Reactie Tweakers en WebwinkelKeur

Reactie Artikel Anne

In de uitzending van maandag 20 oktober 2025 besteedt Radar aandacht aan de failliete gamewebshop Uw Game Specialist. Fons onderzoekt hoe meer dan honderd klanten gedupeerd zijn door deze webshop. We hebben Tweakers en Webwinkelkeur om een reactie gevraagd. 

Reactie Tweakers: 

Als Tweakers voelen we ons zeer betrokken bij de community van techliefhebbers en consumenten die dagelijks gebruikmaken van ons platform. De Pricewatch is daarin een belangrijk onderdeel en we realiseren ons dat een vermelding daarin vertrouwen kan wekken bij de consument. Dat vertrouwen is voor ons van het grootste belang. 

Wij begrijpen dat gedupeerden zich mede door onze vermelding zekerder voelden over hun aankoop bij Uw Game Specialist. Hoewel Tweakers geen partij is in de uiteindelijke koopovereenkomst tussen consument en webwinkel, voelen we wel degelijk een verantwoordelijkheid om een zo betrouwbaar mogelijk platform te bieden waarbinnen we consumenten alle informatie bieden om een juiste keuze te maken qua product en leverancier. 

Het spreekt voor zich dat wij als vergelijker uiteraard de bedrijfsvoering van winkels waarvan wij prijzen tonen niet waterdicht kunnen controleren en daardoor niet garant kunnen staan voor een (betrouwbare) levering, omdat we uiteindelijk geen invloed hebben op het proces zodra een gebruiker op de website van de shop is gekomen. Een dergelijke belofte doen we uiteraard ook nergens expliciet op ons platform, al proberen we die wel zo veel als mogelijk in te lossen. 

We zien de Pricewatch dan ook als meer dan alleen een prijsvergelijker; het is een platform waar de Tweakers en de community gezamenlijk de betrouwbaarheid van winkels inzichtelijk maakt. Een faillissement zoals dat van Uw Game Specialist laat zien dat, ondanks alle zorgvuldigheid, incidenten helaas nooit volledig zijn uit te sluiten. Dit sterkt ons in de overtuiging dat we continu moeten blijven kijken naar hoe we de informatievoorziening en signalen vanuit de community en de markt nog beter kunnen inzetten.

De monitoring van webwinkels na opname in de Pricewatch is een continu proces. Gebruikers van Tweakers kunnen te allen tijde shopreviews achterlaten waarin zij hun ervaringen met een winkel delen, zowel positief als negatief. Deze reviews zijn voor iedereen zichtbaar en vormen een belangrijke graadmeter voor de betrouwbaarheid van de webshops. Daarnaast worden signalen uit de community zo veel als mogelijk in de gaten gehouden door ons team. Wanneer er duidelijke indicaties zijn dat een winkel zijn verplichtingen niet nakomt, kan dit voor ons aanleiding zijn om contact op te nemen met de betreffende winkel en, indien nodig, maatregelen te treffen. Bijvoorbeeld het offline halen van de winkel uit de Pricewatch.

In de periode kort voorafgaand aan het faillissement zagen wij een toename van negatieve reviews op ons platform. Vanaf 28 augustus 2025 (ruim voor het faillissement) zijn producten van Uw Game Specialis niet meer zichtbaar in de Pricewatch. Wij hebben de shop op deze dag uitgezet. De ontwikkelingen rondom Uw Game Specialis werden door onze redactie op de voet gevolgd, wat heeft geresulteerd in nieuwsberichten op onze site om de community en consumenten te informeren over de situatie, nog voordat het faillissement officieel werd uitgesproken.

Het faillissement van een in de Pricewatch opgenomen winkel is een situatie die wij uiterst serieus nemen. We zullen deze casus dan ook gebruiken om onze processen te evalueren en te kijken waar we deze verder kunnen aanscherpen.

Reactie WebwinkelKeur: 

Het spijt ons zeer te horen dat consumenten zijn gedupeerd door Uw Game Specialist. We begrijpen dat dit veel frustratie en teleurstelling veroorzaakt, zeker wanneer het vertrouwen mede gebaseerd was op ons keurmerk.

Voordat een webwinkel ons keurmerk mag voeren, controleren wij onder andere de bedrijfsgegevens bij de KvK, het btw-nummer, de contactgegevens, de algemene voorwaarden en of de webshop voldoet aan alle wettelijke eisen voor consumentenbescherming.  Naast de initiële keuring voeren wij periodieke hercontroles uit. Ons streven is om elke twee jaar alle leden opnieuw te beoordelen. Uw game specialist is voor het laatst in september 2024 goedgekeurd.

Wanneer er klachten binnenkomen, nemen wij altijd contact op met de webwinkel om hun kant van het verhaal te horen en te kijken of er een oplossing mogelijk is. Daarnaast bieden wij geschillenbemiddeling aan. Wij verplichten onze leden om in hun algemene voorwaarden op te nemen dat consumenten zich bij ons kunnen melden zodra er iets misgaat bij de winkel. Zo weten consumenten ons direct te vinden en kunnen wij actief ondersteunen bij het oplossen van problemen. Het komt vaker voor dat een webwinkel een mindere periode doormaakt, waarin er tijdelijk meer klachten of geschillen worden gemeld. In veel gevallen wordt dit, mede door onze tussenkomst, door de winkelier opgepakt en opgelost. Vaak herstelt de situatie zich daarna weer.

Wij trekken een keurmerk niet direct in bij de eerste klachten. Eerst zoeken we samen met de winkel naar oplossingen. Ook houden we de reputatie van onze leden actief in de gaten: lage review-scores en negatieve signalen worden bij ons gemeld, zodat we snel actie kunnen ondernemen als het niet goed gaat. In dit specifieke geval ontvingen wij echter veel klachten, konden wij geen contact meer krijgen met de webwinkel en bleek er geen zicht op herstel. Daarom hebben wij het keurmerk ingetrokken. Indien nodig plaatsen wij ook een melding op onze website om toekomstige consumenten te waarschuwen.

Wanneer een webwinkel niet reageert of failliet gaat, kunnen wij helaas niets anders doen dan consumenten adviseren en doorverwijzen naar de juiste instanties:

⦁ Een fraudemelding doen via het Meldpunt Internetoplichting van de politie

⦁ Melding of aangifte doen bij de politie

⦁ Melding maken bij de ACM via het ConsuWijzer-meldformulier van de Autoriteit Consument & Markt

Zodra wij zagen dat er een faillissementsaanvraag was ingediend, hebben wij consumenten doorverwezen naar het Insolventieregister en geadviseerd contact op te nemen met de curator die het faillissement afhandelt.