Schiphol vermijden in de toekomst? Meer dan de helft is dit van plan

230622_schipholpoll site.jpg

Een boycot op Schiphol? De aanhoudende drukte dit voorjaar en de aankomende zomervakantie houden de gemoederen rondom Schiphol flink bezig. Van de ruim 1500 mensen die onze poll invulden, geven er 844 aan in de toekomst minder vaak vanaf Schiphol te willen vliegen.

Al maandenlang is er drukte en wanorde op de Amsterdamse luchthaven, met veel boze en teleurgestelde reizigers tot gevolg. Om meer zicht te krijgen in de gemoedstoestand van de reizigers die in de toekomst nog per vliegtuig naar een bestemming vliegen, stelde Radar een pol op. Met als hoofdvraag of de drukte op Schiphol een reden is om in de toekomst minder vaak van dit vliegveld gebruik te maken. 

Uit de antwoorden op onze poll kwamen de gevolgen van deze drukte naar voren. Zo wil 56 procent niet meer vanaf Schiphol vliegen en geeft 17 procent van de respondenten aan dat zij vóór deze chaos al niet (meer) via de luchthaven vloog. Maar, nog niet iedereen, namelijk 15 procent van de respondenten, is erover uit of ze de luchthaven gaan mijden. Tot slot blijf 11 procent wel gewoon via Schiphol vliegen. 

‘Teveel gedoe en onzekerheid’

Een meerderheid van de mensen heeft op de poll gereageerd dat zij in de toekomst niet meer via Schiphol zal vliegen. Deze mensen geven in de toelichting aan dat voor hen de algehele ervaring op Schiphol voor hen een negatieve beleving was, door ‘de chaos’, ‘de lange rijen’ en ‘de onzekerheid van de vakantie’. Een van deze mensen gaf het volgende antwoord: 

Voorlopig wijken we uit naar andere luchthavens of de auto in verband met het risico dat de vakantie niet doorgaat of omgeboekt moet worden.
- polldeelnemer

En andere polldeelnemer voegt hier nog aan toe dat de vakantie bedoeld is te ontspannen en de drukte op de luchthaven op dit moment te veel stress geeft: ‘Ik heb op deze manier veel onzekerheid en helemaal geen zin meer om te reizen. Je hebt vakantie en dan wil je in de watten gelegd worden en niet de spanning van dit alles.’

Schiphol te groot

Daarnaast zijn er ook veel polldeelnemers van mening dat de luchthaven te groot is, waardoor volgens hen al snel chaos ontstaat, en geven deze mensen liever voorkeur aan een kleiner vliegveld zoals Rotterdam of Eindhoven of een Duitse luchthaven wanneer ze hierbij in de buurt wonen.

Sowieso maakten wij al weinig gebruik van Schiphol. Onder meer door de drukte op Schiphol, maar ook de drukte op de weg naar Schiphol. Een prima alternatief zijn de luchthavens van Weeze, Düsseldorf, Brussel en Frankfurt.
- polldeelnemer

Dit wordt zowel door de deelnemers aangegeven die eerst wel via Schiphol vlogen, als deelnemers die al nooit of niet meer vanaf Schiphol vlogen. Zo zegt een van de respondenten die al lange tijd niet meer via Schiphol vloog: 

Ik vind Schiphol veel te groot en veel te duur. En de wachttijd van 2 uur is veel langer dan elders. Ik vertrek zo mogelijk van Rotterdam/TheHague of van Eindhoven
- polldeelnemer

Bedrijfsvoering niet naar wens

Naast dat respondenten expliciet de veroorzaakte stress en drukte op de luchthaven benoemen als reden om in de toekomst niet meer via Schiphol te willen vliegen, klinken er ook kritische noten door die direct over de bedrijfsvoering van Schiphol gaan. Een respondent geeft aan alleen nog via Schiphol te vliegen in de toekomst, wanneer er duidelijke veranderingen doorgevoerd worden: 

Hooguit wanneer de top van Schiphol de knelpunten op gebied van organisatie, salariëring en capaciteit op orde heeft.
- polldeelnemer

En hij vervolgt: ‘Het is onbegrijpelijk dat deze top mag aanblijven met hun wanbeleid van alleen cost cutting, vluchten annuleren en geen oplossingen geven voor de ergernis en kosten die zij bij reizigers bewust hebben veroorzaakt.’

