Reacties huisdierverzekeraars

Reacties Dierenverzekeraars

In de uitzending van maandag 10 november 2025 zoeken we uit of een huisdierverzekering het geld waard is. We hebben verzekeraars OHRA, PetSecur en Figo Pet om een reactie gevraagd. Deze lees je hier. 

OHRA

Snapt u dat consumenten het niet altijd duidelijk vinden wat wel, deels of niet wordt vergoed?

We begrijpen dat verzekeren soms best ingewikkeld kan zijn. Daarom streven we naar duidelijke communicatie over wat wel en niet vergoed wordt. Denk aan onder andere de polisvoorwaarden, een vergoedingenoverzicht en veel informatie op onze website. We checken regelmatig of klanten makkelijk kunnen vinden op welke vergoedingen ze recht hebben om zo aanpassingen te doen.

Mensen kunnen verwachten dat vanuit een basisverzekering ‘basiszaken’ als vaccinaties en medicijnen standaard worden vergoed. Waarom zijn hier bij jullie uitzonderingen op?

In tegenstelling tot de humane basiszorgverzekering, is er geen veterinaire basiszorgverzekering. Op het moment dat een medicijn in Nederland geregistreerd is, vergoedt OHRA gebruik van dit medicijn tot aan de door de klant gekozen maximering van de vergoeding. Voor vaccinaties heeft OHRA een aparte module waar de klant voor kan kiezen.

 We spreken in het item onder meer Vishu, die bij jullie verzekerd is. Zijn kat werd ooit aangereden, maar het werd geregistreerd als tandbehandeling. Waardoor er minder werd gedekt door de verzekeraar. Komt dit 'creatief' gebruik van codes vaker voor, of is hier sprake van een ongewone gang van zaken? 

OHRA bevestigt dat de kat in 2018 een vergoeding heeft gehad voor het gebit. Ook is er een coulanceregeling getroffen. Vanwege privacy reageren we niet in de media op individuele klantzaken. We gaan graag in gesprek met Vishu.

PetSecur

“We zijn de enige 100% Nederlandse verzekeraar die zich puur richt op de zorg voor honden en katten. Omdat we het belangrijk vinden dat zoveel mogelijk mensen hun dier de beste zorg kunnen geven zonder financiële zorgen, willen we dat onze verzekering reëel en betaalbaar is.

We hebben onze pakketten zo afgestemd dat onze klanten een eigen afweging kunnen maken hoeveel risico ze zelf willen nemen door eigen risico en eigen bijdrage aanpasbaar te maken en daarmee een korting op hun premie krijgen.

Ook voor klanten die lang bij ons verzekerd zijn, blijven we de scherpste premie bieden.”

Figo Pet

We begrijpen dat huisdiereigenaren soms teleurgesteld zijn als bepaalde kosten niet worden vergoed en dat de stijgende kosten zorgen geven.

Een relatief laag percentage (~5-10%) huisdierenbezitters heeft een huisdierenverzekering dus het product is relatief onbekend. Daarnaast weten veel huisdiereigenaren vooraf niet goed welke zorg hun dier in de toekomst nodig zal hebben. Omdat de kosten van dierenzorg vaak worden onderschat (vaak wel met een factor vijf tot zes) kiezen sommige mensen voor een beperkte dekking om premie te besparen. Dat kan later tot teleurstelling leiden als er toch meer of andere zorg nodig blijkt

Juist daarom hebben wij Figo ontwikkeld als één compleet en helder pakket: zodat baasjes vooraf weten waar ze aan toe zijn, en niet hoeven te puzzelen met losse modules. Hiermee geeft Figo het meeste ‘waar voor je geld’ binnen de huisdierenverzekeringsmarkt. Klanten waarderen dat – we scoren gemiddeld 4,3 op Trustpilot (hoogst gewaardeerde huisdierenverzekering in Nederland).

Is het duidelijk wat wel, deels of niet wordt vergoed?

Transparantie staat bij ons voorop. Op onze website is precies te zien wat wél, deels en níet vergoed wordt in een overzichtelijk vergoedingenoverzicht.

Daarnaast krijg je bij Figo standaard het meest complete pakket, inclusief preventieve zorg (tot € 75 per verzekeringsjaar, bijv. vaccinaties, ontwormen en ontvlooien) en ongelimiteerde consulten bij je eigen dierenarts, met tot 90% vergoeding bij ziekte of ongeval. Binnen dat pakket kies je zelf je vergoedingspercentage, maximale jaaruitkering en eigen risico. Zo stem je de premie af op je situatie en budget.  

Figo biedt daarmee zowel zekerheid als flexibiliteit, zodat baasjes zelf de regie hebben over wat past bij hun dier én bij hun budget.

