Suzuki en Jeep roepen sjoemeldiesels terug: wat moet je doen?

sjoemeldiesel-suzuki-jeep-23012020.jpg

Van een aantal dieselmodellen van Suzuki en Jeep is geconstateerd dat ze zijn voorzien van sjoemelsoftware. Eigenaren van deze auto's krijgen het verzoek om hun voertuig om te laten bouwen bij de garage, maar hoe gaat dit precies in zijn werk? 

De sjoemelsoftware is ontdekt bij modellen van de Suzuki Vitara en de Jeep Grand Cherokee. De wegverkeersdienst RDW stelde in 2017 al vast dat met de betreffende modellen mogelijk iets niet in orde was. Uit aanvullend onderzoek is gebleken dat de wagens inderdaad voorgeprogrammeerd waren om tijdens laboratoriumproeven veel minder stikstofoxiden uit te stoten dan bij normaal gebruik op de weg.

Het komt vaker voor dat fabrikanten software installeren om te verbergen hoe vervuilend hun voertuigen zijn. Het is vervolgens aan automobilisten zelf of zij hun wagen laten herstellen. Minister Stientje van Veldhoven (Milieu) wil dat autobezitters in de toekomst verplicht kunnen worden hun voertuig daadwerkelijk terug te brengen naar de garage. Veel eigenaren laten hun auto namelijk niet aanpassen en dat vindt zij onaanvaardbaar.

Wat moeten autobezitters doen?

Consumenten die in het bezit zijn van een desbetreffende Suzuki of Jeep, hoeven op dit moment nog niks concreets te doen. 'We hebben nu aan fabrikanten gevraagd met een voorstel te komen om dit op te lossen. De auto's moeten aan de geldende normen gaan voldoen en de fabrikanten moeten in een voorstel laten zien hoe ze dit gaan doen', laat een woordvoerder van de RDW aan Radar weten. 

Zodra ze een voorstel hebben ingediend en de RDW dit heeft goedgekeurd, pas dan zullen voertuigeigenaren worden opgeroepen. 'Autobezitters moeten hun voertuig dan naar de merkdealer brengen en die gaat het oplossen. Hier zijn voor de consument geen kosten aan verbonden.'

Voor de voertuigbezitter betekent het nu eigenlijk dus nog helemaal niets. 'En mogen fabrikanten niet met goede oplossingen komen, betekent dat van alles voor de fabrikant, maar niets voor de consument.' 

Hoe lang het allemaal gaat duren, is ook nog niet bekend. Suzuki heeft bijvoorbeeld tot half februari om met een voorstel te komen, maar hoeveel er tijd er dan nog overheen gaat moet blijken. 

Mogelijk gesjoemel bij meer modellen

Omdat de RDW de instantie is die voor de hele EU de typegoedkeuring heeft verleend, geldt de verplichte terugroepactie Europabreed. Ook in Italië wordt mogelijk onderzoek gedaan. De motoren van de Suzuki's en Jeeps zijn namelijk van de hand van Fiat, dat dezelfde motoren ook heeft gebruikt voor eigen modellen die door een Italiaanse toezichthouder zijn goedgekeurd.

Het kabinet wil dus dat terugroepacties van autofabrikanten niet langer vrijblijvend zijn. Geef in de poll hieronder jouw mening over een eventuele verplichting voor consumenten om sjoemeldiesels te laten herstellen.