Rechtszaak dreigt om bedenktijd bij Essent

De Consumentenbond wil dat Essent consumenten die afgelopen jaar bij de Media Markt of Gamma een energiecontract afsloten en dit alsnog willen opzeggen, alle kosten van afgenomen energie terugbetaalt. Doet het energiebedrijf dit niet, dan stapt de organisatie naar de rechter.
Essent meldde bij de verkoop van de contracten tot 1 december vorig jaar dat consumenten geen bedenktermijn hadden. Maar dat had nooit mogen gebeuren.
Verkoop buiten de verkoopruimte
Het ging hier namelijk om 'verkoop buiten de verkoopruimte', vergelijkbaar met verkoop op straat en aan de deur. Mensen gaan immers niet naar een bouwmarkt om een energiecontract af te sluiten.
Daarom geldt hier een wettelijke bedenktijd van veertien dagen. Geeft een bedrijf dat niet, dan schrijft de wet voor dat mensen twaalf maanden hebben om nog onder zo'n contract uit te komen, aldus de Consumentenbond.
Werkwijze aangepast
Op aandringen van toezichthouder ACM heeft Essent zijn werkwijze inmiddels aangepast. Maar volgens de Consumentenbond is het bedrijf gedupeerde klanten nog niet voldoende tegemoet gekomen. Uit meldingen bij de bond blijkt dat Essent de contracten wel wil ontbinden, maar dat het op geen enkele wijze bereid is de al afgenomen energie terug te betalen. Ook zou Essent het bedrag van de destijds bij het afsluiten van het contract ontvangen waardebon terugeisen.
Voorbeeldbrieven
Heb jij zelf een contract bij Essent, dat je hebt afgesloten in een warenhuis of elektronicazaak? De Consumentenbond en Vereniging Eigen Huis hebben beide voorbeeldbrieven opgesteld die je kunt gebruiken om alsnog je contract te ontbinden.Voorbeeldbrief Consumentenbond
Voor het ontbinden van een contract bij Essent zonder bedenktijdVoorbeeldbrief Vereniging Eigen Huis
Voor het teruggeven van de cadeaubon bij contract van Essent (afgesloten na 1 december 2015)