Reacties Devidend, De Onafhankelijke Energievergelijker, Het Slim Energie Collectief en Traxconnect

In de uitzending van maandag 27 oktober 2025 besteedt Radar aandacht aan de telefonische verkoop van energiecontracten. We hebben de betrokken partijen om een reactie gevraagd, deze lees je hier.
Dank voor uw bericht. Wij zijn erg geschrokken van de aantijgingen in uw e-mail. De inhoud van de klachten die u beschrijft herkennen wij niet in onze werkwijze. Transparantie richting onze klanten staat bij Devidend hoog in het vaandel en daarom nemen wij dit bericht zeer serieus.
Devidend is een consultancybureau dat actief is binnen de (groot)zakelijke energiemarkt. Wij werken samen met verschillende leveranciers en wederverkopers om bedrijven te ondersteunen bij het beheren en optimaliseren van hun energiezaken.
De wederverkoper die u noemt, Onafhankelijke Energievergelijker, is in het verleden onderdeel geweest van Devidend, maar deze onderneming is inmiddels verkocht. Vandaar dat deze naam destijds aan ons gekoppeld was. Slim Energie Collectief is geen onderdeel van Devidend, maar een externe partner waarmee wij op projectbasis samenwerken.
Belangrijk om te benadrukken is dat Devidend zelf geen telefonische verkoopgesprekken voert. Wij bellen geen klanten. Contact met klanten verloopt uitsluitend via onze samenwerkende partijen en zakelijke relaties. Van deze partners verwachten wij dat zij zich volledig houden aan de geldende wet en regelgeving, waaronder de Telecommunicatiewet.
Wij werken uitsluitend op afspraak. Klanten komen bij ons terecht via bestaande relaties, via leveranciers of via een van onze zakelijke wederverkopers. In alle gevallen wordt vooraf duidelijk toegelicht wie wij zijn en wat onze rol is. Wij zeggen nooit dat wij het energiecontract van een klant al beheren als dat niet zo is.
Wanneer partners telefonisch verkopen ontvangen wij wekelijks de opt-ins van deze gesprekken en voeren wij bij elke aangemelde klant een kwaliteitscontrole uit. Wij nemen persoonlijk contact op met de klant om te verifiëren of alles duidelijk is en de aanmelding correct is verlopen. Als blijkt dat de aanmelding niet op de juiste manier tot stand is gekomen wordt het contract direct geannuleerd. Ook ontvangt iedere klant die via ons wordt aangemeld een welkomstmail van Devidend zodat altijd helder is wie wij zijn en wat wij doen.
Onze klanten, waaronder ook klanten die via een wederverkoper bij ons worden aangemeld, geven ons expliciet volmacht om hun energiezaken te behartigen. Dat is binnen de zakelijke markt gebruikelijk omdat wij dan namens onze klanten rechtstreeks met leveranciers kunnen schakelen en administratieve zaken efficiënt kunnen afhandelen. Daarnaast kunnen wij, wanneer een klant dat wenst, tarieven vastzetten. Bijvoorbeeld wanneer iemand een dynamisch contract heeft of wanneer tarieven voor de volgende periode nog niet zijn vastgesteld. Dit gebeurt altijd in overleg met de klant.
In het verleden zijn er enkele gevallen geweest waarin onterecht een opzegvergoeding in rekening is gebracht of waarbij onduidelijkheid is ontstaan over een opzegvergoeding bij het beëindigen van een volmacht. Dit betrof situaties waarbij achteraf bleek dat het ging om een zzp’er, een woonadres of een klant die via een wederverkoper onjuist was aangemeld. In deze gevallen is de opzegvergoeding volledig gecrediteerd en hebben wij persoonlijk onze excuses aangeboden aan de betrokken klanten. Indien u gevallen kent waarin dit niet is opgelost vernemen wij dat graag. Betrokken klanten kunnen contact opnemen via [email protected] zodat wij dit gepast kunnen afhandelen.
Naar aanleiding van uw bericht zullen wij bovendien onze samenwerkingen met wederverkopers en partners intern onderzoeken en grondig onder de loep nemen.
Daarna heeft Radar opnieuw contact gezocht met Devidend B.V. met vervolgvragen en vragen om verduidelijking.
