Reactie: Zorgverzekering Nederland

Naar aanleiding van de uitzending van Radar op 5 december 2016, over de vergoeding van hoortoestellen, heeft Zorgverzekering Nederland de onderstaande reactie gegeven.

'Zorgverzekeraars vinden dat mensen met gehoorproblemen goede en passende hoortoestellen moeten krijgen. En dat kan ook, want uit onderzoek (Evaluatie Hoorzorg door Zorginstituut in 2015) blijkt dat iedere verzekerde binnen de verzekerde zorg een prima en passend hoortoestel kan krijgen.

Doordat zorgverzekeraars scherpere afspraken maken met audiciensbedrijven krijgen verzekerden goede hoorzorg tegen veel lagere kosten t.o.v. vóór 2013, toen zorgverzekeraars zich niet bemoeiden met de inkoop. Dat is dus winst voor verzekerden.

Zorgverzekeraars maken zich wel zorgen over het gedrag van sommige audicienbedrijven die mensen soms onnodig duurdere toestellen adviseren terwijl die niet noodzakelijk zijn. Mensen betalen dan de hoortoestellen volledig zelf, want deze toestellen maken geen onderdeel uit van het verzekerde pakket.

Het verzekerde pakket bevat een ruime keuze aan goede hoortoestellen voor allerlei soorten gehoorproblematieken wensen van mensen. Mensen betalen dan niet meer dan de wettelijke bijdrage van 25%.

Het is de taak van zorgverzekeraars om voor hun verzekerden goede zorg tegen een betaalbare prijs in te kopen. Daarvoor maken ze afspraken met audiciens. Met de komst van het nieuwevergoedingensysteem in 2013 is de hoorzorg transparanter en duidelijker geworden voor verzekerden. Dat leidt bij sommige audicienbedrijven tot omzetdaling.

Zorgverzekeraars maken zich daarom zorgen dat er audicienbedrijven zijn die hun verlies proberen te compenseren door vaker en onnodig duur een hoortoestel te leveren. Dat is niet in het belang van doven en slechthorenden.

Net zoals andere betrokken partijen vinden zorgverzekeraars dat het vergoedingensysteem transparanter en beter kan. Zo zijn ze in gesprek over de splitsing tussen de prijs van het toestel en de daarbij behorende dienstverlening. Daarnaast zijn ze in gesprek over de implementatie van het vernieuwde protocol hoorzorg 2.0 in de zorginkoop.

Zorgverzekeraars benadrukken dat audicienbedrijven de plicht hebben om een passend hoortoestel te leveren waarmee verzekerden goed functioneren. Ook benadrukken ze dat verzekerden voor een goed en passend hoortoestel nooit meer dan de eigen bijdrage hoeven te betalen.

Zorgverzekeraars hebben zorgplicht. Dat wil zeggen dat zij moeten regelen dat verzekerden de zorg waarvoor ze zijn verzekerd ook daadwerkelijk kunnen krijgen als dat nodig is.'