Strengere regels voor informatienummers na aanhoudende klachten

informatienummers-regels-071217.jpg

Houders van een informatienummer krijgen te maken met aangescherpte regels. Aanleiding daarvoor is volgens toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) de onophoudelijke stroom aan vragen en klachten over dure doorschakelservices en betaaldiensten.

De strengere regels gelden voor 0900-, 0906- en 0909-nummers. Houders van een informatienummer moeten voortaan aan het begin duidelijk maken wie zij zijn en aangeven wat de voornaamste kenmerken zijn van hun dienst. Een doorschakelservice of betaaldienst met een tarief per minuut mag voortaan niet meer worden aangeboden met een 0900- of 0909-nummer.

Ook geldt een maximaal bedrag van 1,60 euro per gesprek als een doorschakelservice of een betaaldienst een 0900- of 0909-nummer met een tarief per gesprek werkt. De ACM gaat vanaf januari controleren of de houders van de uitgegeven nummers zich aan de regels houden en kan nummers intrekken als een nummerhouder zich niet aan de regels houdt.

Radar Online: dure doorschakelservice

Een aantal oplettende kijkers klaagt over een dure doorschakelservice die bovenaan de zoekresultaten op Google staat als je 'politie telefoonnummer' zoekt. Kan Google er niet voor zorgen dat het doorschakelnummer uit de zoekresultaten verdwijnt?Politie bellen via doorschakelservice kost 90 eurocent per minuut

Bron: ANP