Rechtsbijstandverzekering

Bijna de helft van alle Nederlandse huishoudens heeft een rechtsbijstandverzekering. Een advocaat is immers duur. Het uurtarief van een advocaat is even hoog als een jaar lang premie betalen. Per jaar worden er 400.000 rechtshulpvragen door de verzekeraars behandeld. Maar dat gaat niet altijd naar tevredenheid.

U kunt bij uw rechtsbijstandverzekeraar terecht als u bijvoorbeeld problemen heeft met de buurman, uw werkgever of een dienstverlener zoals een internetprovider. Een rechtsbijstandverzekeraar heeft een ‘front-office’: een helpdesk waar u terecht kunt met vragen en waar u advies kunt krijgen. Is er sprake van een juridisch geschil, dan wordt het een zaak en dan gaat de ‘back-office’ ermee aan de slag.Juristen

Bij een rechtsbijstandverzekeraar heeft u meestal te maken met een jurist. Een jurist is een rechtshulpverlener die niet zoals een advocaat aan bepaalde opleidingseisen hoeft te voldoen. Iedereen mag zich jurist noemen. Mocht de zaak voor de rechter komen, dan schakelt de rechtsbijstandverzekeraar voor u een advocaat in. Juristen mogen namelijk niet procederen namens u.Ontevreden

Uit een testpanel-enquête die door meer dan 43.000 mensen is ingevuld, blijkt dat 20% van de mensen die een beroep hebben gedaan op de verzekering, ontevreden is. Verzekerden geven aan dat de jurist moeilijk te bereiken is, te weinig met het dossier doet en de cliënt niet goed op de hoogte houdt.Oorzaak

Volgens deskundigen komt dit door de hoge werkdruk die de juristen hebben. Ze zijn vaak met tientallen zo niet honderden dossiers bezig en kunnen daardoor niet de aandacht aan een verzekerde geven die hij of zij verdient. Het is op zich logisch, omdat de verzekeraar winst wil maken en zo weinig mogelijk kosten wil hebben. De jurist dient dus enerzijds zijn baas die weinig kosten wil, maar hij moet daarnaast ook goede rechtshulp verlenen. Deze combinatie werkt niet in alle gevallen even goed, sterker nog, volgens deskundigen komt de kwaliteit van de rechtshulp erdoor in gevaar.Transparantie

Daarnaast blijkt het niet duidelijk te zijn wat een verzekeraar dekt en wat niet. Zo zijn echtscheidingen vaak niet gedekt. De verzekeraar is hier nog te onduidelijk over. Ook weten veel mensen niet dat rechtsbijstandverzekeraars vaak een wachttijd hanteren en een minimum en maximum hebben vastgesteld van de schade die vergoed wordt. Sommige verzekeraars hebben ook een eigen risico. Wilt u zich verzekeren, lees dan eerst de voorwaarden goed door zodat u weet waar u aan toe bent.Vrije advocaatkeuze

Maar dan nog kunt u voor verrassingen komen te staan. Moet u met uw geschil naar de rechter, dan mag u volgens de wet zelf uw advocaat uitkiezen. Maar uit de testpanel-enquête blijkt, dat 40% van de mensen hier niet op gewezen is. Een rechtsbijstandverzekeraar heeft zelf advocaten in dienst of heeft prijsafspraken met advocatenkantoren om u bij te staan. Daar kunt u gebruik van maken. Maar als u dat niet wilt en uw eigen advocaat wilt kiezen, dan zou de verzekeraar hiervoor moeten betalen. In de praktijk levert dat echter nogal wat problemen op.Klachtenregeling

Als u hiermee te maken krijgt, of u heeft andere klachten over de procedure, dan kunt u een beroep doen op de geschillenregeling die elke verzekeraar moet hebben. In de praktijk houdt dat in dat u recht heeft op een second opinion van een onafhankelijke advocaat of andere rechtshulpverlener. Zijn advies zou als leidraad voor het verdere verloop van de zaak moeten dienen. Bent u het dan nog niet eens met uw verzekeraar, dan kunt u naar het Klachteninstituut Financiele Dienstverlening gaan, het Kifid . Bij het Kifid kijkt de Ombudsman Financiële Dienstverlening naar de zaak en hij heeft een advies. Dit advies is niet bindend. U kunt de klacht verder nog voorleggen aan de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening van het Kifid, dit advies is wel bindend.Juristen geen tik op de vingers

Een probleem is echter dat het Kifid alleen kijkt naar financiële klachten. Heeft u een klacht over uw jurist, dan kan hij geen tik op de vingers krijgen of geschorst worden. Het Verbond van Verzekeraars, de branchevertegenwoordiger van verzekeraars, wil dat er één loket komt voor alle klachten en dat het Kifid deze taak op zich neemt. Zij zijn hierover in gesprek met het Kifid.Keurmerk

Verder pleit het Verbond van Verzekeraars voor een keurmerk. Hierdoor worden verzekeraars gedwongen transparant te zijn over hun producten en moet de dienstverlening verbeterd worden. Ze hopen hiermee te bereiken dat de 20% ontevredenheid aanzienlijk wordt verminderd. Het is echter nog onduidelijk wanneer het keurmerk er komt.Tweede Kamer

Volgens Tweede-Kamerlid Van Vroonhoven houdt het CDA in ieder geval een vinger aan de pols. Ze heeft middels een motie aan de minister van Justitie gevraagd of hij de kwaliteit van juristen kan garanderen. De motie is door de gehele kamer aangenomen, maar welke maatregelen er komen, is nog onbekend.Meer weten?

Advocaat Ton Steinz heeft jarenlang onderzoek gedaan naar rechtsbijstandverzekeringen. Lees hier zijn bevindingen en zijn reactie op de uitzending.

Lees hier een samenvatting van de enquête-uitslagen.