Roamingkosten op cruiseschip: reactie Holland America Line

Op 12 augustus heeft Radar in de radio-uitzending aandacht besteed aan hoge rekeningen van consumenten die met een cruise van Holland America Line op vakantie waren.
Holland America Line betreurt het feit dat twee van onze gasten aan boord van een cruise naar de Noordkaap eind mei hoge kosten hebben gemaakt voor bellen, sms' en internetten aan boord.
Aan boord van onze schepen bieden wij een wifi netwerk voor internet gebruik. Gasten dienen zich hiervoor te registreren en nemen dan een betaald pakket af. De kosten hiervoor komen op de aanboord rekening, niet op de normale rekening van de mobiele telefoon-provider. Wanneer zij daar niet voor kiezen en als het schip op zee is, is er vaak geen connectie met een lokale mobiele provider aan land. Op sommige plekken kan dan verbinding gemaakt worden met het zogenaamde 'Cellular at Sea' netwerk. Dit netwerk loopt via een satellietverbinding. Wanneer dit beschikbaar is, sturen de meeste providers een waarschuwings-sms om klanten te informeren over de hogere kosten die gepaard gaan met gebruik van dit ' Cellular at Sea' netwerk. Afhankelijk van de provider waar de consument een contract mee heeft, kan er dan gebeld, gesms't of ook geinternet worden via de mobiele telefoon. Wanneer een klant hiervoor kiest, lopen de gemaakte kosten volledig via de provider en niet via de cruiserederij. Omdat Holland America Line bewust is van de hoge kosten die gebruik van 'Cellular at Sea' met zich meebrengt, informeren wij onze gasten pro-actief hierover aan boord. In iedere stateroom vindt men een informatieboek over het leven aan boord. Direct op de eerste pagina van dit informatieboek (dat bij check-in op het bed ligt) is deze informatie te lezen. Hierin adviseren wij onze gasten ook om hun telefoon op airplane mode te zetten om zo hoge kosten op zee te vermijden. Willen zij wel graag aan boord internetten tegen lagere tarieven dan die 'Cellular at Sea' biedt, dan zijn er zoals gezegd internetpakketten beschikbaar. Nogmaals, de verantwoordelijk voor het waarschuwen van het dure gebruik van 'Cellular at Sea' ligt bij de provider van de consument. Sommige zijn daarin pro-actiever met waarschuwen per sms dan andere. 'Cellular at Sea' is geen netwerk van het schip of rederij, maar is de sateliet-verbinding welke gemaakt kan worden, wanneer men op zee is.