Rekeningen vooral per automatische incasso betaald

Polluitslag. Een ruime meerderheid (58%) van de pollrespondenten betaalt voornamelijk per automatische incasso, 20 procent maakt zelf over of betaalt per acceptgiro. 22 procent gebruikt beide manieren ongeveer evenveel. 483 mensen vulden de poll in.
'Betaal jij je rekeningen per automatische incasso of via acceptgiro / zelf overmaken? En waarom?', vroeg Radar op Facebook.
Betalingen 'meer in de hand'
Guylaine houdt betalingen zelf liever 'meer in de hand' en betaalt daarom vooral per acceptgiro of maakt het bedrag zelf over. Ze schrijft 'Wij leven op bijstandsniveau dus moeten we vaak kiezen welke rekeningen we kunnen betalen die maand en welke niet, om die dan door te schuiven of alvast de helft weer voor weg te leggen en dan de volgende maand de rest.'
Wilma wil voorkomen dat ze vergeet op tijd te betalen. 'Als ik een acceptgiro krijg zet ik die gelijk klaar in de bank-app voor de laatste dag voor de betalingstermijn verloopt.'
Love Serious wil 'zelf bepalen op welke datum het eraf gaat. Zo sta ik nooit rood. Aan sommige bedrijven moet ik dan wel de acceptgiro's betalen. 1,50 per kwartaal of zo. [...] Ik haat het dat bedrijven je automatisch betalen opdringen en je niet eens meer kan kiezen.'
Plots extra kosten rekenen voor acceptgiro: mag dat eigenlijk?
Wat als een bedrijf ineens extra kosten vraagt voor betaling per acceptgiro? Mag je dan weigeren die te betalen? Het antwoord op die vraag is niet eenduidig. Volgens de ConsuWijzer hebben rechters daar verschillende uitspraken over gedaan. Het hangt in ieder geval erg af van de situatie. Punten die meespelen:
- in de algemene voorwaarden moet iets staan over extra kosten;
- de ondernemer mag niet meer vragen dan hij zelf aan extra kosten maakt, het bedrag moet redelijk zijn;
- gaat het om een contract met een energie- of telecomaanbieder? Dan gelden er andere regels. Neem contact op met de ConsuWijzer of lees hier meer;
- koop je eenmalig iets, dan zijn er ook andere regels van toepassing.
Wat kun je doen?
- Kun je met het bedrijf tot een oplossing komen?
- Kom je er niet uit? Schakel dan de rechtsbijstandsverzekering in of neem contact op met het Juridisch Loket. Je kunt ook zelf een brief schrijven, geef de ondernemer in ieder geval een redelijke termijn om daarop te reageren;
- De laatste optie is de Geschillencommissie: kijk op de website van de Geschillencommissie of je daar terecht kunt. Let wel: beide partijen moeten zich aan de uitspraak van de Geschillencommissie houden.
Nieuwe poll
Benieuwd naar nieuwe poll die nu op www.radartestpanel.nl staat? Vul 'm hier in. Ben je nog geen lid van het Radar Testpanel, maar wil jij wel je mening mee laten tellen via onze onderzoeken, meld je dan gratis aan.
Bron: ConsuWijzer / Radar