Vragen die Radar stelde
Volgens de Telecommunicatiewet mag u niet aan koude acquisitie doen. Ook kleine ondernemingen die zich bij ons melden, vallen onder deze regels. In de tijd dat De Onafhankelijke Energieleverancier onderdeel was van uw bedrijf deed u dit toch. Het Slim Energie Collectief lijkt deze werkwijze voort te zetten. U en uw externe partners lijken zich dus niet aan de Telecommunicatiewet te houden. Hoe verklaart u dit?
U schrijft dat De Onafhankelijke Energievergelijker geen onderdeel meer is van uw bedrijf. Klachten die wij hebben ontvangen gaan terug tot vóór augustus. Destijds was De Onafhankelijke Energievergelijker wél onderdeel van uw bedrijf. Waarom belde u destijds zelf mensen ongevraagd op? En waarom was u destijds niet transparanter tijdens de verkoopgesprekken over opzegvergoedingen en contracttermijnen?
Gebruikt u klantgegevens uit uw oude onderneming, Discount Energie B.V.? Zo nee, hoe komt u dan aan de telefoonnummers van de mensen die u belt?
U zegt dat Devidend geen verkoopgesprekken voert. Wij horen van meerdere mensen die zich bij ons melden dat ze wél door Devidend opgebeld worden. Deze mensen waren geen klant van u en kenden uw bedrijf niet. Hoe kan dit?
De eigenaar van Traxconnect B.V. is een oud-werknemer van u. De website devidend.nl staat geregistreerd op naam van Traxconnect en Traxconnect is ook een oude onderneming van u. Zijn de banden tussen uw bedrijven niet hechter dan u laat lijken?
Wij hebben moeite met het vaststellen wat er in de volmachtcontracten wordt afgesproken. Er staat in dat u mensen, zonder hun instemming te vragen, kunt overzetten naar andere energiemaatschappijen. U geeft nergens aan wat voor eisen daaraan vastzitten. U vraagt hier geen vergoeding voor. Wat voor nut heeft het contract voor de mensen die het ondertekenen?
We begrijpen ook niet waarom u met volmachtcontracten werkt. Zodra u mensen hebt overgezet naar een nieuwe energieleverancier zijn uw werkzaamheden klaar. Vooral bij zzp'ers die hun stroom voor niet-zakelijke doeleinden gebruiken. Wat is het doel van het contract vijf jaar vastzetten?
Het tekenen van de volmachtcontracten komt tot stand tijdens een verkoopgesprek waarin de informatie die wordt gegeven niet klopt. Juristen die wij spreken zeggen dat het contract dan überhaupt niet geldig is. Waarom gebruikt u de volmachten dan toch?
U schrijft dat het gebruik van volmachtcontracten gebruikelijk is in de markt. Energiemarktexperts die wij spreken zeggen dat volmachtcontracten alleen gebruikelijk zijn bij grootverbruikers. Bij kleine ondernemers wordt er eigenlijk nooit gebruik gemaakt van deze constructies. Waarom maakt u hier dan wél gebruik van bij kleine bedrijven, vooral als het gaat om mensen die hun energie ook voor niet-zakelijke doeleinden gebruiken?
Mensen die wij hebben gesproken geven aan dat de volmachten lijken op een drukmiddel om te dreigen met opzegvergoedingen wanneer ze van uw dienst af willen. Klopt dit?
U schrijft dat u persoonlijk contact opneemt met uw klanten om te verifiëren of alles duidelijk is verlopen. Wij hebben dit in geen van de verhalen die mensen ons vertellen gehoord. Klopt het wel dat u controleert of de verkoop van de energiecontracten goed is verlopen? Controleert u ook of de contracten rechtmatig tot stand zijn gekomen?
U schrijft dat u een intern onderzoek gaat starten. Wat houdt dit in? Gaat u de samenwerking met Het Slim Energie Collectief beëindigen?
Reactie Devidend
Dank voor uw mail en voor de mogelijkheid tot wederhoor. We merken op dat veel van uw vragen gebaseerd zijn op aannames en suggesties. Wij werken graag mee aan een zorgvuldige en feitelijke weergave van de werkelijkheid en beantwoorden daarom uw vragen hieronder puntsgewijs. We geven geen interview op camera.
1) Telecommunicatiewet en koude acquisitie
Devidend voert zelf geen telefonische verkoop uit en benadert geen consumenten. Waar wederverkopers zakelijke klanten benaderen, gebeurt dat uitsluitend met aantoonbare toestemming of binnen een bestaande zakelijke relatie. Wanneer signalen binnenkomen dat hiervan is afgeweken, annuleren wij de aanmelding. Wij vragen u eventuele concrete cases met datum, telefoonnummer en audio te delen, zodat we kunnen nalopen welke partij daadwerkelijk contact heeft opgenomen.
