Steeds minder reclamefolders in de bus

nee-ja-stickers.jpg

Het aantal reclamefolders dat bezorgd wordt neemt af. Waar huishoudens in 2013 nog gemiddeld 37 folders op de deurmat vonden, zijn dat er nu nog maar 30 per week.

Folderverspreider Spotta wijt de afname aan de faillissementen in de detailhandel van afgelopen jaren. 'Ketens als V&D en Kijkshop waren trouwe folderaars. Ook de C1000, de supermarkt die wekelijks de aanbiedingen bekendmaakte via een folder, bestaat niet meer', laat Spotta's commercieel directeur Eelco Lulofs aan NOS weten.

Ook het aantal huishoudens met een 'nee-nee'-sticker op de deur neemt toe. In vijf jaar is dat aantal gestegen met 140.000 adressen.

In de beginfase van de economische crisis van 2008 werden er 12,5 miljard folders per jaar gedrukt. Inmiddels is dat aantal gedaald tot 10 miljard.

Aan de andere kant geeft Lulofs aan dat er ook bedrijven zijn die nu juist wel de meerwaarde van de ouderwetse folder ontdekken. Voorbeelden zijn Action en Hornbach, die onlangs in het folderpakket terechtkwamen.

Folders in Amsterdam

Folderbezorgers in de hoofdstad mogen sinds 1 januari 2018 wegens milieuoverwegingen alleen reclame in de bus gooien indien huishoudens daar nadrukkelijk toestemming voor hebben gegeven met een 'ja-ja'-sticker. Volgens Lulofs is het bereik daardoor behoorlijk gedaald. Voorheen moesten bewoners die geen folders wilden, juist een 'nee-nee'-sticker op de deur plakken.

De helft van de huishoudens in Amsterdam had al een 'nee-nee'-sticker, maar door de maatregel is het bereik verder gedaald tot 30 procent. Omdat de sector de invoering van de 'ja-ja'-sticker 'overhaast' en 'onzorgvuldig' vond, is er een beroepszaak tegen Amsterdam gestart.

Radar besteedde eerder aandacht aan reclamefolders en ja- en nee-stickers. Lees hier meer:Ontvang je ongewenste reclame, of gewenste folders juist níet?

Bron: NOS