'Supermarkten bepalen wat er op het menu staat'

Hoe spontaan de keuze voor het avondeten in de supermarkt misschien lijkt, volgens supermarktdeskundige Gerard Rutte was deze al maanden eerder door de winkels bepaald. Dat vertelt hij aan het AD.

Consumenten worden volgens Rutte 'gestuurd en verleid' door supermarktgiganten als Jumbo en Albert Heijn. Er worden verschillende trucjes ingezet om het koopgedrag van klanten te bepalen.Plek in de supermarkt

Zo is de plek waar het product in de supermarkt wordt aangeboden, van groot belang. Door een grote hoeveelheid producten bij elkaar te leggen, of door er een bordje bij te plaatsen, denken consumenten dat het goedkoper is.Macht

De klant koopt niet klakkeloos wat hem wordt voorgeschoteld, vindt Martijn Katan, hoogleraar voedingsleer aan de VU Amsterdam: 'consumenten hebben nog altijd macht. Als ze het niet lekker vinden, kopen ze het niet.'Zwakke plekken

Volgens Katan weten de supermarktgiganten wel waar de zwakke plekken zitten. 'Ze spelen in op ons instinct om calorieën te eten en kennen onze zwakte voor dat laatste dieetboek dat we hebben gelezen.'

Nieuwe markt


Nieuwe markt

Supermarktketens hebben een nieuwe markt ontdekt, zegt Rutte. Dertig jaar geleden stonden er nog vaak aardappelen, groenten en vlees op het menu. Nu is de wereldkeuken geïntroduceerd, maar kunnen klanten ook nog altijd kiezen voor kant en klaar maaltijden.

Bron: AD.nl