'Supermarkten gaan niet goed om met privacy in apps'

privacy-supermarktapps-onvoldoende-780.jpg

Supermarkten gaan hun apps aanpassen op het gebied van privacy en prijstransparantie. Dat meldt Kassa na onderzoek van een docent van de Hogeschool Utrecht die op verzoek van het consumentenprogramma vijf supermarktapps onder de loep nam. Hij concludeert dat de bedrijven niet goed omgaan met privacy.

De supermarkten vragen volgens de docent Communication and Multimedia Design om allerlei persoonsgegevens, zoals de leeftijd en geslacht van de gebruiker of de samenstelling van een huishouden. Die informatie is echter niet per se noodzakelijk voor het bezorgen van boodschappen en er wordt onvoldoende uitgelegd waarom supermarkten deze gegevens willen hebben. Vooral de Coop-app scoort slecht op dit punt, aldus Kassa. Maar ook Albert Heijn, Plus en Picnic zouden dit beter kunnen doen.

Prijzen kunnen duidelijker

Ook kunnen de prijzen van de producten volgens het consumentenprogramma duidelijker worden aangegeven. Zo is bij Plus in de 'Winkelwagen' niet te zien wat de individuele producten kosten en ook niet wat de totaalprijs is.

Volgens Kassa laten Plus, Coop en Albert Heijn in een reactie weten dat ze hun apps gaan aanpassen. Jumbo en Picnic komen relatief goed uit de appreview.

Bron: ANP MediaWatch / Kassa