Een andere polldeelnemer haakt hier ook op aan en ziet de toekomst nog voor het vliegveld nog niet rooskleurig in: “Als de bedrijfsvoering niet op orde is zal het probleem voorlopig nog niet opgelost worden.”

Deze mensen reizen nog wel via Schiphol

Maar niet iedereen heeft Schiphol direct aan de wilgen gehangen. Zo geven ook 170 polldeelnemers (11%) aan dat ze evenveel vanaf de luchthaven zullen blijven vliegen als voorheen. De voornaamste redenen die hiervoor binnenkomen hebben te maken met afstand tot de luchthaven en de geringe overige opties voor specifieke vluchten. Zo geeft iemand aan: 

De enige voor mij praktisch verbinding is met KLM. Andere vluchten zijn via Düsseldorf en Wenen en dat is omslachtig. Dus blijft er niet veel anders over!
- polldeelnemer

Ook een andere polldeelnemer laat weten weinig andere keus te hebben:

Helaas kan ik alleen vanaf Schiphol naar Cardiff in Wales vliegen (daar woont mijn jongste broer). Als dit mogelijk zou zijn vanaf een andere luchthaven zou ik daar zeker voor kiezen.
- polldeelnemer

Hoe de polldeelnemers verder over Schiphol denken en over de huidige praktijken blijft bij de meeste antwoorden achterwege, al geeft wel iemand aan: ‘Ik had graag Schiphol gemeden maar helaas gaan alleen van daaruit rechtstreekse vluchten naar mijn bestemming’. 

Vliegveld om de hoek

Naast deze vluchtmogelijkheden hebben ook mensen op de poll gereageerd die dichtbij Schiphol wonen en dit als reden zien om niet een stuk langer naar een andere luchthaven te reizen. Bovendien wordt de reden van bereikbaarheid hierbij vaak aangevoerd. De andere vliegvelden zouden minder goed te bereiken zijn met het openbaar vervoer. Zo geeft een polldeelnemer aan:  

Andere vliegvelden zijn slecht met het ov bereikbaar. De extra wachttijd op Schiphol is minder dan de extra reistijd met overstappen naar andere vliegvelden.
- polldeelnemer

Andere vervoersmiddellen

In deze poll stelden wij de vraag of mensen nog via Schiphol zouden vliegen in de toekomst, maar een deel van de respondenten is erg duidelijk wat betreft vliegen in het algemeen. Namelijk: dat doen ze überhaupt liever niet meer. De beweegredenen hiervoor hebben zowel met het milieu te maken, als met de ‘algehele chaos op vliegvelden’ 

Wij vliegen uit principe al jaren niet meer. Footprint. Bovendien is het een en al gestress zo’n vliegvakantie.
- polldeelnemer

Als alternatieven voor het vliegen worden veelvuldig de trein en bus genoemd om elders in Europa vakantie te vieren. De respondenten die hiervan gebruik maken, zijn erg tevreden met deze manier van reizen. 

Over de poll over het vliegen via Schiphol

De poll over het in de toekomst vliegen via Schiphol is tussen 16 juni en 23 juni 2022 ingevuld door 1504 mensen. Wil jij ook je mening en ervaringen gerepresenteerd zijn? Meld je aan voor het Radar Testpanel, een groep van ruim 75.000 consumenten door het hele land. Je ontvangt dan zo'n twee keer per maand een uitnodiging om mee te doen.