SOS Zonwering (Achtergrond)
SOS Zonwering is een bedrijf dat hoge kortingen biedt op zonneschermen. In krantenadvertenties worden forse kortingen op zonneschermen en montage beloofd. Het bedrijf is volgens de advertentie op het gebied van zonwering van alle markten thuis. Maar als snel blijkt dat er veel beloofd wordt maar bitter weinig geleverd. De winkeleigenaar laat een spoor van gedupeerden achter.
In de afgelopen maanden verschijnen er zonnige advertenties in diverse kranten. Ook een familie uit het Zuid Hollandse Noordwijk zien begin juli in hun huis aan huis blad een uitnodigende advertentie van SOS Zonwering staan. Vervolgens besluit het echtpaar om een kijkje te nemen in de winkel van SOS Zonwering.
Maar de winkel blijkt een bouwvallig pand op een industrieterrein in Amstelveen te zijn. De eigenaar is echter zeer behulpzaam, komt vertrouwelijk over en weet het echtpaar over te halen om een zonnescherm te kopen. Hiervoor moesten ze wel een aanbetaling doen van €258.
Na enkele dagen ziet de meneer inderdaad tot zijn grote schrik dat er een 1 voor het afgesproken bedrag is gezet, €1258 is dus afgeschreven. Meneer stapt vervolgens naar de politie. Klachten
Klachten
Deze zaak staat niet op zichzelf. De redactie van Radar heeft tientallen klachten over SOS Zonwering. De meeste klachten gaan over het niet leveren van de zonwering, terwijl er wel een aanbetaling is gedaan. Uiteraard heb je te maken met een levertijd, maar in de meeste gevallen is er toegezegd de zonwering te zullen plaatsen, zodra de aanbetaling binnen is. Ook is er in een aantal gevallen toegezegd de aanbetaling terug te geven, maar ook dat gebeurt niet.
SOS Zonwering heeft de naam inmiddels veranderd in Zonwering Uniek en gaat dus verder met de verkoop. Inmiddels heeft de politie meer dan twintig aangiftes wegens oplichting binnen gekregen en gaan ze SOS Zonwering strafrechtelijk onderzoeken. Niet alleen kopers zijn gedupeerd, ook verschillende plaatselijke kranten zijn voor duizenden euro's de boot ingegaan, omdat ze advertenties hebben geplaatst van SOS Zonwering waarvan ze tot op de dag van vandaag geen cent hebben gezien.Een groot zonwering-bedrijf (Verano) geeft als reactie:
"Zonweringfabrikant Verano heeft als doelstelling tevreden eindgebruikers. Hiervoor werkt men uitsluitend samen met een zorgvuldig geselecteerd -landelijk dekkend- dealernetwerk. Via de website wordt men in contact gebracht met één van deze partijen. Hierdoor garandeert Verano een betrouwbare en professionele installateur.
Verano-dealers leveren onze producten, oplossingen en vakkennis. Wij eisen dat zij de klantenservice verlenen die ons van de concurrentie onderscheidt.
Wij hebben de relatie met onze dealers in de loop de jaren ontwikkeld en we vertrouwen hun de belangrijkste aspecten van ons bedrijf toe. Eerlijk gezegd zouden we het zonder hen niet kunnen, sterker nog, we denken er niet over om het te proberen!
Gedupeerden kunnen zich melden bij Verano via de website www.verano.nl (of telefonisch 0499-330335). Bij de contactpagina, onder vermelding van gedupeerde SOS. Verano zal samen met de dichtstbijzijnde dealer een passende oplossing aanbieden voor al deze consumenten."
Reactie SOS Zonwering:
"Geachte: Tros Radar
Ik werd door een van jullie medewerkers benaderd, en die vertelde mij over mensen die geklaagd hadden. Ik zal in het kort proberen wat duidelijkheid hierover te geven.
Wij zijn een zonweringbedrijf dat sinds een paar maanden is begonnen.
Ik kan u vertellen dat wij behoorlijk succes hebben gehad. Wij hebben in totaal 581 schermen verkocht. Daar van hangen er op dit moment 511. Deze mensen zijn er erg tevreden over. De mensen die nu nog wachten op hun bestelling, vallen binnen hun levertijd. Tevens zijn er een paar klanten waarvan hun bestelling buiten de levertijd viel. Wij hebben deze klanten voor de volgende keuze gesteld: wilt u uw geld terug? Of wilt u wachten. Natuurlijk kan het altijd wat langer duren. Dit heeft te maken met het kleur doek of type zonnescherm. Als de klant een zonnescherm uit kiest dat wij op voorraad hebben liggen, dan kan de montage binnen 2 weken plaatsvinden.
Als een zonnescherm besteld moet gaan worden, is de levertijd afhankelijk van het type en doek.
Het is nooit met zekerheid te zeggen hoelang het gaat duren. Wij maken hier altijd een inschatting van. Dat melden wij ook aan onze klanten.
Alle klanten die bij ons een product hebben gekocht hebben ook eerst de algemene voorwaarden gelezen, voordat ze tekenden en hun aanbetaling hadden gedaan. Wij vragen bij alle bestellingen die besteld moeten worden een aanbetaling, je praat over een product dat speciaal op maat en kleur gemaakt moet worden, en dus uniek is.
Als u ons vraagt waarom er nu zoveel klachten zijn, kan ik u het volgende antwoord geven:
er heeft een tijdje terug een artikel over ons in de krant gestaan.
Dit artikel was van een klant die wel geleverd had gekregen, maar die boos was??
Deze klant moet overigens nog steeds haar rekening betalen. Door dit artikel hebben wij last gehad van een sneeuwbaleffect. Mensen die het artikel gelezen hadden waren bang dat zij niet meer geleverd zouden krijgen. Iedereen wilde ineens hun bestelling annuleren, terwijl deze klanten nog gewoon in hun levertijd zaten. Hierdoor ontstond dus het probleem.
Mensen wilden hun aanbetaling terug, wij hebben hierop gezegd "u heeft besteld en u heeft ook getekend. U valt binnen de termijn dus wij gaan uw bestelling niet annuleren.
Wij doen de afgelopen maanden onze uiterste best om aan de wensen van onze klanten tegemoet te komen en een oplossing te vinden in het geval een klacht terecht is. Alleen de afgelopen periode wordt het ons bijna onmogelijk gemaakt. De media roept klanten op zich als gedupeerde te melden en plaatst vervolgens de reacties zonder vooraf na te gaan of de verwijten wel terecht zijn. Bedrijfsbussen van ons werden vernield, personeel van ons werd bedreigd. Dit alles maakt het ons niet makkelijk, maar toch wij laten ons niet uit het veld slaan, en doen wij alles binnen onze mogelijkheden om alle bestellingen uit te leveren.
HOOGACHTEND,
S.O.S ZONWERINGSHOP LTD"