Seksspeeltjes gaan tijdens coronacrisis als warme broodjes over virtuele toonbank

20200323 winkelaars.jpg

De verkoop van verschillende artikelen gaat niet alleen hard in de supermarkten, maar ook online. Door de coronacrisis zien online retailers onder andere een stijging in de verkoop van handgel en spullen voor thuiswerkplekken, maar opmerkelijk genoeg worden ook seksspeeltjes meer verkocht.

Meer handgel en chocolade

De situatie rondom het coronavirus is ook voor bol.com een uitzonderlijke situatie. De online retailer ziet sinds 12 maart, in zowel België als Nederland, vooral een toename in de verkoop van handgel. ‘Desinfecterende middelen worden 19 keer zoveel verkocht ten opzichte van dezelfde periode in 2019’, aldus woordvoerder Tamara Vlootman.

Schoonmaakpakketten worden 5 keer zoveel verkocht. Daarna volgen chocoladerepen, luisterboeken en huishoudhandschoenen. Mensen zijn blijkbaar ook meer bezig met schilderklusjes en in de tuin, want ook schildersets en tuinstrooisel worden 1,5 keer zoveel verkocht.

Bol.com maakte op 15 maart al bekend geen mondmaskers meer te verkopen via het platform, omdat de bescherming van zorgpersoneel nu de hoogste prioriteit heeft. ‘Waar we kunnen ondersteunen we dat graag zo goed mogelijk.’ De online retailer heeft zelf overigens geen maskers op voorraad. Het betreft assortiment van ondernemers die via bol.com verkopen.

Coolblue

Bij Coolblue worden momenteel extreem veel meer spullen verkocht voor thuiswerkplekken, apparatuur om met elkaar in contact te blijven en huishoudelijke spullen. ‘We zien de afgelopen dagen alleen al in monitoren, webcams en vriezers een groei van honderden procenten.’ Op de website van Coolblue zijn overigens alle fietstrainers uitverkocht. Hier kun je je fiets in plaatsen, zodat je thuis kunt trainen.

Seksspeeltjes

Bij Wehkamp gaat de verkoop van seksspeeltjes opmerkelijk hard. Het online warenhuis ziet ook een enorme toename in de verkoop van thuiswerkspullen: bureaustoelen, muizen en beeldschermen. Vriezers, speelgoed, waaronder trampolines voor buiten en educatieve spellen, worden eveneens meer verkocht. De laatste tijd stijgt ook de verkoop van tuinmeubelen. ‘Dit kwam wat later op gang. Mensen waren waarschijnlijk eerst bezig met zich installeren en de kinderen bezighouden’, meldt pr-manager Jennita van Herrikhuijzen.

Top 30

Beslist.nl maakte een overzicht van productcategorieën die in de periode van 6 tot 21 maart
aanzienlijk meer populair of juist veel minder populair waren. Uit deze trendcijfers blijkt dat er
vooral meer wordt gezocht naar: halterbanken, webcams, gewichten, fitnessartikelen,
optrekstangen, trainingsbanken, skeelers, krachtstations, sportmatten en EHBO-producten. Niet
alleen sportartikelen doen het goed, maar ook broodbakmachines, kattenbakvulling en grasmaaiers.
In de top 10 van minst populaire productcategorieën staan: badpakken, koffers, polshorloges,
jurken, bikini’s, blouses, laarzen, sportschoenen, pumps en jassen. Zie hier het complete overzicht.