Schimmel in huurwoningen - Reacties Heimstaden, Rochdale en Aedes
Radar bezoekt in de uitzending van 30 oktober 2023 twee personen die al jarenlang met schimmel in hun woning kampen, één in een huurwoning van een woningcorporatie en de ander als particuliere huurder. Lees hier de reacties van de betrokken instanties.
Heimstaden
We vinden het heel vervelend dat meneer last heeft van schimmel in zijn woning. En hoewel het nog niet vaststaat waardoor de schimmel is ontstaan, zijn we het helemaal met meneer eens dat het vaststellen van de oorzaak met ruim anderhalf jaar nu inderdaad onnodig lang duurt. Wij hebben nu daarom opdracht gegeven om de schimmel alsnog uit zijn woning te verwijderen. Hiervoor komt morgen een specialist in de woning langs. Daarnaast gaan we verder met onderzoek naar de oorzaak van hoe de schimmel is ontstaan om te voorkomen dat er in de toekomst weer dezelfde problemen ontstaan.
In deze specifieke situatie weten we niet hoe de schimmel is ontstaan, maar het is goed om te weten dat schimmel een veelvoorkomend probleem is bij met name oudere woningen. Dit komt niet altijd door het onderhoud van de woning. In veel gevallen komt dit ook door bewonersgedrag. We adviseren bewoners dan ook om het huis goed en regelmatig te ventileren, zeker tijdens en het douchen en koken. We zien daarnaast een toename in het aantal schimmelgevallen sinds mensen in de winter van vorig jaar minder zijn gaan stoken. Natuurlijk is het goed om energie te besparen. Maar het is wel goed om te weten dat het helemaal niet meer verwarmen van ruimtes ervoor zorgt dat schimmels meer kans krijgen.
Zie hieronder nog voor het antwoord op je specfieke vragen:
Naar eigen zeggen heeft meneer bijna 4 jaar lang last van schimmel- en vochtschade in zijn woning.
Dat het om vier jaar gaat klopt niet, althans zo lang loopt deze zaak niet bij ons. Meneer heeft hierover in januari 2022 voor het eerst contact met ons opgenomen. Niet dat ik daarmee alles aan onze kant wil vrijpleiten, maar ik wou dat wel graag nuanceren.
Het gaat hierbij om private verhuur, daarom kan meneer de Jong niet naar de huurcommissie om huurverlaging aan te vragen.
Voor de duidelijkheid: het maakt niet uit of je bij een corporatie of een private partij huurt. De Huurcommissie kijkt naar of het om een sociaal of geliberaliseerd contract gaat, maar beide contractsoorten komen bij beide soorten verhuurders voor.
Hoe kan het dat de schimmel- en vochtschadesituatie in de woning van meneer de Jong blijft voortduren, ondanks de mailcorrespondentie die we hebben kunnen inzien die dateert van april 2022? Kunnen jullie toelichten welke specifieke acties zijn ondernomen?
Sinds de eerste melding in januari 2022 is uitgevoerd, hebben we verschillende onderzoeken uitgevoerd. Zo is er een lekdetectie uitgevoerd, hebben we het voeg- en kitwerk onderzocht en worden er binnenkort sensoren geplaatst. Daarnaast hebben we een aantal mogelijke oplossingen geprobeerd, zoals het plaatsen van een nieuwe ventilator.
En hoewel het nog niet vaststaat waardoor de schimmel is ontstaan, zijn we het helemaal met meneer eens dat het vaststellen van de oorzaak met ruim anderhalf jaar nu inderdaad onnodig lang duurt.
Wij hebben nu daarom opdracht gegeven om de schimmel uit zijn woning te verwijderen. Hiervoor komt morgen een specialist bij hem langs. Daarnaast gaan we verder met onderzoek naar de oorzaak van hoe de schimmel is ontstaan om te voorkomen dat er in de toekomst weer dezelfde problemen ontstaan.
In de eerdere correspondentie had meneer het over (tijdelijke) huurverlaging, maar deze is niet doorgevoerd en meneer betaalt de volle huur. Kunnen jullie uitleggen waarom deze huurverlaging niet heeft plaatsgevonden?
Het ging hier om een eenmalige korting van 30% in september 2022. Ik zie dat deze korting destijds ook is toepast. Mocht uit het onderzoek blijken dat de schimmel niet door bewonersgedrag komt, dan zullen we meneer een compensatie bieden.
Kunnen jullie ons informeren over de concrete stappen die Heimstaden van plan is te ondernemen om de aanhoudende ernstige gebreken in de huurwoning van meneer de Jong aan te pakken en op te lossen? Wat is het tijdschema dat jullie voor ogen hebben voor het oplossen van deze kwestie en het verbeteren van de woonomstandigheden van meneer de Jong?