2) De Onafhankelijke Energievergelijker en Slim Energie Collectief
De Onafhankelijke Energievergelijker is in 2025 vervreemd en staat niet langer onder onze zeggenschap. Het Slim Energie Collectief is een wederverkoper van Devidend waarmee wij samenwerken binnen ons distributiemodel. Deze wederverkoper werkt onder eigen naam en verantwoordelijkheid, met eigen systemen en zonder toegang tot Devidend-klantdata. Wij stellen duidelijke compliancevereisten waaraan al onze wederverkopers moeten voldoen. Waar onze naam onjuist is gebruikt in gesprekken of uitingen, treden wij hier tegen op.
Aanvullend over onze rol in de marktDevidend is actief als consultancybureau en distributeur binnen de zakelijke energiemarkt. Wij hebben samenwerkingen met verschillende energieleveranciers en wederverkopers. Via ons kunnen deze wederverkopers contracten onderbrengen bij aangesloten leveranciers. Zij adviseren en begeleiden hun eigen klanten, terwijl Devidend zorgt voor het beheer, de contractafhandeling en de controle op naleving van wet- en regelgeving. Deze partijen opereren onder hun eigen verantwoordelijkheid en volgen de wettelijke richtlijnen die gelden voor zakelijke bemiddeling.
3) Gebruik van klantgegevens en herkomst telefoonnummers
Devidend gebruikt geen klantgegevens van Discount Energie B.V. of andere voormalige entiteiten. Devidend en die entiteiten zijn datatechnisch en juridisch gescheiden. Wij bellen helemaal niet.
4) “Devidend belt mij
”Meldingen dat “Devidend” zou bellen nemen wij serieus. In de gevallen die wij konden traceren bleek het te gaan om externe wederverkopers die onze naam onjuist noemden. Wij vragen u concrete voorbeelden te delen, dan ondernemen wij actie richting de betreffende partij en informeren wij de betrokkene.
5) Relatie met Traxconnect B.V.
In het verleden verzorgde Traxconnect onze IT-diensten, zoals domeinregistratie en hosting. Inmiddels laten wij dit in-house doen. Er is geen operationele rol in verkoop, werving of klantcontact.
6) Volmachtcontracten: doel, gebruik en waarborgen
In de zakelijke markt gebruiken wij volmachten om namens de klant leveranciers te benaderen, tarieven te fixeren en administratie te doen. Een volmacht is geen toestemming om zonder overleg te switchen. Klanten switchen nooit zonder overleg naar een andere leverancier. Switchen of tarieven fixeren gebeurt altijd in overleg met de klant.
Daarnaast gebruiken wij de volmacht om namens klanten die hiervoor in aanmerking komen energiebelasting terug te vragen, om te onderhandelen met meetverantwoordelijken voor betere contracten en om ondernemers te ontzorgen, bijvoorbeeld bij een verhuizing of wanneer een factuur niet klopt.
Wanneer een aangesloten elektricien bij een klant op locatie een meting of inspectie heeft uitgevoerd en daaruit blijkt dat een klant een kleinere of grotere aansluiting nodig heeft, regelen wij dit met de netbeheerder. Wanneer blijkt dat een klant een zwaardere aansluiting nodig heeft maar dit door netcongestie niet mogelijk is, helpen wij de klant en regelen wij een alternatieve of tijdelijke oplossing. Ook in dat soort situaties ontzorgen wij ondernemers volledig.
Wij bieden voor al onze zakelijke klanten een factuurcontroleservice aan: elke factuur wordt gecontroleerd, en indien deze niet klopt laten wij die corrigeren.
Ook kunnen wij met klanten afspreken dat wanneer wij prijzen kunnen fixeren voor een bepaalde periode tegen een bepaalde prijs, wij dit namens hen doen. Zonder volmacht is dat praktisch niet uitvoerbaar.
