Reis of losse vlucht geboekt bij D-reizen of VakantieXperts: wat nu?

d-reizen-4-13042021-780.jpg

Heb jij een vakantie of losse vlucht geboekt bij D-reizen? De reisorganisatie is failliet verklaard, en de curator geeft op de website een uitleg over de verschillende mogelijke situaties voor klanten.

In ieder geval is het belangrijk zelf na te gaan welke situatie bij jou van toepassing is: bij welke organisatie heb je geboekt, gaat het om een losse vlucht of pakketreis, heb je een voucher gekregen of heb je nog een tegoed openstaan? En let op, zo benadrukt de curator: houd de pagina van D-reizen in de gaten, als er nieuws is dan wordt dat daar, of bij Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) vermeld.

Situatie: je hebt een coronavoucher van D-reizen of VakantieXperts

Je kunt bij de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) terecht voor de afwikkeling en (eventuele) uitbetaling. Er wordt op dit moment nog overleg gevoerd. Als er meer duidelijkheid is krijg je vanzelf bericht van SGR, zo meldt de curator.

Situatie: je hebt een bentourvoucher of een coulancevoucher van Corendon of TUI

De voorwaarden van de voucher blijven van toepassing - je kunt de bon verzilveren door een nieuwe reis te boeken. Als je vragen hebt kun je contact zoeken met de betreffende reisorganisatie.

Situatie: je hebt een EMD-voucher van een luchtvaartmaatschappij

Ook hier geldt: de voorwaarden van de voucher blijven van toepassing. De bon kun je verzilveren door een nieuw vliegticket te boeken bij de betreffende luchtvaartmaatschappij. Voor eventuele vragen kun je je richten tot die luchtvaartmaatschappij.

Situatie: je hebt een reis geboekt in de toekomst die niet is geannuleerd

  • Als het gaat om losse vliegtickets: je hebt na het boeken e-tickets ontvangen, daarmee kun je op reis. Heb je vragen over het wijzigen of annuleren van de e-tickets dan verwijst de curator je door naar de luchtvaartmaatschappij.
  • Als het gaat om een pakketreis, en D-reizen of VakantieXperts is de doorverkoper (check de laatste bladzijde van je boekingsbevestiging): je kunt contact opnemen met de uitvoerende reisorganisatie of touroperator. Houd je boekingsnummer paraat. De reisorganisatie zal ook contact opnemen zodra alle informatie bij de touroperator beschikbaar is.
  • Als het gaat om een pakketreis, en D-reizen of VakantieXpert is de organisator (zie laatste bladzijde van de boekingsbevestiging): je kunt contact opnemen met SGR.

Situatie: je bent niet in het bezit van een voucher, maar je hebt een ander soort tegoed van D-reizen of VakantieXperts

Dit kan het geval zijn als je bijvoorbeeld een los vliegticket (een Alive ticket) hebt, of als er naar aanleiding van een geannuleerde vliegreis een teruggaaf is aangevraagd die je nog niet hebt ontvangen. Of er is sprake van een geannuleerde reis (door de reisorganisatie of door jouzelf) zonder voucher en met een openstaand tegoed. In deze gevallen geldt dat je zult moeten afwachten: volgens de curator volgt meer informatie.

Staat jouw situatie hier niet tussen? Check dan de website van D-reizen.