Reactie Vodafone
Er zijn twee scenario’s mogelijk in het geval van hoge rekeningen door datagebruik. Per scenario schetsen we hier de acties die Vodafone onderneemt om hoge rekeningen voor klanten te voorkomen naast alle informatie die klanten via onze klantenservice kanalen kunnen vinden.
Abonnementen met databundel:
Bij verbruik van 90% van de bundel ontvangt de klant een notificatie met een waarschuwing plus het advies om eventueel een aanvullende databundel aan te schaffen. Klanten worden in veel gevallen actief gebeld (een computersysteem monitort kostenverloop) als blijkt dat zij binnen zeer korte tijd ongewoon hoge kosten maken. Via de persoonlijke informatiepagina My Vodafone kan de klant inzien hoeveel data hij/zij gedurende de maand al heeft verbruikt van de bundel. Vodafone is bezig met de ontwikkeling van een eigen app waarbij klanten hun tegoeden ‘live’ kunnen inzien (zowel voor dataverbruik als bel- en SMS tegoed)
Abonnementen zonder databundel:
Klanten worden in veel gevallen actief gebeld als blijkt dat zij binnen zeer korte tijd ongewoon hoge kosten maken (dit wordt gemonitord door een computersysteem). Via de persoonlijke informatiepagina My Vodafone kan de klant inzien wat de lopende kosten van de maand zijn (bij ongewoon hoge kosten kan de klantenservice uitleg geven)
Vodafone beoordeelt deze uitzonderlijke gevallen individueel en gaat hier uitermate coulant mee om. Het is namelijk allerminst in ons belang om tevreden klanten met een negatief gevoel geconfronteerd te zien.