'Reclame Blue Band brood misleidend'

Voedselproducent Unilever heeft een zaak verloren bij de Reclame Code Commissie tegen de reclame van Blue Band Goede Start witbrood. De reclame is oneerlijk en misleidend, oordeelde de Reclame Code Commissie, omdat deze witbrood onterecht als volkoren brood aanprijst.

De aanklacht is in 2010 ingediend door Frank Jonker, een voedingsdeskundige. Jonkers heeft zich beklaagd over het feit dat Unliver het brood aanprijst alsof het dezelfde voedingswaarde heeft als bruin brood. Tijdens de procedure voerde Unilever aan dat witbrood "in de letterlijke zin van het woord" geen volkoren bevat en dat consumenten in die context moesten begrijpen dat het witbrood niet even gezond is als echt volkorenbrood.

Stichting foodwatch voert ook actie tegen Blue Band Goede Start. Volgens foodwatch kan de misleidende reclame op lange termijn een gezonde levenstijl ondermijnen. De Gezondheidsraad concludeerde vorig jaar dat slechts een op de tien mensen de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid vezels binnenkrijgt. Producten met onterechte vezelclaims, zoals Blue Band Goede Start witbrood dragen bij aan die ongezonde trend, aldus foodwatch.