Reactie Yellowbrick op foute tarieven in app

Hieronder is de reactie van Yellowbrick te lezen naar aanleiding van het item over verkeerde tarieven in de app uit de uitzending van 8 december 2018.
In reactie op de melding van onze klant die op 14 en 15 juli 2018 in Den Bosch heeft geparkeerd. We zijn erin gedoken en tot de volgende conclusie gekomen.
Yellowbrick factureert de tarieven aan de klant welke worden berekend in het Nationaal Parkeerregister (NPR). Op deze tariefberekening heeft Yellowbrick net als alle andere aanbieders van mobiel parkeren geen invloed. Het NPR wordt met tariefinstellingen gevuld door de gemeentes, in dit geval de gemeente Den Bosch. Toen deze casus van de klant bij ons binnen kwam, wisten we daarom gelijk dat we goed moesten kijken wat er in de keten heeft plaatsgevonden.
We hebben de vraag uitgezet bij het NPR. Het heeft lang geduurd voordat we een reactie kregen, maar omdat we onze klant van duidelijkheid wilde voorzien, zijn we ondertussen zelf verder gaan onderzoeken. Recent zijn we erachter gekomen dat de Gemeente Den Bosch de tarieven sinds 15 augustus 2018 heeft gewijzigd in het NPR (dus na de parkeerdata van onze klant) en daarmee sinds die datum de tariefinstelling gelijk heeft getrokken met de automaat. Na uitzoeken door de gemeente bleek de verkeerde tariefinstelling vanaf 12 juni 2017 actief te zijn geweest.
We hebben donderdag contact gehad met deze klant en uiteraard afgesproken dat we dit komende dagen met hem in orde maken. Samen met de gemeente Den Bosch gaan we uiteraard zo snel mogelijk het te veel betaald bedrag vergoeden.
Op 6 december jl. hebben wij van de gemeente vernomen dat wij alle klanten die te veel parkeerbelasting hebben betaald mogen compenseren. Yellowbrick zal er voor zorgen dat alle betrokken klanten worden geïnformeerd en gecompenseerd. De gemeente heeft aangegeven ook de andere aanbieders van mobiel parkeren te vragen hetzelfde te doen.