Sinterklaas koopt meer bij webwinkels
Sinterklaas schaft zijn cadeaus steeds vaker aan via internet. De webwinkels hebben in de weken voor pakjesavond bijna de helft meer omzet geboekt door onlineaankopen.
Tussen 1 november en 5 december gaat het om een extra omzet van 225 miljoen. Dat is 45 miljoen (47 procent) bovenop de gemiddelde weekomzet van andere weken in dit jaar. Vorig jaar was nog sprake van 42 procent aan extra weekomzet.
'Consumenten kopen tegenwoordig soms wel bij 4, 5 of 6 webwinkels. Ook zijn veel mensen al begin november begonnen met hun aankopen en liggen de bedragen per bestelling hoger', zegt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. 'Vooral elektronische gadgets worden steeds populairder.'
De meest verkochte artikelen zijn onder meer LEGO trein, het Playmobil Winkelcentrum, de PlayStation 4, games en de Furby. Ook tablets, smartphones en space scooters doen het goed.
De gemiddelde online weekomzet tijdens de periode voor sinterklaas komt uit op 140 miljoen euro. PostNL bezorgt 45 procent meer pakketten ten opzichte van een gemiddelde week. Het postbedrijf was ook bij het onderzoek betrokken.
Bron: ANP