Reactie van LBKR op oneerlijke rijscholen over slagingspercentage

Hieronder is de reactie van het LBKR te lezen bij het item over rijscholen die oneerlijk zijn over hun slagingspercentages. Dit zit in de uitzending van 7 januari 2019.
'Dat de helft van de rijscholen het slagingspercentage niet juist vermeld, is uiteraard niet goed. We denken dat we hier te maken hebben met 2 categorieën, te weten:
Rijscholen die bewust het slagingspercentage hoger vermelden om klanten te trekken
Rijscholen die onbewust dit doen, omdat ze zich onvoldoende met de website bezig houden. Doordat veel collega's kleine zelfstandige rijschoolhouders zijn en slechts een beperkt (tussen de 25 en 50) aantal rijexamens op jaarbasis doen en het cbr slechts op 4 kwartalen meet, kan het slagingspercentage bij deze rijscholen heel grillig zijn.
De LBKR herkent de geschetste problematiek en we vinden dat we hier gezamenlijk als brancheorganisaties mee aan het werk moeten.
Door invoering van het rijleskeurmerk, kunnen we veel misstanden voor zijn. Onder andere het verkeerd vermelden van het slagingspercentage op de website kan meegenomen worden. Het hebben van meerdere rijschoolnummers (spookrijscholen) is hiermee ook ondervangen.
Nadeel op dit moment is dat deelname aan het keurmerk nu nog op vrijwillige basis is.
Onlangs is een motie aangenomen in de 2e kamer waar de mogelijkheden voor een kwaliteitsregister onderzocht gaan worden. Indien dit positief uitvalt, gaat een keurmerk verplicht worden.
Het slagingspercentage zou beter over een langere periode gemeten moeten worden, dit geeft een beter beeld van betreffende rijschool. Pieken en dalen zijn dan verdwenen. Wellicht kan het cbr dit realiseren. Er zou ook nog in een grafiek per kwartaal aangegeven kunnen wat de prestaties zijn.
Uiteraard zijn wij blij met het rijleskeurmerk. Wij zijn gevraagd door Irma van den Berg om hieraan mee te werken. Hierop hebben wij positief gereageerd, maar wel met de opmerking dat we vooral geen eigenaar willen zijn. Wij willen niet een eigen keurmerk voeren omdat dit naar ons idee geen goede uitstraling geeft naar de consument. De consument moet er uiteindelijk beter van worden. Ook de branche wordt hier beter van, op deze manier gaan de betere rijscholen zich vanzelf onderscheiden van de rest.'