Er staat geen vergoeding op het tekenen van een volmacht; ons verdienmodel is consultancy en vergoedingen vanuit leveranciers binnen zakelijke kaders. Voor kleinzakelijke klanten geldt bovendien dat zij naast de volmacht altijd ook zelf een contract bij de betreffende leverancier tekenen. Voor zzp’ers of situaties met gemengd gebruik toetsen wij expliciet of sprake is van zakelijke afname. Als achteraf blijkt dat iemand feitelijk als consument moet worden aangemerkt, behandelen wij die klant als consument
7) Looptijd, fouten en boetes
Het is niet onze bedoeling dat een volmacht als drukmiddel wordt ervaren. Wanneer een contract niet op de juiste manier tot stand is gekomen, ontbinden wij uiteraard het contract. In het verleden hebben enkele zzp’ers met een woonadres per ongeluk een boete ontvangen omdat zij de verkeerde volmacht hadden getekend. Voor zover wij weten zijn al deze gevallen opgelost. Mocht dat niet zo zijn, dan kunnen betrokken klanten mailen naar [email protected]. Wij lossen dit uiteraard op.
8) Transparantie over opzegvergoedingen en maandlasten
Onze werkinstructies zeggen dat opzegvergoedingen en contracttermijnen altijd helder moeten worden benoemd, inclusief de bandbreedtes voor maandlasten en de voorwaarden die gelden voor zakelijke klanten.
9) Kwaliteitscontrole en klantenbenadering
Wanneer een adviseur van ons op locatie is geweest of een klant via een wederverkoper is aangemeld, ontvangt de klant altijd een welkomstmail en een verificatiemoment. Tijdens dat gesprek vragen wij of alles duidelijk is en of de betreffende partij of adviseur alles goed heeft uitgelegd.Als iets niet duidelijk is of de klant nog vragen heeft, lichten wij dit uiteraard toe. Wanneer een klant aangeeft te twijfelen of bij nader inzien niet verder wil, annuleren wij de aanmelding direct. Op die manier zorgen wij dat alle aanmeldingen alleen doorgaan wanneer de klant volledig begrijpt wat er is besproken en waarvoor hij toestemming geeft.
10) Intern onderzoek en samenwerking met Slim Energie Collectief
Wij zullen onze samenwerking met Slim Energie Collectief intern evalueren. Op dit moment kunnen wij daar nog geen uitspraken over doen.
11) Consumenten vs. kleinzakelijk
Wij richten ons op zakelijke klanten. Als blijkt dat iemand zijn stroom feitelijk voor niet-zakelijke doeleinden gebruikt, behandelen wij die klant als consument.
Wij vertrouwen erop u zo volledig mogelijk te hebben geïnformeerd. Wij zien dat uw vragen sterk suggestief zijn en meerdere aannames bevatten die niet op feiten berusten. Mocht u nog vragen hebben, dan ontvangen wij die graag onderbouwd en voorzien van relevante dossiers of concrete voorbeelden. Wij verzoeken u af te zien van algemene en suggestieve vragen zonder feitelijke grondslag, zodat dit gesprek op inhoud en feiten kan worden gevoerd. ot slot willen wij benadrukken dat wij niet akkoord gaan met filmen op onze locatie. Wij zijn uiteraard bereid om vragen te beantwoorden en wederhoor te bieden, maar dit doen wij uitsluitend schriftelijk.
Reactie Traxconnect (handelsnamen De onafhankelijke energievergelijker en Slim Energie Collectief)
De Onafhankelijke Energievergelijker bestaat niet meer. Alle activiteiten en klanten zijn inmiddels overgegaan naar Slim Energie Collectief. Vanaf dat moment handelen wij onder die naam.
Slim Energie Collectief is een zelfstandige partij en geen onderdeel van Devidend. We werken wel met Devidend samen, net zoals we dat doen met andere energieleveranciers en distributieplatformen. Sommige aanbiedingen lopen via Devidend, andere via andere leveranciers of distributieplatformen.
We doen geen koude acquisitie richting consumenten. Alleen mensen die een dubbele opt-in hebben gegeven of die de afgelopen jaren klant bij ons waren, benaderen wij. Als we koude acquisitie doen, gebeurt dat uitsluitend richting bedrijven (bv’s en nv’s) en altijd volgens de Telecommunicatiewet en de regels die daarvoor gelden.
Een paar maanden terug kwam het voor dat klanten met een KVK op hun woonadres een volmacht tekenden die bedoeld was voor grootzakelijke klanten. Dat was niet de bedoeling. Devidend heeft ons daarop gewezen en dat hebben we meteen rechtgezet. Voor zover wij weten is alles netjes opgelost. Mocht iemand nog vragen hebben of iets niet duidelijk vinden, dan kunnen ze altijd mailen naar [email protected]. We lossen dat graag samen op.
