Telecomaanbieders de fout in bij verkoop dure mobiele telefoons

telecomaanbieders-01-03-2018.jpg

Telecomaanbieders zijn in de fout gegaan bij het verkopen van dure mobiele telefoons. Bijna alle aanbieders vulden de verplichte kredietwaardigheidstoets voor consumenten vooraf in met standaardgegevens, maar die werd daardoor onbruikbaar, constateerde de Autoriteit Financiële Markten (AFM) na onderzoek.

Toestellen van meer dan 250 euro die 'gratis' bij een abonnement worden geleverd vallen sinds begin vorig jaar onder de regels van leningen. Telecomaanbieders moeten sindsdien controleren of consumenten de kosten van die lening wel kunnen betalen, maar dat ging volgens de AFM niet altijd goed.

Inkomensgegevens invullen

Klanten die een telefoon bestellen via de website van een telefoonaanbieder kwamen in de meeste gevallen terecht bij een scherm met fictieve inkomensgegevens. Die invulhulp werd echter in veel gevallen niet aangepast naar de werkelijke inkomensgegevens. Daardoor was voor aanbieders niet te zien of er een kredietrisico zou ontstaan bij een verkoop.

De AFM heeft de telefoonverkopers opdracht gegeven hun websites aan te passen. De aanbieders hebben daar volgens de AFM gehoor aan gegeven.

Lees ook: Telecomreuzen voor de rechter gesleept om 'gratis' mobieltjes

Bron: ANP / AFM