We vermoeden dat het type klant die u benaderd heeft, nog een oude productvorm heeft uit de PetPlan tijd (de voorloper van Figo, tot 2023). Dat product heeft een hele goede dekking, maar was relatief complex en door enkele benodigde prijsaanpassingen kan dit tot hogere maandlasten geleid hebben. We hebben klanten destijds niet proactief gevraagd over te stappen naar het nieuwe product omdat het merendeel van de klanten tevreden was en we het aantal veranderingen voor klanten wilden beperken, maar overstappen is wel mogelijk. Als ze over zou stappen naar het vereenvoudigde Figo-product zou ze haar vergoedingspercentage, maximale jaaruitkering en eigen risico anders samen kunnen stellen en zo een fors lagere premie kunnen krijgen. Die keuzevrijheid ligt dus bij de klant zelf. Als dit is wat de klant zou willen helpen we haar graag om de juiste afweging te maken.

Hoe wordt de prijsstijging berekend? 

De dierenartskosten in Nederland zijn de afgelopen vijf jaar met ruim 40% gestegen (gemiddeld ca. 8% p/j), fors sneller dan de reguliere inflatie.

Dat merken ook wij als aanbieder van huisdierenverzekeringen. Juist daarom vinden we het belangrijk om een huisdierenverzekering aan te raden. Veel baasjes onderschatten de mogelijke zorgkosten (zoals aangegeven, tot wel met een factor vijf tot zes) waardoor onverwachte dierenartskosten kunnen leiden tot financiële druk en soms schrijnende situaties, zowel voor baasjes als voor dierenartsenpraktijken.

Met onze verzekeringen willen wij dit maatschappelijke probleem helpen voorkomen, zodat huisdieren de zorg krijgen die ze verdienen zonder dat dit financiële stress oplevert voor hun baasjes.

Tegelijkertijd hebben we ervoor gezorgd dat de kostenstijgingen voor onze klanten beperkt blijven aangezien de gemiddelde premies bij Figo minder zijn gestegen de afgelopen 5 jaar dan de genoemde 40% hierboven.

 Bij de jaarlijkse prolongatie wegen we in het algemeen vier elementen mee:

  • Ontwikkeling zorgkosten in de markt: een algemene inflatiecorrectie om de stijging van de dierenzorgkosten (i.e. de eerder genoemde ~8% per jaar) deels te compenseren
  • Leeftijd van het dier: oudere dieren vragen gemiddeld meer zorg. We zien dat oudere dieren gemiddeld 2,5x zoveel zorgkosten hebben als jongere dieren. Dus daar wordt in de premiestelling rekening mee gehouden om te voorkomen dat eigenaren van jongere dieren de kosten betalen van eigenaren met oudere dieren, want dat zou niet eerlijk zijn
  • Risicoprofiel portefeuille/rassenmix: Algemene aanpassingen o.b.v. veranderingen in het risicoprofiel van de portefeuille (bijvoorbeeld als blijkt dat de schadelast van bepaalde rassen structureel veranderd is)
  • Schade-ervaring op polisniveau: frequentie en omvang van claims. Specifieke verhoging voor klanten die relatief veel schades ingediend hebben. Ietwat vergelijkbaar met een bonus/malus systeem voor autoverzekeringen

We kunnen niet ingaan op specifieke klanten, maar het is gezien de door u genoemde premiestijging zeer aannemelijk dat de door u gesproken mevrouw met alle vier van de bovenstaande factoren te maken heeft gehad.

  • Wordt zorg onbetaalbaar, vooral voor oudere dieren?We herkennen die zorg. Oudere dieren hebben gemiddeld meer en complexere zorg nodig, terwijl tevens zorg in het algemeen duurder is geworden, o.a. door de verdere professionalisering van de dierenzorg. Ook de plaats van het huisdier in het gezin (de humanisering van het huisdier, het huisdier als familielid/maatje) zorgt voor een significante toename in de zorgkosten. Mensen willen/eisen dezelfde kwalitatieve zorg voor hun huisdier als voor henzelf. Deze zaken kunnen wij als Figo niet veranderen. Wat wij wél kunnen doen:
  • Toegang bieden: Figo accepteert, als enige verzekeraar in Nederland, ook oudere dieren als nieuwe klanten (andere huisdierenverzekeraars weigeren dieren ouder dan 7 jaar over het algemeen).
  • Keuzevrijheid bieden: binnen ons complete Figo pakket kun je zelf de premie kiezen die bij je past via het variabele vergoedingspercentage, jaarlimiet en eigen risico.
  • Voorlichten en ontzorgen: Naast dat we allemaal huisdierenliefhebber/-bezitter zijn, heeft vrijwel iedereen van ons klantenservice-team een veterinaire achtergrond en kan zich daarom niet alleen goed inleven, maar ook echt inhoudelijk meedenken.Zo helpen we baasjes onverwachte hoge rekeningen op te vangen en passende keuzes te maken.

Tot slot, nogmaals: veel baasjes onderschatten de mogelijke zorgkosten (vaak aanzienlijk) bij ziekte of een ongeval. Daarom raden we een huisdierenverzekering aan: om de (financiële) schokken op te vangen. Zo krijgen huisdieren altijd de beste zorg die ze verdienen en hebben de baasjes geen stress over de onverwachte hoge dierenartskosten 

Onze missie blijft: zoveel mogelijk gezonde, fitte en blije huisdieren, want dat maakt evenzoveel gelukkige baasjes.