Rekent Vodafone te hoog tarief voor 0900-nummer?

200918 Vdoafone.jpg

Wie belt naar Het Juridisch Loket, de overheidsorganisatie die gratis juridisch advies verschaft, betaalt alleen de gesprekskosten. 'Maar Vodafone rekent mij hogere tarieven aan', klaagt Eric. Hoe kan dat? Radar zocht het uit.

Het Juridisch Loket is bereikbaar via een 0900-nummer, een servicenummer waarvan de eigenaar bepaalt welk tarief de beller betaalt. 'Ik contacteer de dienst vaak en merk nu de verkeerde aanrekeningen van Vodafone op', vertelt Eric aan Radar. 'Vodafone bood me eerst een creditering aan, maar trekt die nu weer in. Ze weigeren wat ik te veel heb betaald te vergoeden.' 

Fout rechtzetten

Volgens de klantenservice van Vodafone 'komt de onjuiste facturering door een fout bij Het Juridisch Loket zelf.' Eric kreeg het advies Het Juridisch Loket zelf te contacteren, om ervoor te zorgen dat hij en ook Vodafone zelf het juiste tarief doorkregen. 'Maar ik heb een overeenkomst met Vodafone. Waarom moet ik als klant de situatie rechtzetten?'

Wie heeft gelijk? Radar ziet een verklaring voor de gedeelde verwarring op de website van de overheidsdienst. Die stelt dat het beltarief van Het Juridisch Loket tijdelijk, tijdens de coronaperiode, wordt verlaagd. 'Het terugtrekken van de creditering was onterecht', stelt woordvoerder van Vodafone Ilse de Sain. 'We zetten onze fout meteen recht.'

Enige klant

'Vodafone heeft mij persoonlijk gebeld en hun excuses aangeboden', vertelt Eric aan Radar. 'Volgens Vodafone ben ik de enige klant die het verkeerde tarief werd aangerekend, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.' 

Wie toch ook een fout in een rekening van Vodafone ziet, kan dat eenvoudig uitpluizen, geeft De Sain aan. 'In de app van Vodafone kun je alle specificaties van je rekening raadplegen, zo ook in de MyVodafone-omgeving van onze site. We hebben een heel tevreden cliënteel. Maar als er toch iets verkeerd loopt, zetten we dat natuurlijk recht.'