Reclame op basis van bankgegevens mag niet zomaar

bankgegevens-03-07-2019.jpg

Banken mogen betaalgegevens van klanten niet zomaar gebruiken voor reclame. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) roept alle banken daarom op om nog eens goed te kijken naar hun beleid rond zogeheten direct marketing.

Aanleiding is dat ING onlangs zijn privacystatement heeft gewijzigd. De bank zei van plan te zijn klanten gepersonaliseerde aanbiedingen te geven op basis van de af- en bijschrijvingen. De AP kreeg vervolgens veel verontruste telefoontjes binnen van klanten.

Meerdere banken

Daarbij heeft de privacywaakhond aanwijzingen dat meer banken betaalgegevens van klanten willen verwerken voor reclamedoeleinden. Vandaar dat de AP nu snel een breed signaal wil afgeven en banken wil wijzen op de regels. Of wat ING aankondigde door de beugel kan is nog niet specifiek uitgezocht.

Compleet beeld

'Betaalgegevens geven zo’n beetje een compleet beeld van iemands leven: waaraan besteed je je geld, van welke verenigingen ben je lid, met wie ga je om, welke patronen zijn zichtbaar? Daarom vindt de AP het belangrijk de bankensector te wijzen op de privacyregels', zegt Katja Mur, bestuurslid van de AP.

In gesprek

ING laat weten nog in gesprek te zijn met de toezichthouder. De bank was nog niet begonnen met het versturen van de persoonlijke aanbiedingen voor eigen producten en diensten op basis van transactiegegevens en zal dat voorlopig ook niet doen.

Voordelen

Ook de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) wil graag praten met de AP. Volgens de brancheorganisatie laat de waakhond in zijn oproep weinig mogelijkheden om klanten op basis van betaaldata te wijzen op andere producten van de bank. De NVB merkt op dat die opstelling niet altijd in het belang van de klant is. Zo zou een bank kunnen wijzen op de voordelen van een studentenrekening wanneer er studiefinanciering op een rekening binnenkomt.

Update 05-07-2019:

ABN AMRO stopt met inzien betaalgegevens

ABN AMRO gaat voorlopig stoppen met het inzien van betaalgegevens van klanten om gepersonaliseerde aanbiedingen te sturen. De aanleiding is de uitspraak van de AP waarin gewezen werd op de privacyregels.

Gesprek

Frans van der Horst, directeur retail banking bij ABN Amro: 'De AP twijfelt of dit binnen de kaders van de wet valt. Wij zijn van mening van wel. Wij gaan nu eerst het gesprek aan om helderheid te krijgen.' 

Algoritmes

De bank verdedigt het gebruik van de gegevens wel: 'Het wordt slechts heel beperkt gebruikt, het is echt geen grote marketingmachine', aldus Van der Horst. 

Ook komt niemand de gegevens te zien: 'Er staan wat algoritmes in computers te werken. Die zien dat er een keer studiefinanciering binnenkomt en combineren dat met het niet hebben van een studentenpakket. Er kijken geen personen mee', licht Van der Horst verder toe.

In goed vertrouwen

Onder andere de Consumentenbond is kritisch over de praktijken van de bank en uit dit op sociale media Het gaat in het geval van ABN AMRO om een dienst die standaard aan staat en je zelf moet uitschakelen, een zogenoemde 'opt-out'. Volgens de NOS vindt de Consumentenbond dat dit een stap te ver gaat: 'Betaalgegevens geef je te goeder trouw', aldus een woordvoerder.

Bron: ANP / NOS