Slimme deurbel Ring stuurt datagegevens naar adverteerders

Ring_2020.jpg

De app van de slimme deurbel Ring zit vol met trackers die, zonder dat je het weet, persoonsgegevens verkopen aan adverteerders. Dat blijkt uit onderzoek van de Electronic Frontier Foundation (EFF), een belangenorganisatie die opkomt voor online privacy en veiligheid.

De data kan gebruikt worden om profielen van gebruikers te schetsen. Hierdoor weet een marketingbureau of je een Ring-deurbel gebruikt en hoe vaak je de app opent nadat er iemand voor je deur staat. Marketingbureaus kunnen de informatie gebruiken om klanten gerichte advertenties te laten zien.

Gegevens naar marketingbureaus

Inmiddels zouden vier verschillende marketing- en analysebedrijven data via de app hebben verzameld. De app stuurt onder andere namen, ip-adressen, de gebruikte provider en de unieke identiteitscode van een toestel door. Ring heeft hiervoor geen toestemming gevraagd aan zijn gebruikers die allemaal betalen voor de dienst. De app werkt namelijk alleen samen met de Ring-deurbel, die voor 100 euro wordt verkocht.

Privacyrellen

Ring heeft al vaker te maken gehad met privacyrellen. Vorig jaar bleek dat 400 Amerikaanse politiekorpsen mee kunnen kijken met camerabeelden van de deurbellen van Ring. Ook werd bekend dat medewerkers van het bedrijf stiekem met klanten meegluurden. Zij zijn door het bedrijf ontslagen.

Bron: Bright.nl