We begrijpen ook dat sommige mensen schrikken als hun maandbedrag hoger uitvalt. Dat voorschot is geen vast bedrag, maar een inschatting van het verwachte verbruik. Bij dynamische contracten werken we sinds 1 oktober 2025 met kwartierprijzen voor stroom (daarvoor waren het uurprijzen) en dagprijzen voor gas. Daardoor zijn de kosten in de winter hoger en in de zomer lager. Bij vaste contracten gaat het juist om de afgesproken tarieven, het voorschotbedrag zegt dan weinig.
In het verleden hebben we problemen gehad met een leverancier die maandbedragen bepaalde op basis van het standaardjaarverbruik (SJV) van de vorige eigenaar van een pand, ook al gaf de nieuwe klant een lager verbruik door. Deze leverancier boden wij aan via Devidend. Toen we vroegen dit aan te passen, gebeurde dat niet. Dat leverde frustratie op bij ons en bij klanten. Daarom zijn we met die leverancier gestopt.
Als blijkt dat een aanmelding niet goed tot stand is gekomen, maken we dat direct ongedaan. Elke klant krijgt daarnaast een bevestigingsmail, zodat altijd duidelijk is wie wij zijn en wat er is afgesproken.
We beantwoorden uw vragen uitsluitend schriftelijk. Aan televisieopnames of interviews werken we niet mee, omdat we willen dat alles correct en volledig wordt weergegeven.
Naar aanleiding van deze reactie heeft Radar vervolgvragen gestuurd naar het bedrijf.
Tweede reactie:
Dank voor uw bericht. Ik sta niet open voor een gesprek of interview op camera en geef geen toestemming voor (film)opnames op onze locatie. Ik vind de aard van sommige vragen eerlijk gezegd wat vreemd, maar ik reageer inhoudelijk zodat er geen misverstanden blijven bestaan.
We doen geen koude acquisitie richting consumenten. Alleen zakelijke prospecten die een dubbele opt-in hebben gegeven of die de afgelopen jaren klant bij ons waren, benaderen wij. Als we koude acquisitie doen, gebeurt dat uitsluitend richting bedrijven (bv’s en nv’s) en altijd binnen de kaders van de Telecommunicatiewet en de regels die daarvoor gelden.
Wij richten ons uitsluitend op zakelijke klanten. De klanten waarmee wij contact hebben, komen uit ons bestaande netwerk of melden zich aan via advertentiecampagnes op verschillende online platformen. In die campagnes geven klanten expliciet toestemming om telefonisch te worden benaderd of om een afspraak op locatie te krijgen.
Als iemand aangeeft nooit klant te zijn geweest, gaat het vaak om een verwarring met een andere partij of om een foutieve aanmelding. In dat geval annuleren wij die direct.
Er is ook geen enkel verband met Discount Energie B.V. en wij gebruiken geen klantgegevens uit die tijd. Onze activiteiten zijn volledig los daarvan en zowel juridisch als technisch gescheiden. Daarom vind ik het ook een merkwaardige vraag, want er is geen enkele reden om te denken dat hier een link zou bestaan.
Alle gegevens die wij gebruiken zijn afkomstig uit onze eigen campagnes of relaties met klanten die daar zelf toestemming voor geven. Tijdens gesprekken geven wij altijd volledige en juiste informatie over contractduur, opzegvergoedingen en voorwaarden. Dat is ook vastgelegd intern in onze werkwijze.
Als blijkt dat er in een enkel geval iets onduidelijk is geweest, leggen we dat direct uit of annuleren we de aanmelding als de klant twijfelt of niet verder wil. Wij werken transparant en hechten veel waarde aan duidelijkheid richting onze zakelijke klanten.
Wat betreft Devidend en Traxconnect: er is geen enkele operationele of juridische verwevenheid tussen mijn onderneming en Devidend. Traxconnect heeft vroeger IT-diensten geleverd aan Devidend, maar is daar inmiddels niet meer bij betrokken.
Indien u concrete voorbeelden heeft, deel die dan graag met ons. Tot op heden heeft zich geen enkele klant rechtstreeks bij ons gemeld. Wij hopen dat u dit ook eerlijk benoemt richting uw kijkers, zodat duidelijk is dat wij meerdere keren hebben gevraagd om feitelijke informatie om klachten te kunnen verifiëren en waar nodig op te lossen. Wanneer er verder geen inhoudelijke klantcasussen worden gedeeld, zie ik deze zaak als afgedaan en ga ik er niet verder op in.