Reactie: VGZ

Hieronder lees je de reactie van de VGZ op de uitzending van Radar van 7 december 2015: 'Gezonde mensen zijn goedkoper'.

'Coöperatie VGZ doet niet aan risicoselectie: solidariteit via de basisverzekering is ons bestaansrecht. Al onze basisverzekeringen zijn voor iedereen toegankelijk. Onze verzekerden zijn een afspiegeling van de gehele Nederlandse samenleving en we hebben zowel producten voor jongeren, ouderen als sociale minima.

 

We hebben met verbazing het artikel in de consumentengids over risicoselectie gelezen en moeten echt constateren dat daar een aantal fikse feitelijke onjuistheden in staan. We reageren alleen op de opmerkingen over Bewuzt en VGZ. Voor Promovendum en Zekur zijn we alleen risicodrager, deze merken zijn dus zelf verantwoordelijk voor hun marketing en product proposities. Alhoewel we hier ook feitelijke onjuistheden in de tekst van het artikel zien staan, gebaseerd op verouderde informatie. Deze onjuistheden waren te voorkomen door voor publicatie hoor-wederhoor toe te passen. Dit is helaas niet gebeurd. Hierbij onze reactie op de punten over VGZ en Bewuzt:

'Manieren waarop zorgverzekeraars aan risicoselectie doen, is het weggeven van cadeaus bij het afsluiten van een basisverzekering die vooral op jongeren is gericht: bijvoorbeeld bij VGZ krijg je een iPad of een XBoX One'.

Reactie VGZ:

Onvolledig en onjuist: De verzekering van United Consumers is niet op jongeren gericht, maar op consumenten en ANWB leden (die een collectief vormen en korting willen), zoals de consumentenbond dat zelf ook doet. De verzekerde kan kiezen voor de 10% korting die ze van VGZ krijgen of deze korting omzetten bij United Consumers in een cadeau. Naast dat we geen invloed hebben op de keuze van de cadeaus, deze worden immers door United Consumers aangeboden, betwijfelen we of een notebook bijvoorbeeld alleen bestemd is voor jongeren.

'Bewuzt heeft het Juliana kinderziekenhuis niet gecontracteerd om gezinnen te ontmoedigen zich bij hen aan te sluiten'

Reactie VGZ:

Onjuist: heeft wel degelijk een contract met het Juliana Kinderziekenhuis. Dit is onderdeel van het Haga ziekenhuis en is dus gewoon gecontracteerd in 2015.

Bewuzt vraagt een premie aan kinderen voor de aanvullende verzekering

Reactie VGZ:

Onvolledig. Wij vragen inderdaad een premie aan kinderen omdat we juist geen aanvullende verzekering aanbieden maar losse modules. Bewuzt kent geen dure brede aanvullende pakketten, maar betaalbare extra opties voor de zorg die je echt denkt nodig te hebben Om deze modules kostendekkend te maken, hebben we een bijdrage nodig in de premie voor kinderen. Dit is overigens niet uitzonderlijk. Er zijn meer aanvullende verzekeringen waarin een dergelijke bijdrage wordt gevraagd. Overigens gaat het hier om relatief kleine bedragen (zo’n 1,50 euro p/m)

 

Dan de opmerking dat de marketing van Bewuzt grotendeels gericht zou zijn op jongeren. Bewuzt richt zich niet alleen op jongeren in haar marketing maar op mensen die zich aangetrokken voelen tot een bepaalde levensstijl. Een stijl waarbij je zelf de regie pakt op je leven en bewust kiest voor de zaken die je nodig denkt te hebben in een zorgverzekering. Het duidelijkste bewijs dat leeftijd hierbij niet van belang is zie je in de komende commercial van Bewuzt die volgende week haar première kent. Hierin de hoofdrol voor een ouder stel die op vakantie gaat naar Lapland. Bewuzt is voor alle leeftijden en dit zien we ook terug in de verdeling van de leeftijden in onze portefeuille.'