Terugleverkosten - reactie Energie-Nederland en energieleveranciers

Logo Energieleveranciers En Branchevereniging

Radar besteedt tijdens de uitzending van 20 mei 2024 aandacht aan de terugleverkosten die worden doorberekend aan de zonnepaneelbezitter. Radar vroeg branchevereniging Energie-Nederland en energieleveranciers Essent, Vattenfall, VandeBron, Greenchoice en Budget Energie om een reactie. Deze reacties lees je hier. 

Reactie branchevereniging Energie-Nederland

"Met de energietransitie ontstaan er steeds meer mogelijkheden voor consumenten om energieverbruik en energiekosten zelf te managen. Nu is er veel aandacht voor de terugleverkosten, maar er komen steeds meer elementen die hierop van invloed zijn. Inzicht in wat dit betekent voor je energierekening is van groot belang voor iedereen die een nieuw energiecontract moet kiezen. Daar zijn de energieleveranciers op voorbereid met hun zogenaamde ‘aanbod op maat’, maar ook de prijsvergelijkingswebsites moeten zich hierop voorbereiden.  

Als consumenten op zoek zijn naar een nieuw energiecontract, dan kunnen zij aanbiedingen altijd vergelijken met het ‘aanbod op maat’ van de energieleveranciers, waarin zowel de maand- als jaarkosten overzichtelijk worden weergegeven, inclusief de eventuele kosten van teruglevering. Consumenten kunnen aan elke leverancier een vergelijkbaar aanbod opvragen. Ook kunnen consumenten prijsvergelijkingswebsites raadplegen. Het zijn de twee manieren om te bepalen welk aanbod het beste past bij haar/zijn persoonlijke situatie. 

Met de nieuwe Energiewet, die naar verwachting volgend jaar in werking treedt, wordt het wettelijk geregeld dat er meer marktpartijen en meer producten en diensten een rol kunnen spelen in de energietransitie. Daarmee ontstaan op de energiemarkt steeds meer mogelijkheden voor de consument om zijn energieverbruik en zijn energiekosten zelf te managen. Men kan kiezen voor zonnepanelen, een eigen laadpaal, (hybride) warmtepompen, thuisbatterijen, all-electric, warmte of groen gas. Prijsvergelijkingswebsites moeten hierin meebewegen. Energie-Nederland roept de prijsvergelijkingswebsites op om hierin te blijven investeren (waarmee dan tevens aan de nieuwe eisen uit de Energiewet wordt voldaan).

ACM heeft de energieleveranciers en prijsvergelijkingswebsites onlangs hier ook toe opgeroepen in hun publicatie ‘Energietarieven in transitie’. Om te waarborgen dat dit ook op vergelijkingssites goed wordt weergegeven voor de consument, is onafhankelijk toezicht belangrijk. Energie-Nederland gaat graag met prijsvergelijkingswebsites in gesprek om het voor de consument goed te regelen.

De roep om een uniforme wijze van het berekenen van terugleveringskosten is vanuit de consument bezien logisch. Het is echter aan individuele energieleveranciers om op basis van hun kosten (inkoop, bedrijfsvoering etc.) een aanbod te doen aan consumenten. Dat is onderdeel van de onderlinge concurrentie. Zij mogen deze informatie niet met elkaar delen in verband met het mededingingsrecht. Ook Energie-Nederland houdt zich daar om die reden niet mee bezig."

Reacties energieleveranciers

Budget energie

"Wij zijn het eens met de ACM dat het voor klanten begrijpelijk en duidelijk moet zijn. Transparantie en eenvoud in het aanbieden van contracten zijn essentieel voor consumenten om een goede keuze te kunnen maken, maar wij mogen als marktpartijen natuurlijk geen onderlinge afspraken maken. Uiteraard zijn wij bereid om mee te werken aan initiatieven die gericht zijn op het bevorderen van eenvoud en transparantie bij het vergelijken van contracten.

Wij hanteren terugleverkosten en zijn van mening dat terugleverkosten per KWh of in staffels beter vergelijkbaar zijn dan het aanbieden van wel/geen cashbacks, wel/geen (meerjarige) vaste contracten, of het verrekenen via hogere tarieven en vaste leveringskosten voor klanten met zonnepanelen, die minder transparant zijn. Het hanteren van terugleverkosten zorgt ervoor dat ook klanten met zonnepanelen een scherp aanbod kunnen ontvangen."

Greenchoice 

"Wij zetten ons in om een zo helder mogelijk aanbod aan onze klanten te verschaffen. Inzicht in alle kosten is daarvoor natuurlijk cruciaal. Wij volgen hierin de ‘aanbod op maat aanpak’ (conform de ACM-vereisten). Deze aanpak maakt helder wat de kosten per maand zijn, waardoor ons aanbod goed vergelijkbaar is met dat van andere leveranciers."

VandeBron

"Vandebron vindt het belangrijk dat de kosten die zonnepanelen, helaas, met zich meebrengen eerlijk en transparant worden verdeeld. Precies om die reden is Vandebron de eerste energieleverancier geweest die deze kosten op een duidelijke en transparante manier terugberekende aan zonnepaneelbezitters: de zogeheten vaste terugleveringskosten.