Hoewel het nog niet vaststaat waardoor de schimmel is ontstaan, zijn we het helemaal met meneer eens dat het vaststellen van de oorzaak met ruim anderhalf jaar nu inderdaad onnodig lang duurt. Wij hebben nu daarom opdracht gegeven om de schimmel uit zijn woning te verwijderen. Hiervoor komt morgen een specialist bij hem langs. Daarnaast gaan we verder met onderzoek naar de oorzaak van hoe de schimmel is ontstaan om te voorkomen dat er in de toekomst weer dezelfde problemen ontstaan.
Rochdale
Een nare kwestie, die veel eerder opgelost had kunnen en moeten worden. We hebben te lang zitten prutsen. Geloof me. We doen ons uiterste best om het beheer en onderhoud van onze 38 duizend woningen in de regio Amsterdam zo goed mogelijk uit te voeren, maar soms slipt er een misser tussendoor. Dat is hier gebeurd en dat is niet goed te praten.
Wat is er precies misgegaan in dit oude huis? Ik ben in het dossier gedoken en kan gelukkig melden dat een goed eind in zicht is. Vorige week, goddank al voordat je contact met mij opnam, hebben we deze mensen benaderd om een afspraak te maken. Die staat nu in de agenda’s voor komende woensdag, 1 november. Dan komt de aannemer langs om de ‘gevolgschade’ op te nemen en te herstellen. Deze ‘gevolgschade’ betreft met name vochtschade in de woonkamer en een bergruimte achter de slaapkamer. De aftimmering zal hier worden verwijderd en op grond van wat we aantreffen bepalen we hoe de schade optimaal kan worden hersteld.
De oorzaak van de schade is afgelopen voorjaar al vastgesteld en weggenomen. Op 23 april kreeg de aannemer opdracht het dak te vernieuwen, op 25 april werden de werkzaamheden gestart en twee maanden later, op 26 juni was het werk klaar. Daarna werd enige tijd genomen om de gevolgschade te herstellen, want het vochtige hout moest kunnen drogen. Het heeft lang, te lang geduurd voordat met de vernieuwing van het dak werd begonnen en ging veel tijd, te veel tijd overheen voordat duidelijk was wat nu precies de oorzaak van de vochtproblemen was. Was er een afvoer lek, liet de gevel vocht door of was er lekkage via het dak? De specialisten waren het niet eens en kwamen er niet uit. Met een hoogwerker werd de gevel minutieus geïnspecteerd en werden herstelwerkzaamheden uitgevoerd. Tenslotte bleek toch het dak het probleem te zijn. Een aannemer voerde verschillende keren reparaties uit. Steeds leek het probleem opgelost, maar boden de reparaties toch geen soelaas. Uiteindelijk bleek er in de loop van de tijd flink veel water tussen de dakbedekking en het (horizontale) houten dak terecht te zijn gekomen. De dakreparaties konden niet voorkomen dat het vocht zijn weg naar beneden zocht. De juiste diagnose werd pas afgelopen voorjaar gesteld. Daarna, te laat, kon het definitieve herstelplan worden uitgerold: vernieuwing van dak en dakbedekking. Enige positieve bijeffect van de operatie: het dak is meteen, sneller dan gepland was, goed geïsoleerd.
De dakvernieuwing is inmiddels achter de rug, het houtwerk is redelijk droog. Volgende week staat de afspraak om de gevolgschade precies te bepalen en de vochtschade weg te nemen. We zijn blij dat het lek eindelijk boven is, maar zijn verdrietig dat het zo lang geduurd heeft. Wij bieden daarvoor onze excuses aan.
Aedes
Vocht en schimmel zijn een hardnekkig probleem waar corporaties hard aan werken. Aedes begrijpt dat huurders die hiermee te maken hebben graag snel aan de beurt zijn bij het verbeteren van hun woning. De komende jaren werken corporaties hard om al hun woningen verder te isoleren en energiezuiniger te maken.
Zo investeerden corporaties in 2022 9,1 miljard euro in het verbeteren en onderhouden van hun woningen, dat is een stijging van 7,4% (ten opzichte van voorgaande jaar) per verhuureenheid (vhe). Deze toename zien we bij alle woningcorporaties (groot-klein, stedelijk-nietstedelijk). De investering in woningverbeteringen zijn de afgelopen jaren flink gestegen. Dat geld gaat naar verduurzaming en planmatig onderhoud. Omdat de opgave enorm is (corporaties hebben 2,3 miljoenen woningen) kunnen niet alle woningen gelijktijdig worden aangepakt. Maar we maken de komende jaren wél een inhaalslag en doen er alles aan zodat alle huurders in een fijn en energiezuinig huis kunnen wonen.