Reactie Valys (Achtergrond)
Hier kunt u de reactie van Valys lezen.
"De afgelopen periode hebben wij van zowel de Valys-reizigers als de
gebruikersorganisaties diverse klachten ontvangen over de uitvoering
van het Valys-vervoer. Wij erkennen dat het vervoer de afgelopen maanden op
een aantal punten niet goed is gegaan.
In het reguliere maandelijks overleg dat wij hebben met VWS en de
gebruikersorganisaties hebben wij de knelpunten geanalyseerd en de
voorgenomen maatregelen besproken.(Voor uitgebreide informatie over de
genomen maatregelen verwijs ik u naar de brief die de staatssecretaris
op 4 oktober 2007 naar de Tweede Kamer heeft gestuurd).
Er zijn relatief veel klachten gekomen uit de regio's Rotterdam en
West-Brabant. Inmiddels hebben wij in deze regio's aanvullend een
aantal andere vervoerders gecontracteerd en is er extra personeel
aangetrokken.
Contractueel is het combineren van ritten mogelijk binnen de voorwaarde
dat de maximale reistijd van een rit (maximaal twee keer de reistijd
via de snelste route over de openbare weg) niet overschreden wordt. Dit
betekent dat een rit die normaal zo'n anderhalf uur duurt in dit geval
drie uur mag duren.
Wij hebben ervaren dat de beleving van de pashouder niet altijd in
overeenstemming is met overeengekomen vervoervoorwaarden. Dit
resulteert naast de terechte klachten ook in klachten over ritten die binnen de
voorwaarden zijn uitgevoerd, maar in de beleving van de pashouder niet
voldoen. Daarom blijven wij via de website, de nieuwsbrieven en
voorlichtingsbijeenkomsten, pashouders informeren over de voorwaarden
die voor het Valys-vervoer gelden."