Reacties Vattenfall, Elix, Shave Energy en Next Energy

Reacties Energieleveranciers

In de uitzending van maandag 27 oktober 2025 besteden we aandacht aan de telefonische verkoop van energiecontracten. We hebben de betrokken energieleveranciers om een reactie gevraagd. Deze lees je hier. 

Reactie Vattenfall

Eerste reactie:

Zoals gisteren telefonisch besproken; De werkwijze van partijen zoals Devidend en de Onafhankelijke Energievergelijker, zo blijkt uit recente klachten, is onacceptabel en staat haaks op onze werkwijze. Daar willen wij niet mee samenwerken. Klanten moeten een weloverwogen keuze kunnen maken op basis van transparante informatie, ook tijdens telefonische gesprekken. Ook goed om te weten dat we het Slim Energie Collectief niet kennen. Hieronder meer achtergrond:

Voor het aanbieden van energiecontracten voor MKB-klanten in de zakelijke markt werken wij samen met partners. In de samenwerkingsovereenkomst is onder andere vastgelegd dat zij uitsluitend MKB-klanten mogen benaderen. MKB’ers hebben doorgaans ervaring met energie-inkoop en werken regelmatig met tussenpersonen. Onze partners mogen werkzaamheden uitbesteden aan derden – zoals Devidend - mits deze zich houden aan afspraken zoals vastgelegd in onze overeenkomst.

In de afgelopen 2,5 maand hebben wij negen klachten ontvangen van nieuwe klanten, met name over Devidend. De vier klanten die in augustus en september een klacht hebben ingediend zijn inmiddels door ons benaderd. We hebben onze excuses aangeboden en hun contract geannuleerd. De vijf klachten van vorige week worden momenteel onderzocht. Als blijkt dat ook hier sprake is van dezelfde onduidelijkheid, zullen we die contracten in overleg met de klant annuleren. Daarnaast ontvingen we in dezelfde periode drie klachten van Vattenfall-klanten die zich onterecht overgezet voelden naar een andere leverancier. Die hebben het contract bij de andere leverancier geannuleerd.

Deze klachten waren voor ons aanleiding om onze partners te informeren dat wij niet willen dat Devidend en De Onafhankelijke Energievergelijker voor ons klanten benaderen. Wij hebben hen verzocht deze samenwerking per direct te beëindigen, en dit is inmiddels door onze partners bevestigd en uitgevoerd. Hoewel wij Slim Energie Collectief niet kennen, zullen we die op basis van jullie signalen in ieder geval uitsluiten voor toekomstige samenwerking.

Hierna heeft Radar vervolgvragen gesteld met betrekking tot de tussenpartner

Tweede reactie:

N.a.v. ons gesprek heb ik navraag gedaan naar de samenwerking met partners. De partners zijn onafhankelijke energiebemiddelaars voor mkb-klanten met eigen accountmanagers. Mkb’ers kunnen bij deze energiebemiddelaar advies inwinnen over energieproducten die via hun platform beschikbaar zijn. Zij bieden producten aan van verschillende energieleveranciers, waaronder onze Mkb-energieproducten. De energiebemiddelaar kan bepaalde werkzaamheden uitbesteden aan derden.

In de overeenkomst die we sluiten met een energiebemiddelaar staat o.a. beschreven dat onze producten uitsluitend zijn af te sluiten voor Mkb-klanten klanten. Dus niet voor zzp’ers, eenmanszaken of consumenten. In het geval van de negen klachten, ging het om werkzaamheden door Devidend en De Onafhankelijke Energievergelijker, die absoluut niet in lijn liggen met de afspraken tussen ons en de energiebemiddelaar. Dat is voor ons onacceptabel en de reden waarom we hebben aangegeven niet te willen samenwerken met deze partijen. Goed om te weten dat we uit concurrentieoverwegingen geen namen delen van de energiebemiddelaars met wie we een samenwerking hebben.

Reactie Elix

Eerste reactie:

Bedankt voor de mail. Wij verlenen geen medewerking aan uw programma. Als er sprake is van klachten van mensen die klant van ELIX zijn, of zijn geweest, verzoeken wij u deze casussen naar ons door te sturen. We gaan deze zorgvuldig behandelen met deze klanten.

Hierna heeft Radar opnieuw gevraagd om een reactie.

Tweede reactie:

Hoewel wij geen reactie op onze mail aan u ontvingen, begrepen we dat een collega van ons vanmiddag telefonisch benaderd is door de redactie van uw programma. Daarom sturen wij u deze mail, met extra verduidelijking en toelichting. 

We willen ons de komende dagen richten op het zo goed mogelijk oplossen van deze zaak en hebben daarom besloten geen verdere medewerking te verlenen aan het programma. Wij geven dan ook uitdrukkelijk geen toestemming om foto's, video's, beeld- en geluidsopnamen van ELIX, haar medewerkers of haar locaties te gebruiken in de uitzending of op de website van Radar. Daarnaast verlenen wij geen toestemming om onze terreinen en kantoorpanden te betreden. Wij gaan niet akkoord met het opnemen van beeld- of geluidsmateriaal op of nabij onze locaties en staan niet toe dat onze medewerkers in beeld worden gebracht of hoorbaar zijn in de uitzending.

