Reactie Valys (Achtergrond)

Hier kunt u de reactie van Valys lezen.

"De afgelopen periode hebben wij van zowel de Valys-reizigers als de

gebruikersorganisaties diverse klachten ontvangen over de uitvoering

van het Valys-vervoer. Wij erkennen dat het vervoer de afgelopen maanden op

een aantal punten niet goed is gegaan.

In het reguliere maandelijks overleg dat wij hebben met VWS en de

gebruikersorganisaties hebben wij de knelpunten geanalyseerd en de

voorgenomen maatregelen besproken.(Voor uitgebreide informatie over de

genomen maatregelen verwijs ik u naar de brief die de staatssecretaris

op 4 oktober 2007 naar de Tweede Kamer heeft gestuurd).

Er zijn relatief veel klachten gekomen uit de regio's Rotterdam en

West-Brabant. Inmiddels hebben wij in deze regio's aanvullend een

aantal andere vervoerders gecontracteerd en is er extra personeel

aangetrokken.

Contractueel is het combineren van ritten mogelijk binnen de voorwaarde

dat de maximale reistijd van een rit (maximaal twee keer de reistijd

via de snelste route over de openbare weg) niet overschreden wordt. Dit

betekent dat een rit die normaal zo'n anderhalf uur duurt in dit geval

drie uur mag duren.

Wij hebben ervaren dat de beleving van de pashouder niet altijd in

overeenstemming is met overeengekomen vervoervoorwaarden. Dit

resulteert naast de terechte klachten ook in klachten over ritten die binnen de

voorwaarden zijn uitgevoerd, maar in de beleving van de pashouder niet

voldoen. Daarom blijven wij via de website, de nieuwsbrieven en

voorlichtingsbijeenkomsten, pashouders informeren over de voorwaarden

die voor het Valys-vervoer gelden."