Reactie TNS NIPO

Gefeliciteerd, we zijn er 'ingestonken'. Vandaag hebben we gemerkt, dat wij een onderzoek hebben uitgevoerd voor een nep-opdrachtgever. Wel zeggen we er direct bij dat we een serieus opinieonderzoek hebben uitgevoerd.Onderzoek is volgens de regels uitgevoerdWe hebben de opdrachtgever serieus geadviseerd bij de uitvoering van het onderzoek en bij het stellen van de juiste vragen. Verder hebben we het conceptpersbericht zorgvuldig becommentarieerd om te voorkomen dat de opstellers de media op onjuiste conclusies zouden trakteren. Uit een screening onder maar liefst 17.511 personen blijkt dat zo'n 25% dermate winderig is dat hij of zij er behoorlijke last van ondervindt. Als je dit doorrekent, toont het onderzoek aan dat voor enkele miljoenen Nederlanders overmatige winderigheid een probleem is.TNS NIPO moet niet bepalen wiens sociale agenda deugt

TNS NIPO wordt regelmatig door partijen gevraagd om opinieonderzoek uit te voeren: natuurorganisaties, vakbonden, de overheid, dagbladen en ook farmaceutische bedrijven. Al deze spelers – niet alleen de farmaceutische bedrijven – hebben een zeker belang bij de uitkomsten van een onderzoek. TNS NIPO levert echter geen resultaten op bestelling. Wij zullen zo'n opdrachtgever van te voren nooit voorspellen, laat staan garanderen, dat het onderzoek de resultaten oplevert die hij graag wil zien.

Moeten wij de partij zijn die uitmaakt wie wel en wie niet opinieonderzoek mag uitvoeren? Wij achten het niet onze taak uit te maken wiens agenda fatsoenlijk is en wiens agenda abject.

Zolang we ons werk volgens de regels van het opinieonderzoek kunnen uitvoeren zullen we het niet laten. Hoewel we ons realiseren dat dit niet het meest maatschappelijk relevante onderzoek is, staan we voor de vakkundigheid van de uitvoering en voor de juistheid van de resultaten. We hebben daarom geen spijt van het onderzoek.

TNS NIPOTerug naar het uitzenditem over Hypeziektes