De urgentie is ons duidelijk en de mail die we van uw redactie kregen, toont de ernst van de situatie aan. Wij werken nog maar kort samen met Devidend en schrikken van de impact van de werkwijze die u beschrijft. Omdat wij dit onwenselijk vinden, hebben we besloten geen aanmeldingen via telefonische verkoop met volmacht meer aan te nemen.De overeenkomst die ELIX sluit met klanten, is dagelijks kosteloos opzegbaar. ELIX brengt geen opzegboete in rekening. In de volmachtovereenkomst die gesloten wordt tussen klanten en Devidend, is ELIX geen partij. ELIX wil de betreffende klanten en oud-klanten echter graag helpen en spant zich in om de getekende volmachten geannuleerd te krijgen. 

Tot slot verzoeken wij jullie om bij jullie bekende casussen bij ons te melden via [email protected], zodat wij kunnen bemiddelen bij het ongedaan maken van de volmachten met Devidend.

Reactie Shave Energy

Naar aanleiding van uw e‑mail en ons telefonisch contact treft u hieronder onze beantwoording op uw vragen.

“Herkent u zich in de klachten die wij krijgen over Devidend, De Onafhankelijke Energievergelijker en/of het Slim Energie Collectief?”

In het recente verleden hebben wij signalen ontvangen van klanten die aangaven via genoemde partijen (waarbij het Slim Energie Collectief ons niet bekend is) een energiecontract bij Shave Energy te hebben afgesloten. Deze klanten konden wij echter niet terugvinden; na controle bleek dat er geen orders naar Shave Energy waren doorgezet. Er is dus geen sprake geweest van leveringsverplichting of schade voor klanten.

Wij hebben aan Devidend gemeld dat deze partijen geen erkende of gemachtigde verkopers van Shave Energy zijn. Uit hun toelichting bleek dat De Onafhankelijke Energievergelijker via andere kanalen onbedoeld tijdelijk toegang had tot onze proposities. Dit is per direct beëindigd. Er bestaat geen commerciële relatie of instructiebevoegdheid tussen Shave Energy en deze partijen.

“Meerdere mensen hebben bij u klachten ingediend over de werkwijze van Devidend. Heeft u daarop gehandeld? En zo ja, hoe dan?”

Ja. Naar aanleiding van ontvangen meldingen heeft Shave Energy Devidend schriftelijk aangesproken op de signalen over onjuiste of misleidende verkooppraktijken. Tevens is verzocht om toelichting per individueel klantdossier. Klanten die zich bij ons meldden, hebben wij actief geïnformeerd over hun rechten, inclusief de mogelijkheid om de overeenkomst zonder kosten te beëindigen wanneer sprake was van onjuiste of onvolledige informatie.

Alle betrokken interne processen zijn bovendien aangescherpt om herhaling te voorkomen.

“Devidend laat mensen zakelijke contracten ondertekenen, ook als het helemaal niet gaat om zakelijk gebruik van stroom of gas. Mag dit?”

Dit is toegestaan bij zakelijke kleinverbruikaansluitingen met een actieve KvK‑inschrijving, mits de werving en informatie voldoen aan de geldende wet‑ en regelgeving en de aansluiting daadwerkelijk zakelijk wordt gebruikt. Voor overeenkomsten met natuurlijke personen gelden de consumentenbeschermingsregels, waaronder het herroepingsrecht.

Shave Energy biedt uitsluitend dynamische energiecontracten zonder vaste looptijd en zonder boetestructuur. Wij werken met volledig vrije contractvormen: iedere klant kan op elk gewenst moment vertrekken zonder enige opzegvergoeding. Wij willen alleen klanten die klant wíllen zijn.

Als zou blijken dat een aansluiting ten onrechte als zakelijk is verwerkt, wordt de overeenkomst onmiddellijk gecorrigeerd of kosteloos beëindigd.

“Wat vindt u ervan dat een van de bedrijven die mensen werft voor energiecontracten bij Shave Energy op deze manier werkt?”

Shave Energy vindt correcte informatievoorziening en transparantie essentieel. Onze partners worden hier nadrukkelijk op gewezen en zijn verplicht zich te houden aan de relevante wet‑ en regelgeving. Wanneer wij signalen ontvangen dat hiervan wordt afgeweken, wordt de betreffende partij daar direct op aangesproken. Indien herstel of verbetering uitblijft, beëindigen wij de samenwerking.

“Gaat u de samenwerking met Devidend, De Onafhankelijke Energievergelijker en/of het Slim Energie Collectief beëindigen?”

