Reactie verkeersboetes - CJIB & Ministerie van J&V

Cjib

Radar legde haar bevindingen en vragen voor aan het CJIB en het Ministerie van Justitie & Veiligheid. Hun reacties kun je hieronder lezen.

Reactie CJIB

Reactie CJIB

"De verhogingen bij verkeersboetes Wahv vloeien rechtstreeks voort uit de wet, de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (Wahv). Het CJIB heeft al enkele jaren geleden in haar Stand van de Uitvoering gewezen op de verhogingspercentages en gevraagd om ruimte om de verhogingen bij verkeersboetes kwijt te schelden. Voor de hoogte van de verkeersboetes zelf, die doorwerken in de van rechtswege opgelegde verhogingen, heeft het CJIB in de Stand van de Uitvoering (meermalen) aangegeven de vraag te ondersteunen om de boetestelsels tegen het licht te houden, naar aanleiding van het rapport ‘Boetestelsels in balans’.

Uit de Stand van de Uitvoering is voortgekomen dat dat wij sinds 1 juni 2025 in bepaalde uitzonderlijke situaties verhogingen mogen kwijtschelden. Zie: Persoonsgerichte inning en uitzonderlijke situaties bij verhogingen verkeersboetes Wahv. Ook zal het CJIB als pilot bij verkeersboetes een betalingsherinnering versturen vanaf 1 juli 2026 voordat een eerste verhoging wordt opgelegd. Ook hiermee kan worden voorkomen dat mensen met een verhoging worden geconfronteerd door alsnog de verkeersboete en administratiekosten te betalen.

Het CJIB int zo effectief mogelijk, met oog voor de mens die de verkeersboete moet betalen. We bieden daarbij kwalitatieve en passende dienstverlening zodat mensen aan hun financiële verplichtingen kunnen voldoen. Er zijn de afgelopen jaren grote stappen gezet richting een persoonsgerichte inning. Daarmee wordt bijgedragen aan het voorkomen van schulden of het oplopen daarvan.

Onze boodschap is: zoek – zo nodig - tijdig! contact met het CJIB om te kijken hoe je aan je betalingsverplichting kunt voldoen. We hebben een ruim betalingsregelingenbeleid en er zijn mogelijkheden voor het bieden van maatwerk zoals de noodstopprocedure.

Op onze website staat meer informatie over de mogelijkheden die het CJIB biedt, bijvoorbeeld:

De meeste mensen willen hun verkeersboete betalen. Ongeveer 85% van de mensen doet dat ook voordat verhogingen worden opgelegd. In totaal wordt ongeveer 95% van alle verkeersboetes betaald.

Voor de standen van de uitvoering van het CJIB verwijzen we naar onze website: Stand van de Uitvoering 2024 CJIB.

Voor vragen over de hoogte van boete en de verhogingen verwijzen we naar JenV."

Reactie Ministerie van Justitie en Veiligheid

  1. Waarom overheidsincasso’s buiten de Wki vallen, en of dat - gezien de maatschappelijke en juridische ontwikkelingen - nog te rechtvaardigen is
  • Overheidsincasso’s vallen buiten de Wet kwaliteit incassodienstverlening (Wki), omdat deze wet alleen van toepassing is op private bedrijven die incassowerkzaamheden uitvoeren voor commerciële doeleinden. 
  • De Wki regelt dus vooral de manier waarop bedrijven te werk gaan die buitengerechtelijke incassowerkzaamheden verrichten.
  • De Wki richt zich specifiek op bedrijven die beroepsmatig en met winstbejag incasseren. Voor de Wki geldt dat incassowerkzaamheden alleen onder de wet vallen als ze commercieel worden uitgevoerd, dus met het doel om geld te verdienen.
  • Overheidsorganisaties, zoals de Belastingdienst of het Centraal Justitieel Incassobureau, doen dit niet voor winst of commercieel gewin, maar vervullen publieke taken, zoals het innen van belasting of het uitvoeren van boetebeslissingen. Zij vallen buiten de reikwijdte van deze wet.

2. Het IBO-rapport en de lopende zaak bij de Hoge Raad laten zien dat er spanning bestaat tussen wetgeving en menselijke maat. Welke lessen trekt het ministerie daaruit? Worden de huidige verhogingsregels en betalingsregelingen opnieuw tegen het licht gehouden?

  • Verhogingen kunnen worden voorkomen door het treffen van een betalingsregeling. Voor mensen die wel willen,  maar moeite hebben hun boete (in een keer) te betalen heeft het CJIB een uitgebreid betalingsregelingenbeleid om de opgelegde verkeersboete persoonsgericht te innen.
  • In 2024 is ruim 385.000 keer een betalingsregeling overeengekomen.
  • Tevens kunnen mensen met schulden vragen om een noodstopprocedure. Het CJIB pauzeert dan vier maanden de inning onder de voorwaarde dat schuldhulp wordt gevraagd bij de gemeente. 
  • Daarnaast heeft het CJIB sinds 1 juni dit jaar de mogelijkheid om ophogingen bij Wahv-boetes kwijt te kunnen schelden indien sprake is van overmacht of onevenredig hardvochtige effecten. 
  • En tot slot start het CJIB op 1 juli 2026 met een pilot voor de duur van 1,5 jaar met het versturen van een gratis betalingsherinnering bij Wahv-boetes. Personen met een verkeersboete krijgen eerst een betalingsherinnering voordat verhogingen in rekening worden gebracht.
  • Zo wordt zo veel als mogelijk voorkomen dat mensen (verder) in de problemen komen als gevolg van verhoogde verkeersboetes. 

3. Hoe wordt voorkomen dat verhogingen vooral de kwetsbaarste groepen raken, en welke verbeteringen acht u daarin mogelijk?

  • Mede naar aanleiding van het IBO-rapport heeft de Tweede Kamer vorig jaar een motie van het lid Palmen (NSC) aangenomen waarin wordt opgeroepen te onderzoeken hoe een eventuele verlaging van de ophogingenpercentages bij verkeersboetes vorm kan krijgen en de kosten die hiermee gemoeid zijn.
  • De voormalig staatssecretaris Rechtsbescherming heeft in het voorjaar de Kamer de uitwerking van verschillende scenario’s voor een verlaging gepresenteerd. 
  • De geschatte verminderde ontvangsten variëren per scenario van 12 tot 64 miljoen euro per jaar.
  • In het Regeerprogramma is geen geld beschikbaar gesteld voor een verlaging van de ophogingenpercentages.
  • Het is aan een volgend kabinet om over een verlaging van de verhogingen een beslissing te nemen en eventueel dekking te regelen. 
  • Daarnaast heeft de rechtbank Den Haag eind september besloten een prejudiciële vraag aan de Hoge Raad in een zaak over wettelijke verhogingen van Wahv-verkeersboetes te stellen. 
  • Het geschilpunt in deze zaak is of de wettelijke verhogingen van de boetes in strijd zijn met het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens. 
  • Op deze procedure kunnen we niet vooruit lopen.