Snackbars zijn op zoek naar duurzame alternatieven voor plastic wit bakje

Als je een patatje haalt bij de snackbar of het cafetaria, krijg je het meestal in zo'n wit plastic bakje. Jaarlijks worden er 300 miljoen plastic bakjes eenmalig gebruikt, volgens de Vereniging Professionele Frituurders (ProFri). Er komen steeds meer alternatieven op de markt, zoals verpakkingen van karton, suikerrietpulp, bamboe en palmblad. Langzaamaan vervangen deze verpakkingen het traditionele plastic bakje.
Deze verandering gaat traag, omdat de alternatieven drie of vier zo duur zijn. Wilco Wielig van Depa, groothandel in verpakkingen voor onder meer snackbars vindt dat het geen probleem mag zijn. 'Amper 3 procent van de prijs van een patatje gaat nu op aan de verpakking. Met het nieuwe materiaal wordt dat misschien 4 of 4,5 procent.'
Langzamer duurzaam door andere problemen
Volgens Frans van Rooij, directeur van ProFri is er ook een andere redenen voor de langzame overstap naar duurzame verpakkingen. Hij vertelt tegenover NOS: 'De snackbar-eigenaren hebben enorm veel aan hun hoofd. Ze zitten met het imagoprobleem dat patat en kroketten ongezond zijn. Ook is er discussie over zout en over frituurvet. Ze hebben verder te maken met recente btw-verhoging, en vergeet niet de enorme concurrentie.'
Van Rooij meent dat veel snackbarhouders moeite hebben om het hoofd boven water te houden. Hij wijst erop dat de plastic tasjes in de snackbar, net als op andere plekken, zo goed als verdwenen zijn. Deze zijn vervangen voor papieren tassen.
Wegwerpplastic is verboden vanaf 2021
De Europese commissie in Brussel heeft onlangs besloten dat over twee jaar het gebruik van wegwerpplastic zoals rietjes en bordjes verboden is. Er is nog geen duidelijkheid over het belangrijkste verpakkingsproduct in de snackbar, het witte bakje. Is de verpakking nou een bord of bakje? 'Als de politiek bepaalt dat het bakje een bord is, wordt het bakje dus ook verboden in 2021. En anders moeten er voor de bakjes speciale regels komen,' aldus Agnieszka van Batavia van verpakkings-onderzoekcentrum LCA.
Millennials zijn meer bezig met de plasticsoep
Volgens verpakkingsleverancier Wieling moeten de snackbars niet wachten tot 2021. 'Over acht jaar bestaat de helft van de bevolking uit millennials: mensen van 30, 40 jaar. Zij weten wat de plasticsoep is, ze hebben een hele andere kijk op duurzaamheid en plastic dan ouderen. En dat zijn wel de klanten van de toekomst. Als ondernemer moet je daar wat mee.'
Klanten zijn niet tevreden over de verandering
Mark van Dooren is een snackbareigenaar in Roosendaal. Hij besloot begin dit jaar over te stappen van plastic naar kartonnen verpakkingen. Inmiddels is deze beslissing weer teruggedraaid. 'Klanten begonnen te mopperen. Bij sommigen rolde de frikandel uit het bakje tijdens de reis naar huis, of werd het karton zacht en slap bij een frietje stoofvlees. Mensen waren niet blij toen ze met de bestelling thuiskwamen. Na twee, drie weken zijn we gestopt met de proef.'
Robbert Jan de Veen gebruikt in zijn snackbar wel al een aantal maanden duurzame verpakkingen. Op termijn wil hij geen plastic meer aan zijn klanten geven. Alleen voor de deksels van de milkshakebekers heeft hij nog geen alternatief gevonden. De reacties van zijn klanten zijn overwegend positief. 'Er zijn altijd wel en aantal klanten die even moeten wennen, maar dat is bij iedere verandering zo. Ik vind dat wij als snackbareigenaren zelf onze verantwoordelijkheid moeten nemen en niet moeten wachten tot ons regels worden opgelegd. 'Snackbareigenaar Van Dooren sluit zich hierbij aan. Binnenkort gaat hij een proef doen met verpakkingen die gemaakt zijn van suikerrietstengels. 'Je moet als branche natuurlijk niet wachten tot het allerlaatste moment, tot 2021. Want dan móet je om. Dat weet de verpakkingsindustrie natuurlijk ook en dat drijft de prijs dan alleen maar op.'
Lees ook: Meerderheid positief over verbod op ballonnen en plastic rietjes
Bron: NOS