Shave Energy heeft besloten de samenwerking met Devidend per direct te beëindigen. De Onafhankelijke Energievergelijker had geen formele toegang of autorisatie om onze proposities te voeren, maar bleek via externe koppelingen tijdelijk inzage te hebben gehad. Dit is inmiddels volledig afgesloten. Het Slim Energie Collectief is bij ons niet bekend.

Reactie Next Energy

Als oprichter trek ik het mij persoonlijk aan wanneer ondernemers onder onduidelijke of onjuiste voorwaarden worden benaderd om klant te worden. Vanaf onze oprichting staat aandacht voor onze klanten centraal. Eén van onze kernwaarden is “Make customer impact”, en dat zien we terug in onze klantwaardering: met een Trustpilot-score van 4,4 scoren wij uitzonderlijk hoog binnen de energiesector.

Daarom spijt het ons temeer dat wij hebben moeten constateren dat één van onze distributiepartners van mei tot augustus 2025 heeft samengewerkt met Devidend. Deze partij bleek deel uit te maken van het distributieplatform waarmee wij via deze distributiepartner samenwerkten. Dat betekent dat wij geen directe contractuele relatie hadden met Devidend.Maar natuurlijk dragen we via de keten wel verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van de klantbenadering.

Eind juli trok Devidend onze aandacht, nadat wij via een klant op de hoogte werden gebracht dat Devidend zelf opzegvergoedingen of boetes zou opleggen via een eigen contract met onze klanten, dat zij iets als ‘volmachtcontract’ noemen. Ik wil benadrukken dat wij hiervan niet op de hoogte waren en dat wij hiertoe zeker geen opdracht hebben gegeven; deze contracten zijn door Devidend buiten ons medeweten op eigen naam afgesloten en staan helemaal los van de overeenkomsten tussen ons en onze klanten. Vergoedingen die Devidend op grond van die contracten vraagt, komen voor de duidelijkheid op geen enkele manier aan ons toe.

Dit soort praktijken is voor ons onacceptabel en in strijd met onze kwaliteitsnormen. Zodra wij eind juli op de hoogte werden gebracht van deze gang van zaken, hebben wij direct actie ondernomen. Wij hebben onze distributiepartner onmiddellijk verzocht ervoor zorg te dragen dat Devidend per direct stopt met het benaderen van potentiële klanten namens NextEnergy (Bijlage A: Beëindigen sub-partij).

Uiteindelijk zijn circa 300 ondernemingen klant bij ons geworden met bemoeienis van Devidend. We vinden het buitengewoon belangrijk om naar deze groep klanten alsnog openlijk afstand te nemen van de praktijken van Devidend.

Het grote merendeel van deze ondernemingen is nog steeds klant bij ons en hebben we inmiddels persoonlijk benaderd om te vragen of zij tevreden zijn met hun keuze. Wie dat niet is, kan het contract met ons kosteloos beëindigen.

Een klein deel van deze ondernemingen heeft het contract met ons zelf voortijdig opgezegd. Net als bij andere energieleveranciers wordt bij ons in sommige gevallen een overeengekomen opzegvergoeding berekend, wanneer energie al is ingekocht en de klant het contract voortijdig beëindigt. In totaal hebben wij bij 25 klanten uit deze groep zo’n opzegvergoeding toegepast. Uit oogpunt van zorgvuldigheid hebben wij besloten al deze vergoedingen kwijt te schelden — niet omdat het innen hiervan door ons onrechtmatig was, maar omdat onze contracten met deze klanten met bemoeienis van Devidend zijn afgesloten. Wij staan ervoor dat klanten binnen onze klantrelatie op geen manier nadeel ondervinden van handelspraktijken als die van Devidend en hebben daarom het zekere voor het onzekere genomen. Al betaalde opzegvergoedingen storten wij terug en opzegvergoedingen die nog openstaan worden door ons niet opgeëist.

Tot slot merk ik op dat wij ons hiernaast maximaal inzetten om deze groep klanten te helpen wanneer door de handelspraktijken van Devidend voor hen andere schade is ontstaan. Zo ondersteunen wij deze klanten bij het verhalen van kosten (Bijlage B: klantenmail) en hebben wij er bij Devidend schriftelijk op aangedrongen om af te zien van het innen van bedragen bij onze klanten op grond van door henzelf met die klanten gesloten overeenkomsten (Bijlage C: mail aan Devidend). We denken hiermee dat wij het hoogst haalbare hebben gedaan om ervoor te zorgen dat onze klanten niet zijn gedupeerd door Devidend.

Tot zover. Omdat uw uitzending zich richt op de handelspraktijken van Devidend en wij de bevestiging hebben gekregen dat deze partij geen bemoeienis meer heeft met het afsluiten van energiecontracten voor ons, geven wij onze toelichting schriftelijk. Uiteraard staan wij open voor verdere feitelijke afstemming, zodat het beeld volledig en correct wordt weergegeven.

De bijlagen vind je hieronder: