Reclame Code wil dat bedrijf eerlijk twittert

De Stichting Reclame Code verplicht bedrijven voortaan dat ze eerlijk moeten zijn als ze commerciële boodschappen verspreiden via sociale media. Als (bekende) Nederlanders zich bijvoorbeeld door bedrijven laten betalen voor het promoten van producten op Twitter of Facebook, moeten ze dit duidelijk maken.

Ook mogen adverteerders niet langer negatieve reacties schrappen op hun eigen internetforum zodat er een misleidend beeld ontstaat. De spelregels treden op 1 januari in werking. Als adverteerders de regels niet naleven, kunnen consumenten een klacht indienen bij de Reclame Code Commissie. De regels gelden voor het hele adverterend bedrijfsleven.

'Het is voor consumenten soms volstrekt onduidelijk dat bedrijven betalen voor berichten op social media. De code verbiedt deze praktijk niet, maar verplicht je wel hier eerlijk over te communiceren, bijvoorbeeld door #spon aan je bericht toe te voegen', liet directeur Prisca Ancion van de Stichting Reclame Code donderdag weten.

Reclame moet herkenbaar zijn, ook op sociale media. BN'ers die een product promoten en daarvoor in euro's of natura een vergoeding krijgen, dienen dit op te biechten. Bijvoorbeeld door te zeggen: 'Ik kreeg deze tablet gratis om hem te testen.'

Bron: ANP