Bom Dia Events suggereert dat zij niets van het festival zou afweten, maar dit is niet het geval. De bestuurder van Bom Dia Events wist heel goed van het reilen en zeilen rondom het festival. Dat hij zich achteraf als zodanig opstelt in de media betreurt cliënte ten zeerste. Nog erger betreurt cliënte het dat de advocaat van Bom Dia Events lasterlijke uitspraken doet met ogenschijnlijk als doel om mensen tegen de heren Arnhem en Yagoub op te zetten. Zij hebben hiervoor inmiddels een klacht ingediend bij de Deken van de Orde van Advocaten te Rotterdam.

Kortom, alle partijen waren volledig op de hoogte van de plannen. Niemand doet iets zomaar voor 'vrienden'. Wij gaan ook niet verder in op wat er is gezegd in de media, omdat het moddergooien enkel zorgt voor verwarring en onrust onder de bezoekers, en dat verdienen zij niet.

Voornoemde samenwerking was aan de orde voor het evenement in 2024. Ook dit kunt u verifiëren bij de gemeente Breda. The Chill Events heeft voor 2025 zelf een vergunning aangevraagd.

Het is niet bekend waar u op doelt met betrekking tot de verwijzing naar de algemene voorwaarden. Indien hiermee geïnsinueerd wordt dat cliënte 'verstoppertje' zou spelen, kan gesteld worden dat dit absoluut niet het geval is. The Chill Events neemt, zoals u ziet, wel degelijk haar verantwoordelijkheid hierin.

Zoals eerder aangegeven, is het financieel gezien altijd lastig om een festival te organiseren. De organisatie moet als het ware in twee fases verdeeld worden: de fase vóór het evenement en de fase tijdens/na het evenement. In de eerste fase worden veel kosten gemaakt, welke gefinancierd worden door kaartverkoop en sponsoring. De grootste kostenpost in deze fase zijn de artiesten, die hun gage vooraf betaald willen krijgen. Zeker bekende artiesten hebben een lijst met voorwaarden, en het is altijd een afweging om hiermee akkoord te gaan of niet. Indien je niet akkoord gaat met de voorwaarden van een dergelijke artiest, komt deze artiest simpelweg niet optreden. Tijdens het evenement zelf moeten de inkomsten uit drank en eten de overige kosten dekken. Pas op dat moment kan er gesproken worden over een eventuele winst.

Op het moment dat een festival niet verder komt dan fase één (zoals in 2024), ontstaat er dus een probleem. Veel kostenposten konden doorgeschoven worden naar het evenement in 2025 (denk aan marketing, podiumontwerp, etc.). Tegelijkertijd is er uiteraard een financieel gat ontstaan dat gevuld moest worden. The Chill Events heeft – dankzij de jarenlange ervaring van haar bestuurders – een groot netwerk van investeerders en overige contacten die relevant zijn. Er zijn afspraken gemaakt met diverse artiesten en er waren investeerders gevonden. Het evenement van 2025 kon dus zeker doorgaan. Het probleem begon echter toen er negatieve berichten in de media verschenen waarin werd gesuggereerd dat het Chillville Festival 2025 niet zou plaatsvinden. Toen deze berichten de investeerders bereikten, verloren zij het vertrouwen om de toegezegde financieringen te verstrekken. Er was simpelweg te veel negativiteit rondom het festival ontstaan. Hierdoor is het festival definitief van het programma verdwenen bij gebrek aan liquiditeit.

U stelt dat het ongelukkig overkomt wanneer door cliënte wordt aangegeven dat er geen sprake is van mismanagement. Vanuit de gedupeerden is deze reactie begrijpelijk, maar zoals u weet hebben cliënten jarenlange ervaring in het organiseren van festivals. Dat de editie van 2024 niet kon doorgaan vanwege onder andere veiligheidsaspecten en een tekort aan materialen, kan cliënte niet worden aangerekend. Dit geldt eveneens voor het feit dat de editie van 2025 geen doorgang kon vinden. Laten wij hierbij niet vergeten dat The Chill Events er alles aan heeft gedaan om het festival in 2025 alsnog mogelijk te maken en nog steeds contact onderhoudt met de artiesten betreffende eventuele teruggave van gelden.

U refereert aan de faillissementen van Je Zusje B.V. en Rotterdam Reggae B.V. Allereerst dient opgemerkt te worden dat deze vennootschappen om uiteenlopende redenen failliet zijn gegaan. Zoals u wellicht weet zijn de afgelopen jaren bekende, grote festivalorganisatoren failliet gegaan. Het is door een veranderende markt helaas niet meer zoals het vroeger was. De heren Arnhem en Yagoub hechten er waarde aan zich te verweren tegen deze suggestieve verwijzingen, om te voorkomen dat zaken een eigen leven gaan leiden. Je Zusje B.V. was namelijk een onderneming die letterlijk ten onder is gegaan door de corona maatregelen. In 2020 ging het festival niet door vanwege een lockdown en toen het erop leek dat een doorstart in 2021 wel kon plaatsvinden, werd er last minute opnieuw afgelast door een nieuwe lockdown. De vennootschap is vervolgens geliquideerd en jaren later alsnog failliet verklaard op verzoek van de enige schuldeiser. Dat een curator onbehoorlijk bestuur heeft aangenomen en opgenomen in zijn faillissementsverslag, betekent uiteraard niet dat dit ook daadwerkelijk het geval was. De heren Arnhem en Yagoub zijn nimmer veroordeeld voor onbehoorlijk bestuur en/of faillissementsfraude. Hetzelfde geldt voor Rotterdam Reggae B.V. Als journalist bent u mogelijk op de hoogte van de artikelen die onder andere in het AD zijn verschenen over dit festival omtrent een 'klachtenregen' en wat dat betekende. Indien u de reacties goed heeft gelezen, zal duidelijk zijn dat deze niet gingen over de organisatie zelf, maar over ongemakken die zijn ontstaan bij het organiseren van festivals na covid en de gewijzigde omstandigheden na covid.

Ook dit heeft niets met onbehoorlijk bestuur te maken. Een curator spreekt al snel over onbehoorlijk bestuur, bijvoorbeeld omdat een jaarrekening te laat is gedeponeerd, een document ontbreekt in de administratie of omdat hij meent dat er onregelmatigheden zijn aangetroffen.

Cliënte betreurt het ten zeerste dat het festival geen doorgang kon vinden. Dat gedupeerde personen hun geld terug willen, is begrijpelijk. Echter, cliënte heeft geen begrip voor de hetze die rondom deze civielrechtelijke aangelegenheid wordt gecreëerd. Als media heeft u onvoldoende inzicht in alle details rondom de organisatie van het festival. Een juridisch conflict dient via de rechtbank te worden afgehandeld, niet via media. Cliënte betreurt dat zij – en zeker ook de heren Yagoub en Arnhem – publiekelijk aan de schandpaal worden genageld.