Supermarkten: tekort aan boodschappenkratten, zet ze alvast klaar voor de bezorger of lever ze in
Door de aanhoudende vraag hebben verschillende supermarkten een tekort aan boodschappenkratten voor online bestellingen. De oproep is dan ook om de kratten alvast klaar te zetten bij je volgende bestelling, zodat de bezorger ze kan meenemen. Je kunt de kratjes ook inleveren in de winkel.
Albert Heijn
AH-woordvoerder Pauline van den Brandhof meldt dat het nog steeds druk is met online bestellen. ‘Onze bezorg- en ophaalmomenten zijn eerder vol, maar er komen iedere dag bezorgmomenten bij. Ook morgen en overmorgen. We werken er met man en macht aan om onze klanten zo goed mogelijk te helpen.’
De vraag is echter zo groot dat de supermarkt een tekort heeft aan blauwe kratten. ‘Klanten kunnen dus helpen door hun kratten weer in te leveren bij een volgende bestelling of in de winkel.’ De kratten zijn nodig om boodschappen zorgvuldig te vervoeren.
250 euro per bestelling
Om zoveel mogelijk klanten te kunnen voorzien van boodschappen kun je daarnaast tot nader order tot maximaal 250 euro boodschappen bestellen. ‘We willen de beschikbare producten zo eerlijk mogelijk verdelen onder al onze klanten. Zo helpen we elkaar een beetje. Deze maatregel geldt niet voor zakelijke klanten, zo kunnen bijvoorbeeld zorginstellingen voldoende boodschappen blijven bestellen. We hopen op je begrip’, aldus de AH. Het maximumbedrag geldt alleen online en dus niet in de winkel.
Picnic
Picnic maakt gebruik van bioplastic bezorgtasjes. Normaliter kunnen deze tasjes mee worden gegeven aan de bezorger. Je krijgt dan 35 cent statiegeld terug. Om direct contact te beperken, neemt Picnic tijdelijk geen statiegeldflessen en -tasjes meer aan. ‘Je krijgt de 35 cent voor de tasjes wél van ons terug. Als je de tasjes bewaart, dan kun je ze later alsnog inleveren.’ Op de website wordt er niet gesproken over een tekort.
300 euro per bestelling
Wel heeft Picnic, net zoals Albert Heijn, een maximumbedrag ingevoerd. Het maximumbedrag is hier ingesteld op 300 euro per online bestelling. ‘We vinden het belangrijk dat al onze klanten hun normale hoeveelheid boodschappen kunnen ontvangen en daarom hebben we tijdelijk een maximum bestelbedrag ingesteld. Zodra de situatie het toelaat, zetten we dit zo snel mogelijk weer terug.’
De online supermarkt heeft bewust voor dit bedrag gekozen. ‘Als we het bedrag verlagen, dan zijn er ook klanten die niet kunnen bestellen wat ze nodig hebben. Denk bijvoorbeeld aan verpleeghuizen en andere zorginstellingen. Gelukkig zien we dat klanten niet opeens voor veel hogere bedragen bestellen. Ook het aantal bestellingen per klant is niet erg gestegen. Het is vooral druk doordat veel meer verschillende klanten hun boodschappen graag bezorgd willen krijgen. Samen met onze shoppers en runners werken we er hard aan om zoveel mogelijk mensen te helpen.’
Picnic kijkt iedere ochtend om 09.00 uur voor welke dagen ze nog plek vrij hebben, waarna de momenten beschikbaar worden gemaakt in de app. Het kan dus zijn dat je nog niet kunt bestellen voor over zeven dagen, maar wel voor eerder in de week. De online supermarkt heeft momenteel een wachtlijst. Klanten worden ook de hoogte gebracht wanneer ze een bestelling kunnen plaatsen.
Jumbo
Ook Jumbo heeft momenteel minder kratten op voorraad doordat er extreem veel boodschappen online worden besteld. De supermarkt roept klanten daarom op om oude bezorgkratten bij je volgende bestelling in te leveren of bij je lokale Jumbo. Het is mogelijk dat je boodschappen tijdelijk in plastic tassen bezorgd worden. Jumbo heeft geen maximumbedrag ingesteld.
Door extreme drukte is het tijdelijk alleen mogelijk om een al geplaatste bestelling aan te passen. Er wordt geadviseerd om de website in de gaten te houden.