Techbedrijven: 'Verminder of verkort ziekenhuisbezoeken door digitale gezondheidszorg'

ces-tech-online-gezondheidszorg-180112.jpg

Waar verzekeraars en banken al jaren technologie omarmen, loopt de gezondheidszorg achter qua consumententechnologie. Toch lijkt daar verandering in te komen. Radar zag op techbeurs CES dat diverse bedrijven bezig zijn om ervoor te zorgen dat mensen minder snel naar een ziekenhuis hoeven.

Digitale gezondheidszorg, ook wel e-health genoemd, heeft in de afgelopen jaren langzaam een belangrijke plek veroverd op de agenda van grote techbedrijven. Vooral smartwatches en andere wearables hebben consumenten bewuster gemaakt van hun eigen gezondheid. Je kunt ermee bijhouden of je op een dag voldoende beweegt of wat je hartslag is.

Bloeddruk of lichaamstemperatuur meten via je smartphone

De volgende generatie 'gezondheidsgadgets' gaat nog een stap verder. Zo kondigde Lenovo de Lenovo Vital aan. Een accessoire voor Motorola Moto Z-telefoons waarmee je veel over je eigen gezondheid te weten kan komen. Door je vinger in de accessoire te stoppen meet je naast je hartslag ook je ademhalingssnelheid, lichaamstemperatuur, zuurstofgehalte in het bloed en je bloeddruk.

Stephen Miller van Lenovo laat tegenover Radar weten dat technologie in de komende jaren de gezondheidszorg enorm gaat helpen. 'Ik kan mijn eigen lichaam beter begrijpen, door bijvoorbeeld het meten van mijn bloeddruk.'

Miller vervolgt: 'We willen allemaal op onze eigen manier gezonder zijn. Technologie kan ons helpen om bewuster te zijn van onze gezondheid, maar kan ook nuttig zijn voor de dokter om de patiënt beter te begrijpen. Door e-health kan ik misschien het ziekenhuis twee dagen eerder verlaten, terwijl de verpleegkundige toch alle informatie kan verzamelen.'

Voorkomen is beter dan genezen

Het in Eindhoven opgerichte Philips richt zich tegenwoordig volledig op de gezondheidszorg. 'Bankieren is eigenlijk tegenwoordig alleen nog maar online bankieren. Voor de gezondheidszorg verwachten we een soortgelijke transitie', aldus Egbert van Acht, CEO bij Philips Personal Health Businesses.

Volgens Van Acht zal de consument in de komende jaren steeds meer centraal te komen staan door de opkomst van technologie. Van Acht: 'We zien dat mensen hun gezondheid door de opkomst van apps steeds meer in eigen hand willen nemen. Daarbij is voorkomen beter dan genezen. E-health speelt in op de behoeften van mensen. Waarom zou je drie weken moeten wachten op een afspraak met je dokter?'

Philips presenteerde tijdens CES het product uGrow, dat in eerste instantie alleen in Amerika beschikbaar zal zijn. uGrow is een online dienst waarmee jonge ouders worden begeleid bij het verzorgen van hun baby. Naast tips kunnen consumenten altijd advies in winnen, zelfs om twee uur 's nachts.

Een ander product waarmee Philips consumenten wil helpen is SmartSleep. Dit product zorgt er volgens Philips voor dat je beter slaapt en beter uitgerust wakker wordt. Van Acht: 'Sensoren herkennen dat je in je diepe slaap zit en geven je audio-impulsen om je slaap te versterken.' Zelf bij kortere nachten moet het product ervoor zorgen dat je beter uitgerust wakker wordt. Helaas zul je het product wel blijvend moeten gebruiken om van het effect te blijven profiteren.

Horloge dat vallende beweging bij ouderen herkent

De Nederlandse startup Care Watch is ook aanwezig op CES en wil ervoor zorgen dat mensen langer op een veilige manier thuis kunnen blijven wonen. Martine Bal: 'We worden met z'n alleen steeds ouder, waardoor er minder plek in verzorgingshuizen is en mensen dus langer thuis moeten wonen.'

Op het horloge van Care Watch zit een alarmknop die bij nood een directe spraakverbinding met een hulpverlener op afstand legt. Ook kan het horloge automatisch alarm slaan als de lichaamstemperatuur of hartslag te laag wordt of als er een vallende beweging wordt gedetecteerd. Care Watch is nog niet beschikbaar, maar zal volgens Bal ervoor moeten zorgen dat senioren veilig thuis kunnen wonen, zonder dat hun privacy hierbij in het geding komt.