Hierdoor konden deze kosten uit het elektriciteitstarief worden gehaald, waardoor klanten zonder zonnepanelen veel minder zijn gaan betalen. Een eerlijke verdeling dus. Wij vinden het belangrijk dat deze kosten ten alle tijden duidelijk, transparant en begrijpelijk zijn en dat klanten weten waarom wij deze doorberekenen en hoe we dat doen. Dat klanten de kosten per leverancier kunnen inzien en vergelijken juichen wij alleen maar toe. Vandebron is immers ontstaan om de energiemarkt eerlijker, transparanter en duurzamer te maken."

Vattenfall

"Wij vinden het heel belangrijk dat onze klanten de vaste terugleverkosten begrijpen en kunnen vergelijken met concurrenten. Door de enorm snelle groei van het aantal zonnepanelen op dak en de instandhouding van de salderingsregeling zijn de kosten verbonden aan het terugleveren van elektriciteit fors toegenomen. Om te voorkomen dat deze kosten grotendeels betaald worden door klanten zonder zonnepanelen, hanteren verschillende leveranciers, waaronder Vattenfall, nu terugleverkosten. Hierdoor worden deze kosten voor een groot gedeelte in rekening gebracht bij klanten met zonnepanelen die elektriciteit terugleveren. Ongeveer 70% van onze klanten is daardoor uiteindelijk voordeliger uit dan in de situatie zonder vaste terugleverkosten. 

Energieleveranciers mogen, in verband met het mededingingsrecht, niet met elkaar afstemmen op welke wijze ze deze meerkosten in rekening gaan brengen. Dit betekent dat leveranciers zelf een manier moeten vinden om de scheefgroei aan kosten tegen te gaan. Het effect is dat er nu verschillende maatregelen zijn waarbij de ACM in het vervolgonderzoek ‘Energie in transitie’ heeft aangegeven dat dat de onderzochte leveranciers een voorkeur hebben voor een methode waarbij er een toeslag wordt gevraagd op basis van de hoeveelheid terugleverde elektriciteit, per kWh of in een staffel. 

Wij zetten alles op alles om onze klanten zo goed mogelijk uit te leggen hoe de vaste terugleverkosten werken en wat dit betekent voor hun persoonlijk situatie. Zo hebben we een uitgebreide landingspagina met een duidelijke uitleg over vaste terugleverkosten, rekenvoorbeelden en een uitgebreide lijst met meest gestelde vragen. Daarnaast kunnen klanten contact opnemen met onze energieadviseurs voor vragen of een persoonlijk advies. Klanten hebben bovendien een persoonlijk bericht ontvangen, per mail of per brief, over de introductie van vaste terugleverkosten en wat dit betekent voor hun situatie. 

Daarnaast bieden wij een ‘Aanbod op maat’ aan. Als consumenten op zoek zijn naar een nieuw energiecontract, dan kunnen zij aanbiedingen altijd vergelijken met het zogenaamde ‘Aanbod op Maat’ van de energieleveranciers, waarin zowel de maand- als jaarkosten overzichtelijk worden weergegeven, inclusief de eventuele kosten van teruglevering. Consumenten kunnen aan elke leverancier een vergelijkbaar aanbod vragen. 

Als laatste kunnen consumenten prijsvergelijkingswebsites raadplegen. De ACM geeft ook in het vervolgonderzoek aan dat vergelijkingssites een belangrijke rol spelen in het inzichtelijk en vergelijkbaar maken van het aanbod van energieleveranciers voor consumenten. Er zijn al prijsvergelijkers die een tool hebben ontwikkeld om terugleverkosten van alle leveranciers te vergelijk. Het zou goed zijn dat er onafhankelijk toezicht moet komen op deze sites zodat consumenten zeker weten dat de websites ook kloppen. 

Via onze branchevereniging Energie-Nederland gaan we graag met prijsvergelijkingswebsites in gesprek om het voor de consument goed te regelen. In een reactie schrijft Energie-Nederland: “Met de nieuwe Energiewet, die naar verwachting volgend jaar in werking treedt, wordt het wettelijk geregeld dat er meer marktpartijen en meer producten en diensten een rol kunnen spelen in de energietransitie. Daarmee ontstaan op de energiemarkt steeds meer mogelijkheden voor de consument om zijn energieverbruik en zijn energiekosten zelf te managen. Men kan kiezen voor zonnepanelen, een eigen laadpaal, (hybride) warmtepompen, thuisbatterijen, all-electric, warmte of groen gas. Prijsvergelijkingswebsites moeten hierin meebewegen. Energie-Nederland roept de prijsvergelijkingswebsites op om hierin te blijven investeren (waarmee dan tevens aan de nieuwe eisen uit de Energiewet wordt voldaan).” 

Essent

"Ook Essent heeft te maken met meerkosten door de overproductie van zonnestroom. Het is aannemelijk dat wij op den duur ook met een oplossing komen. Uiteraard is een transparante en vergelijkbare oplossing het uitgangspunt. Zodra Essent een oplossing invoert, worden onze klanten hier eerst over geïnformeerd."