Reactie: Unilever

unileverlogoreactie780.jpg

Naar aanleiding van de uitzending van Radar op 27 februari 2017, over maaltijden uit pakjes, heeft Unilever onderstaande reactie gegeven.

'Voor consumenten is heldere etikettering en transparante informatie over voedingswaarden belangrijk. Daarvoor hebben we als Unilever een duidelijke manier van voedseletikettering ontwikkeld die we wereldwijd hanteren om consumenten te helpen verantwoorde voedingskeuzes te maken.

  • Op de achterkant van de meeste verpakkingen geven we informatie over de ‘grote 8’ voedingsstoffen: energie, eiwit, koolhydraten, suikers, vet, verzadigd vet, vezels, natrium of zout, en voedingsstoffen waarvoor een claim wordt gedaan.
  • Daarnaast vermelden we op de voorkant de energiewaarde.
  • Onze producten in Europa en de VS bevatten volledige voedingskundige informatie en we gaan dit uitbreiden naar al onze producten wereldwijd. In veel landen gaat onze etikettering verder dan wat wettelijk is vereist.
  • We verstrekken ook voedingskundige details via websites en consumentenservicelijnen, en kijken daarom breder dan alleen de verpakking.

In verschillende gevallen verstrekken we de voedingswaarden per bereid en onbereid product, zo zijn we in het proces om voor een substantieel deel van het assortiment de voedingswaarden per onbereid product te delen via verpakkingen, merken-websites én verstrekken we deze informatie via de Consumer Service. In andere gevallen is het minder relevant. Verschillende Unilever-producten worden namelijk uitsluitend geconsumeerd als onderdeel van een bereide maaltijd en bevat een gedetailleerde bereidingswijze op de verpakking (bv. mixen en sauzen). We kiezen er dan ook voor de voedingswaarde per bereid product te vermelden, dit geeft de consument feitelijke, relevante informatie over zijn of haar daadwerkelijke inname, en pas dan kan een weloverwogen keuze gemaakt worden.'