Risico-opslag - Reactie Lloyds Bank

Reactie Lloyds

In de uitzending van maandag 23 september 2024 besteedt Radar aandacht aan risico-opslag. Hoewel dit honderden euro's op je hypotheek kan schelen, leggen banken hem vaak niet uit. Radar heeft Lloyds Bank om een reactie gevraagd. Deze lees je hier. 

Hoe en hoe vaak licht Lloyds Bank klanten voor over de risico-opslag?

Naast de informatie die de onafhankelijk adviseur geeft, wordt bij het aanvragen van de hypotheek de informatie over tariefklassen en de risico-opslag in ons hypotheekaanbod en de productvoorwaarden verstrekt.

Is iemand eenmaal klant geworden bij Lloyds Bank? Dan informeren wij onze klanten op verschillende manieren:

Jaarlijks ontvangt hij of zij een brief waarin wij de klant informeren over de belangrijkste kenmerken van de hypotheek. Hierin is onder andere opgenomen voor welke aflosvorm(en) de klant heeft gekozen en wat hiervan de gevolgen zijn. Ook geven wij in deze brief informatie over belangrijke onderwerpen als extra aflossen, hypotheekrenteaftrek, verduurzaming van de woning én de tariefklasse.

Ook op onze website en in de online klantomgeving (‘Mijn Hypotheek’) is meer informatie te vinden over dit onderwerp.

Waarom past Lloyds Bank de risico-opslag niet automatisch aan bij stijging van de woningwaarde?

Wij controleren maandelijks of de verhouding tussen de hoogte van de hypotheek en de bij ons laatst vastgelegde waarde van de woning om te zien of de klant volgens onze gegevens in een andere tariefklasse valt. De verhouding wijzigt meestal door maandelijkse contractuele aflossingen, extra aflossingen of door de opbouw binnen een spaarhypotheek. Valt de hypotheek in een lagere tariefklasse? Dan passen we de tariefklasse en de rente die daarvoor geldt automatisch aan.

De tariefklasse kan ook door een waardestijging van de woning wijzigen, maar dan moeten wij hier wel over geïnformeerd worden. Bij het verstrekken van de hypotheek is de waarde bepaald door een taxatie. Een hogere woningwaarde moet de klant aantonen. En daar wijzen wij de klant dus proactief op in de eerdergenoemde jaarlijkse brief.

Waarom is een WOZ-bepaling niet genoeg om de risico-opslag aan te passen?

De European Banking Authority (EBA) heeft bepaald dat de waarde van onroerend goed bij consumentenleningen bepaald moet worden door een taxateur ter plaatse. Of, met een door statistische modellen ondersteunde taxatie op afstand. Een WOZ-bepaling voldoet niet aan die voorwaarden.

Waarom wordt risico-opslag niet berekend op de taxatiewaarde maar op een lagere ‘executiewaarde’? 

Het voorbeeld in de uitzending betreft waarschijnlijk een hypotheek die al meer dan 10 jaar loopt. Ten tijde van het afsluiten van deze hypotheek was het gebruikelijk in de Nederlandse markt om de executiewaarde aan te houden.

Waarom heeft Lloyds Bank mensen benaderd met een aflosvrije hypotheek? En waarom was risico-opslag geen onderdeel van het gesprek met Betsie? 

Het benaderen van klanten met een aflosvrije hypotheek had niets te maken met het onderwerp risico-opslag of tariefklasse. Vragen hierover kunnen wij dan ook niet beantwoorden zonder het gesprek te horen en de specifieke situatie van de klant te kennen.

Mochten er naar aanleiding van de uitzending klanten met vragen over dit onderwerp zijn, dan kunnen zij altijd contact met ons opnemen. Wij helpen hen graag. Onze contactinformatie is te vinden op: https://www.lloydsbank.nl/service-en-contact