Snorfietsers op de rijbaan: veiliger of juist niet?

20190913_fietspadscooter_.jpg

Op 8 april 2019 is in Amsterdam de regelgeving aangepast zodat, op een paar hoofdwegen na, snorscooters niet meer op het fietspad mogen rijden. Daarbij worden ze verplicht om een helm te dragen. We vroegen aan het Testpanel of ze vonden dat dat op meer plaatsen ingevoerd moet worden en aan de gemeente Amsterdam wat de resultaten van de regelgeving tot nu toe zijn.

Bijna 1500 mensen hebben op de poll gereageerd. Daarvan is een meerderheid van 64 procent tegen een algemene verplichting om op de rijbaan te rijden voor snorfietsers die niet harder dan 25 kunnen. De overige 36 procent is voor.

'Te langzaam tussen de auto's'

De respondenten die vinden dat snorfietsen op het fietspad moeten blijven, vertellen dat het hun gevaarlijk lijkt als ze tussen auto’s rijden die rond de 50 kilometer per uur rijden. Sommigen vertellen dat de snelheid van de snorfietsen voor ergernissen zou zorgen of dat het pas zou werken als de snelheid van het overige verkeer wordt beperkt tot 30 km/u.

'Te snel tussen de fietsers'

Degenen die voor een landelijke toepassing van de regel zijn, klagen dat ze op de fiets vaak om de oren worden gereden door snorfietsers die een stuk harder rijden dan de toegestane 25 kilometer per uur. Ook vinden ze de scooters te breed voor de vaak beperkte ruimte op het fietspad.

Ruimte op het fietspad

De gemeente Amsterdam verklaart tegen Radar dat de regel is ingesteld om meer ruimte te creëren op het fietspad en zo de doorstroming te verbeteren. Ook zou het de veiligheid in het verkeer ten goede moeten komen. De helmplicht dient om het voor snorfietsers veiliger te maken om op de rijbaan te rijden. Het verbeteren van de luchtkwaliteit op het fietspad is volgens de gemeente geen overweging geweest. Om dat te bereiken werkt de gemeente aan steeds strengere milieuzones.

Scooters op rijbaan lijkt veiliger

Uiteraard houdt de gemeente Amsterdam bij wat de gevolgen zijn van snorfietsers op de rijbaan te laten rijden. De gemeente wil eind dit jaar met een evaluatie komen waarin wordt besproken hoe er met de regelgeving wordt omgegaan.

De eerste resultaten lijken echter positief. In een brief die het college van burgermeester en wethouders van Amsterdam naar de Commissie Mobiliteit, Luchtkwaliteit en Duurzaamheid heeft verstuurd, wordt vermeld dat er in de periode van april tot en met 13 augustus 2019 10 ernstige ongevallen met snorfietsers zijn geregistreerd. Dat is een flinke daling ten opzichte van 2018, waar in dezelfde periode 53 ongelukken plaatsvonden. Er is ook een daling in het aantal ongelukken met fietsers. Bij bromfietsers is het aantal ongelukken niet veranderd.

Geen indicatie van toename gevaarlijke situaties

Dat er minder ongelukken gebeurd zijn, hoeft natuurlijk niet te betekenen dat dit komt doordat scooters in Amsterdam niet meer op het fietspad mogen rijden. Die conclusie kan pas na langere tijd genomen worden. Voorlopig is er in ieder geval nog geen indicatie dat de straten van Amsterdam er gevaarlijker op zijn geworden.