Reactie verhuurder Vesteda

Wonen in de nieuwe Haagse wijk de Binckhorst pakt voor veel bewoners onverwacht duur uit. Een ambitieus 'autoluw' beleid van de gemeente dwingt hen tot parkeerkosten die kunnen oplopen tot 400 euro per maand, terwijl betaalbare alternatieven ontbreken. Radar heeft ook om reactie gevraagd aan een van de verhuurders van de Binckhorst, Vedesta. Deze lees je hieronder.
"Ik heb net overleg gehad met mijn collega over de parkeersituatie in de Binckhorst, waar ons complex Binck Poort staat. Het parkeerprobleem speelt ook bij andere complexen, dus in de hele wijk. Zie onderstaande artikelen, die je mogelijk al kent.
’Uit deze artikelen wordt meteen al duidelijk dat de oorzaak van dit probleem ligt in de strenge parkeernormen die de gemeente voor dit gebied heeft vastgesteld in combinatie met hun aanvankelijke communicatie over de mogelijkheid voor het verkrijgen van straatparkeervergunningen.
Hierdoor werden verkeerde verwachtingen gewekt. In een van de artikelen geeft een bewoner aan: "Veel mensen hebben bij de gemeente geïnformeerd of het kon en naar aanleiding daarvan besloten om er te gaan wonen. Toen ze er woonden kon het opeens toch niet". De gemeente is hierover in gesprek gegaan met bewoners en zoekt naar oplossingen. Dat lijkt ons ook de juiste weg.
Wij hebben één complex in de Binckhorst en hebben dit turnkey afgenomen van de projectontwikkelaar. Het complex heeft 205 appartementen, commerciële ruimtes en 196 parkeerplaatsen. Dat was dus ons uitgangspunt bij de verhuur van de commerciële ruimtes en appartementen. Voorafgaand aan de verhuur (maart 2024) is intern een verdeling gemaakt tussen parkeerplaatsen voor bewoners (106), voor huurders van de commerciële ruimtes (55) en voor bezoekers (35). Bij de verhuur hebben we vervolgens aangegeven dat er sprake was van een beperkt aantal parkeerplaatsen.
Afgelopen januari hebben we opnieuw naar onze eerdere verdeling gekeken, om te kijken of we nog een optimalisatieslag konden doorvoeren. Daarmee konden we alsnog 18 bewoners blij maken met een parkeerplaats, ten koste van parkeerplaatsen voor de andere doelgroepen. Wij zijn nu de mogelijkheden van dynamisch parkeren aan het onderzoeken, zodat bewoners 's avonds gebruik zouden kunnen maken van parkeerplaatsen die alleen overdag worden gebruikt door onze huurders van de commerciële ruimtes.
We zijn gebonden aan het beperkte aantal parkeerplaatsen in ons complex en hebben geen enkele zeggenschap over de gemeentelijke parkeernormen of het verlenen van parkeervergunningen op straat. Het vinden van oplossingen daarvoor ligt dus bij de gemeente. Wij hadden dezelfde veronderstelling als de huurders.
Anders hadden we onze huurders zonder parkeerplaats ook niet naar de gemeente doorverwezen."
Artikelen: